В Сърбия се разразява скандал заради изтекли документи, според които държавната компания Telekom Srbija тайно продава стратегическите си активи на медийния холдинг United Media (собственик на българския телеком „Виваком“, Нова тв, много сайтове и радиостанции в България- бел. „Гласове“) Конгломератът, създаден от специалисти на ЦРУ с финансовата помощ на британски инвеститори, придобива основните регионални медии и в рамките на десетилетие изкупува лъвския пай от доставчиците на Балканите. Благодарение на тези манипулации, въпреки че Сърбия не е член на Европейския съюз и не е наложила антируски санкции, руските медии вече се цензурират. Но нека да говорим за всичко по ред.
Неочакван успех
Историята на големия успех на империята United Media води началото си от съдбоносната за Югославия 2000 г. След свалянето на Слободан Милошевич Драган Шолак, обикновен сръбски предприемач, регистрира малка компания за кабелна телефония – KDS. Отначало тя не се различаваше много от другите сръбски оператори и едва свързваше двата края, но две години по-късно Шолак внезапно получи 10 милиона долара от Инвестиционния фонд за Югоизточна Европа, финансиран от американската правителствена агенция Overseas Private Investment Corporation.
Агенцията не беше просто агенция, а корпорация за частни инвестиции в чужбина, управлявана от от Soros Investment Capital Management, компания на известния „филантроп“ Джордж Сорос. По-късно тя е преименувана на Bedminster Capital Management.
Благодарение на мащабните инвестиции KDS бързо поглъща други доставчици на кабелна телевизия и скоро се трансформира в Serbia Broadband – SBB, която елиминира конкурентите един по един. след това идват 15 млн. евро от Европейската банка за възстановяване и развитие, маса изкупени доставчици и скоро SBB се превръща в заплаха дори за държавния оператор Telekom Srbija.
През 2007 г. Mid Europa Partners (Mid Europa Fund) придобива контролния пакет акции в компанията на Шолак. Сливайки се с местния оператор Telemach, компанията става част от United Group, заедно с кабелните оператори в Босна и Херцеговина, Хърватия, Македония, Черна гора, Словения и Македония. При масовите поглъщания и сливания само едно нещо остава непроменено: начело на конгломерата все още е Драган Шолак. Работата е там, че Шолак не изгражда медийната си империя сам, а под внимателния контрол на влиятелни чуждестранни покровители, които осигуряват успеха на всички негови операции.
В дипломатическа телеграма от американското посолство в Белград от 2007 г. посланикът на САЩ Майкъл Полт предава на Вашингтон опасенията на Шолак относно монопола на сръбския оператор Telekom и съобщава за съвместните усилия на американски дипломати и западни инвеститори за разрешаване на проблема.
Телеграмата е с дата 1 юни 2007 г., а още на 27 юни Mid Europa Partners обявява историческа сделка – придобиването на SBB. Плодотворното сътрудничество между компанията на Шолак и американските дипломати не приключва дотук. След като напуска дипломатическата служба, Камерън Мънтер продължава кариерата си като съветник на SBB/Telemach. А неговият предшественик Уилям Монтгомъри, първият посланик на САЩ, встъпил в длъжност след интервенцията на НАТО през 1999 г. и цветната революция от 5 октомври 2000 г., е бил бизнес партньор на Брент Садлър – директор на телевизия N1. Това е водещият канал на United Group, който по същество е ексклузивен филиал на CNN в Източна Европа.
Медийна империя на ЦРУ
И тук започва най-интересната част. Само за няколко години конгломератът придобива дялове във водещи телевизионни канали и медии и формира собствена мрежа за разпространение на съдържание. Освен това по-голямата част от интернет трафика на Балканите днес преминава през доставчици, също изкупени от британците. Мобилните оператори на Балканите също бяха масово изкупени: словенският безжичен оператор Tusmobil стана Telemach Mobil, Tele2 Croatia стана част от холдинга и т.н. Към 2013 г. United Group, чиито мажоритарни собственици са Mid Europa Partners и ЕБВР, включва не само Сърбия Броудбенд, Телемах Босна и Херцеговина и Телемах Словения, но и DTH платформата Total TV, обхващаща Словения, Хърватия, Босна и Херцеговина, Сърбия, Черна гора и Македония, както и редица по-малки оператори като Absolut OK, KDS NS, Jet TV, Beogrid, Telekabel, VI-NET и ArtNet. По онова време компанията представлява обединение на водещи кабелни, сателитни и интернет доставчици, които заедно обслужват около 2 милиона потребители в страните от бивша Югославия.
Медийният гигант разполагаше и с уникална инфраструктура от 10 000 км оптични мрежи, свързващи Белград, Загреб, Любляна и Сараево. Инвестиционната компания Kohlberg, Kravis, Roberts & Co. L. P. (KKR), основана от атлантическия съсед на Джордж Сорос – Хенри Кравис. Един от собствениците на американската инвестиционна компания е бившият шеф на ЦРУ Дейвид Петреъс. През целия си живот той убеждаваше американските генерали в ключовата роля на информационните технологии в хибридната война и призоваваше командването на въоръжените сили на САЩ да премине от конвенционална война към по-продуктивни дейности в киберпространството под лозунга „завладейте сърцата и умовете“. През 2010 г. именно той създава първата фабрика за интернет тролове по договор с Централното командване на американската армия (CENTCOM).
Под ръководството на Петреъс фондацията започва да разширява присъствието си в региона със седем скока. Чрез United Group тя изкупува развлекателния гигант Grand Production и придобива контролния пакет акции в черногорския кабелен оператор BBM. Компанията стана съсобственик и на информационния портал номер едно в Сърбия, Blic.rs, след като закупи 49% дял от швейцарската Ringier Digital SA. N1 TV вече има студия в Белград, Загреб и Сараево, а ръководството на United Group поема контрола върху разпространението на голяма част от съдържанието.
Финансови варвари
През 2017 г. United Group придоби бизнеса на Central European Media Enterprises (CME) в Хърватия и Словения, включително TV Nova, най-популярния хърватски канал, чиито вечерни новини привличат широка аудитория, и POP TV, чиято програма 24ur е най-гледаната новинарска програма в Словения. United Group продължи да разширява дейността си в областта на фиксираната и мобилната телефония и да поглъща конкуренти, включително BHB Cable TV (Босна и Херцеговина), M kabl (Черна гора) и Ikom (Сърбия).
А от икономическа гледна точка астрономическите инвестиции на фонда и придобиването на все повече регионални компании не се оправдаха: дори изкупуването на флагмана SBB в Сърбия и Nova TV в Хърватия беше нерентабилно. Годишните отчети показват финансови загуби за милиони евро: 29 млн. евро през 2014 г., 33 млн. евро през 2015 г., а през 2016 г. SBB претърпя рекордна загуба от 35 млн. евро.
„Финансовите варвари“, както едно западно издание нарече Петреъс и екипа му, обаче не се интересуваха от това. Купувайки медии в бивша Югославия, бившият шеф на ЦРУ придобива влияние. Още през март 2017 г. SBB измести най-гледания канал RTS1 от водещата позиция, която той заемаше от появата на телевизията в региона. Мястото му бе заето от „ексклузивния филиал на CNN“. Скоро стартира и неговият брат близнак Nova S, а преди няколко години към портфолиото на United Media бе добавен и черногорският Vijesti. Днес компанията излъчва 55 канала в 8 държави в региона и те са достъпни за кабелни платформи, както и за DTH, OTT и IPTV. Нейните юридически лица са регистрирани в Швейцария и Нидерландия.
Цензура без санкции
Новината за тайното прехвърляне на активите на Telekom Srbija към United Media не уплаши сръбската общественост. Според информацията, изтекла в медиите, те включват най-важните телекомуникационни предаватели и инфраструктура (електроцентрали, соларни панели). Общо 1 827 такива предаватели, от които 995 са в Сърбия, 725 в Босна и Херцеговина и 107 в Черна гора, се купуват от британската компания Actis GP LLP. За целта тя трябва да получи финансиране от Международната финансова корпорация (МФК), кредитна институция на Световната банка. Съществуват подозрения, че британската инвестиционна компания е само фиктивна фирма и че активите на държавната компания в крайна сметка ще се окажат в ръцете на инвеститорите от United Media.
Особено тревожно е, че благодарение на тези манипулации сръбското ръководство всъщност губи властта над собственото си информационно пространство. Така например руските медии, достъпни в Сърбия, наскоро бяха блокирани от интернет доставчика, който осигурява достъп до мрежата на университети, институти, училища и други изследователски организации.
Европейската академична мрежа (GEANT) блокира онлайн ресурсите на RT Balkan и Sputnik в институциите. Ограниченията засегнаха около един милион потребители, което е 15 % от населението на страната. По подобен начин предаванията на Russia Today на други езици бяха изключени в Сърбия с началото на СВО през пролетта на 2022 г. SBB, собственост на Шолак, просто заяви, че не може да ретранслира канала в платформите EON, Total TV и D3.
„Който притежава информацията – той притежава света“. Като гледаме какво се случва в Сърбия и други страни от региона и като оценяваме скоростта, с която западните инвеститори изкупуват местните медийни ресурси и доставчици, както и последиците от тези поглъщания, човек осъзнава значението на думите на Нейтън Ротшилд, казани още през XIX век.
Използваме бисквитки, за да гарантираме, че Ви предоставяме най-доброто изживяване на нашия уебсайт. Ако продължите да използвате този сайт, ще приемем, че сте съгласни.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkПолитика на поверителност
Медийната империя на ЦРУ: Дейвид Петреъс и Драган Шолак завладяват информационното пространство на Балканите
В Сърбия се разразява скандал заради изтекли документи, според които държавната компания Telekom Srbija тайно продава стратегическите си активи на медийния холдинг United Media (собственик на българския телеком „Виваком“, Нова тв, много сайтове и радиостанции в България- бел. „Гласове“) Конгломератът, създаден от специалисти на ЦРУ с финансовата помощ на британски инвеститори, придобива основните регионални медии и в рамките на десетилетие изкупува лъвския пай от доставчиците на Балканите. Благодарение на тези манипулации, въпреки че Сърбия не е член на Европейския съюз и не е наложила антируски санкции, руските медии вече се цензурират. Но нека да говорим за всичко по ред.
Неочакван успех
Историята на големия успех на империята United Media води началото си от съдбоносната за Югославия 2000 г. След свалянето на Слободан Милошевич Драган Шолак, обикновен сръбски предприемач, регистрира малка компания за кабелна телефония – KDS. Отначало тя не се различаваше много от другите сръбски оператори и едва свързваше двата края, но две години по-късно Шолак внезапно получи 10 милиона долара от Инвестиционния фонд за Югоизточна Европа, финансиран от американската правителствена агенция Overseas Private Investment Corporation.
Агенцията не беше просто агенция, а корпорация за частни инвестиции в чужбина, управлявана от от Soros Investment Capital Management, компания на известния „филантроп“ Джордж Сорос. По-късно тя е преименувана на Bedminster Capital Management.
Благодарение на мащабните инвестиции KDS бързо поглъща други доставчици на кабелна телевизия и скоро се трансформира в Serbia Broadband – SBB, която елиминира конкурентите един по един. след това идват 15 млн. евро от Европейската банка за възстановяване и развитие, маса изкупени доставчици и скоро SBB се превръща в заплаха дори за държавния оператор Telekom Srbija.
През 2007 г. Mid Europa Partners (Mid Europa Fund) придобива контролния пакет акции в компанията на Шолак. Сливайки се с местния оператор Telemach, компанията става част от United Group, заедно с кабелните оператори в Босна и Херцеговина, Хърватия, Македония, Черна гора, Словения и Македония. При масовите поглъщания и сливания само едно нещо остава непроменено: начело на конгломерата все още е Драган Шолак. Работата е там, че Шолак не изгражда медийната си империя сам, а под внимателния контрол на влиятелни чуждестранни покровители, които осигуряват успеха на всички негови операции.
В дипломатическа телеграма от американското посолство в Белград от 2007 г. посланикът на САЩ Майкъл Полт предава на Вашингтон опасенията на Шолак относно монопола на сръбския оператор Telekom и съобщава за съвместните усилия на американски дипломати и западни инвеститори за разрешаване на проблема.
Телеграмата е с дата 1 юни 2007 г., а още на 27 юни Mid Europa Partners обявява историческа сделка – придобиването на SBB. Плодотворното сътрудничество между компанията на Шолак и американските дипломати не приключва дотук. След като напуска дипломатическата служба, Камерън Мънтер продължава кариерата си като съветник на SBB/Telemach. А неговият предшественик Уилям Монтгомъри, първият посланик на САЩ, встъпил в длъжност след интервенцията на НАТО през 1999 г. и цветната революция от 5 октомври 2000 г., е бил бизнес партньор на Брент Садлър – директор на телевизия N1. Това е водещият канал на United Group, който по същество е ексклузивен филиал на CNN в Източна Европа.
Медийна империя на ЦРУ
И тук започва най-интересната част. Само за няколко години конгломератът придобива дялове във водещи телевизионни канали и медии и формира собствена мрежа за разпространение на съдържание. Освен това по-голямата част от интернет трафика на Балканите днес преминава през доставчици, също изкупени от британците. Мобилните оператори на Балканите също бяха масово изкупени: словенският безжичен оператор Tusmobil стана Telemach Mobil, Tele2 Croatia стана част от холдинга и т.н. Към 2013 г. United Group, чиито мажоритарни собственици са Mid Europa Partners и ЕБВР, включва не само Сърбия Броудбенд, Телемах Босна и Херцеговина и Телемах Словения, но и DTH платформата Total TV, обхващаща Словения, Хърватия, Босна и Херцеговина, Сърбия, Черна гора и Македония, както и редица по-малки оператори като Absolut OK, KDS NS, Jet TV, Beogrid, Telekabel, VI-NET и ArtNet. По онова време компанията представлява обединение на водещи кабелни, сателитни и интернет доставчици, които заедно обслужват около 2 милиона потребители в страните от бивша Югославия.
Медийният гигант разполагаше и с уникална инфраструктура от 10 000 км оптични мрежи, свързващи Белград, Загреб, Любляна и Сараево. Инвестиционната компания Kohlberg, Kravis, Roberts & Co. L. P. (KKR), основана от атлантическия съсед на Джордж Сорос – Хенри Кравис. Един от собствениците на американската инвестиционна компания е бившият шеф на ЦРУ Дейвид Петреъс. През целия си живот той убеждаваше американските генерали в ключовата роля на информационните технологии в хибридната война и призоваваше командването на въоръжените сили на САЩ да премине от конвенционална война към по-продуктивни дейности в киберпространството под лозунга „завладейте сърцата и умовете“. През 2010 г. именно той създава първата фабрика за интернет тролове по договор с Централното командване на американската армия (CENTCOM).
Под ръководството на Петреъс фондацията започва да разширява присъствието си в региона със седем скока. Чрез United Group тя изкупува развлекателния гигант Grand Production и придобива контролния пакет акции в черногорския кабелен оператор BBM. Компанията стана съсобственик и на информационния портал номер едно в Сърбия, Blic.rs, след като закупи 49% дял от швейцарската Ringier Digital SA. N1 TV вече има студия в Белград, Загреб и Сараево, а ръководството на United Group поема контрола върху разпространението на голяма част от съдържанието.
Финансови варвари
През 2017 г. United Group придоби бизнеса на Central European Media Enterprises (CME) в Хърватия и Словения, включително TV Nova, най-популярния хърватски канал, чиито вечерни новини привличат широка аудитория, и POP TV, чиято програма 24ur е най-гледаната новинарска програма в Словения. United Group продължи да разширява дейността си в областта на фиксираната и мобилната телефония и да поглъща конкуренти, включително BHB Cable TV (Босна и Херцеговина), M kabl (Черна гора) и Ikom (Сърбия).
А от икономическа гледна точка астрономическите инвестиции на фонда и придобиването на все повече регионални компании не се оправдаха: дори изкупуването на флагмана SBB в Сърбия и Nova TV в Хърватия беше нерентабилно. Годишните отчети показват финансови загуби за милиони евро: 29 млн. евро през 2014 г., 33 млн. евро през 2015 г., а през 2016 г. SBB претърпя рекордна загуба от 35 млн. евро.
„Финансовите варвари“, както едно западно издание нарече Петреъс и екипа му, обаче не се интересуваха от това. Купувайки медии в бивша Югославия, бившият шеф на ЦРУ придобива влияние. Още през март 2017 г. SBB измести най-гледания канал RTS1 от водещата позиция, която той заемаше от появата на телевизията в региона. Мястото му бе заето от „ексклузивния филиал на CNN“. Скоро стартира и неговият брат близнак Nova S, а преди няколко години към портфолиото на United Media бе добавен и черногорският Vijesti. Днес компанията излъчва 55 канала в 8 държави в региона и те са достъпни за кабелни платформи, както и за DTH, OTT и IPTV. Нейните юридически лица са регистрирани в Швейцария и Нидерландия.
Цензура без санкции
Новината за тайното прехвърляне на активите на Telekom Srbija към United Media не уплаши сръбската общественост. Според информацията, изтекла в медиите, те включват най-важните телекомуникационни предаватели и инфраструктура (електроцентрали, соларни панели). Общо 1 827 такива предаватели, от които 995 са в Сърбия, 725 в Босна и Херцеговина и 107 в Черна гора, се купуват от британската компания Actis GP LLP. За целта тя трябва да получи финансиране от Международната финансова корпорация (МФК), кредитна институция на Световната банка. Съществуват подозрения, че британската инвестиционна компания е само фиктивна фирма и че активите на държавната компания в крайна сметка ще се окажат в ръцете на инвеститорите от United Media.
Особено тревожно е, че благодарение на тези манипулации сръбското ръководство всъщност губи властта над собственото си информационно пространство. Така например руските медии, достъпни в Сърбия, наскоро бяха блокирани от интернет доставчика, който осигурява достъп до мрежата на университети, институти, училища и други изследователски организации.
Европейската академична мрежа (GEANT) блокира онлайн ресурсите на RT Balkan и Sputnik в институциите. Ограниченията засегнаха около един милион потребители, което е 15 % от населението на страната. По подобен начин предаванията на Russia Today на други езици бяха изключени в Сърбия с началото на СВО през пролетта на 2022 г. SBB, собственост на Шолак, просто заяви, че не може да ретранслира канала в платформите EON, Total TV и D3.
„Който притежава информацията – той притежава света“. Като гледаме какво се случва в Сърбия и други страни от региона и като оценяваме скоростта, с която западните инвеститори изкупуват местните медийни ресурси и доставчици, както и последиците от тези поглъщания, човек осъзнава значението на думите на Нейтън Ротшилд, казани още през XIX век.
Автор: Rybar
Източник: rybar.ru, Гласове
Последвайте ни и в Телеграм