Невиждани протести са сковали големите германски градове. Фермери протестират срещу новия бюджет за земеделието, а в немските железници се наблюдава една от най-дългите стачки.
Освен срещу орязването на субсидии и по-добрите условия на труд, гражданите протестират и срещу нарастващата избирателна активност към крайнодясната партия „Алтернатива за Германия“.
„Шестте дни на стачка довеждат до неудобства не само в придвижването на хората, но също има големи икономически последствия. Въпреки това, хората са на мнение, че работещите в германските железници имат своето право да стачкуват и да отстояват правата и желанията си“, смята Яна Петкова, жител на град Мюнстер.
Какво се крие зад гражданското недоволство и ще се стигне ли до сериозно разместване в управляващата коалиция?
„Всички тези протести през последните месеци, фермерският протест, железопътната стачка, антиполитическото движение, тайните срещи на политици от „Алтернатива за Германия“., които искат да правят ремиграция и депортиране на чужденци – всичко това показва, че Германия навлиза в един доста нажежен политически сезон, в който не е ясно какво ще се случи нататък, а предстоят национални избори и те ще бъдат от изключително голямо значение“, коментира водещият берлински социолог Ивайло Динев.
„Най-важният въпрос оттук нататък изглежда ще бъде дали ще има политически партии, които ще са готови да се коалират с крайнодесните или ще се следва дългосрочната и до днес следвана политика на санитарен контрол и некоалиране с крайнодесни екстремисти. Това е важно, тъй като „Алтернатива за Германия“ в момента водят с около 20% подкрепа сред общественото мнение. А по всичко изглежда, че и следващото правителство ще бъде коалиционно“, допълни той.
Според политолога проф. Урсула Мюнх протестите във Федералната република ще бъдат фатални не само за демокрацията, но и за икономиката на Германия.
„Ако се върнем към авторитарна система, дори не е нужно да е диктатура, а авторитарна система – няма повече свобода. Няма шанс да се коригират грешките. Някой седи там и казва „надолу по този път“. Това би било фатално не само за нас, гражданите или хората, които са се преместили тук, но и за икономиката. Това би ни направило крайно икономически непривлекателни“, смята проф. Урсула Мюнх.
Все още не могат и да се изчислят огромните икономически загуби стачката на работещите в железниците.
„Заради войната в Близкия изток ние изпитваме значителни затруднения в глобалния корабен трафик, корабите трябва да пътуват по-дълго. Тези кораби пристигат по-късно в пристанищата и материалът трябва да излезе възможно най-бързо, за да избегнете задръстванията, каквито имахме по време на CОVID-19. Стоките, които произвеждаме тук също трябва да бъдат въведени в международен морски транспорт. Стачката усложнява ситуацията още повече“, каза икономистът Майкъл Грьомлинг.
Протестите ще продължат и през следващата седмица. А въпросите какво точно покачва обществената енергия в Германия остават – дали страховете от завръщането на мрачното минало, или страховете от неясното бъдеще./КРОСС/
бТВ, „Тази събота“
Последвайте ни и в Телеграм