Оцелял в катастрофата с азербайджанския самолет: Чухме две сериозни експлозии, след това от Чечня долетяхме до Казахстан и се разбихме

Ds olil

Русия и Азербайджан няма да бъдат допуснати до участие в съдебно-медицинското разследване на самолетната катастрофа край Актау, каза казахстанският вицепремиер Канат Бозумбаев на брифинг в Актау. Самолет на Азербайджанските авиолинии с 68 пътници на борда, летящ от Баку за Грозни, се разби в Казахстан на 25 декември, след като не успя да се приземи в Русия. 38 души са загинали, сред които и екипажът.

„Правоприлагащите органи на Русия и Азербайджан няма да бъдат допуснати да участват в наказателното разследване (съгласно Наказателно-процесуалния кодекс на Република Казахстан), но ще им бъде позволено да разследват авиационния инцидент“, каза вицепремиерът.

Междувременно министърът на транспорта на Казахстан Марат Карабаев каза на брифинг, че самолетът на азербайджанските авиолинии, който се разби в Актау, е имал дефект на системите за управление, кормилото за височина и елероните.

Първият сигнал до диспечера от самолета е получен в 10:43 часа.

„Самолетът Embraer, изпълняващ полет 8243, навлезе в района на аварийно летище на град Грозни. Преди да навлезе във въздушното пространство на Република Казахстан, на самолета са отказали системите за управление, кормилото и елероните“, каза Карабаев.

Според ръководителя на министерството на транспорта на Казахстан екипажът не е успял да поддържа стабилен курс и височина. „Ростовският авиодиспечер съобщи, че след предоставяне на данни за времето в Махачкала и Баку, екипажът е решил да лети до Актау. В 10:53 часа ръководителят на полета в Ростов предостави допълнителна информация на ръководителя на полета в кулата в Актау, че кислороден резервоар на самолета е избухнал в пътническата кабина, пътниците губят съзнание и поиска екипи за реанимация при пристигането. Незабавно директорът на полета на „Казааеронавигация“ уведоми всички служби за спешна помощ, включително пожарната и медицинския персонал, за пристигането на авариралия самолет на летището в Актау. Екипите работиха ефективно“, каза казахстанският министър.

Преди самолетът да навлезе във въздушното пространство на Република Казахстан, всички аварийни служби на летището бяха готови да приемат самолета, заяви министърът.

Свидетели, оцелели при катастрофата, разказаха пред местните медии, че са чули две експлозии и че не знаят какво ги е причинило, но със сигурност е имало експлозии. „В самолета настана паника, успокояваха ни, казаха, че всичко ще е наред, че сега ще се приземим, не знам какви бяха тези две експлозии, но бяха серизони, след това от Грозни, Чечня долетяхме до Казахстан и се разбихме“, разказа оцелелият пътник.

В продължение на час самолетът е кръжал и се е опитвал да кацне – първо в Грозни, за където е летял от Баку, след това заради гъста мъгла е търсил вариант за кацане в Махачкала в Дагестан и е бил пренасочен за Актау в Казахстан. „В продължаение на час очаквах смъртта си“, разказа един от оцелелите пътници.

Удар от украински дрон или руска ракета: версии за катастрофата за азербайджанския самолет
Източник: Flightradar24

Версии за катастрофата

Техническа повреда, удар от украински дрон или руска ракета са версиите за причината за катастрофата с азербайджанския самолет в Казахстан, според публикации в медиите. Видео, публикувано след катастрофата, показва, че по останките от самолета има дупки, наподобяващи следи от осколки,  които могат да се получат при обстрел или експлозия с поразяващи елементи.

Докато азербайджанските медии публикуваха версията, че самолетът може да е уцелен от украински дрон, западните медии (Ройтерс и Евронюз) коментират версията, че самолетът е ударен от руска ракета от системата за ПВО „Панцир“, тъй като по същото време Русия е била атакувана от украински дронове. НАТО поиска пълно разследване, след като западните медии публикуваха версията за руска ракета като възможна причина за катастрофата.

Източник: Обективно бг

Последвайте ни и в Телеграм

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *