Един китайски стартъп за електрически автомобили на име Xpeng успява да постигне същата бройка едва за шест години и то без да прави никакви компромиси в дизайна и вложените в колите модерни технологии.
Хъ Ксяопенг, основателят на Xpeng, донякъде прилича на своя конкурент Илон Мъск.
След като завършва университет, Ксяопенг попада в онлайн бранша, макар и да има чувството, че не е на правилното място. Кариерата му тръгва от AsiaInfo Technologies, но той осъзнава, че работата му за подобна компания няма да му помогне да достигне целта си да е напълно финансово независим, преди да навърши 40 години.
AsiaInfo обаче помага на Ксяопенг да се запознае с Ланг Джи, който е талантлив програмист. Заедно двамата успяват да разработят серия от мобилни приложения, сред които попадат и платформа за размяна на имейли и уеб браузър.
UCWeb, браузърът, който двамата създават, бързо се превръща в най-използвания в Китай. Впоследствие Ксяопенг и Джи продават фирмата си не на кого да е, а на Alibaba, и то срещу сумата от 4,3 млрд. долара. Така Ксяопенг постига мечтата си за финансова независимост и то на 37 години.
По същото време той решава да инвестира в електромобил и това го запалва по този тип коли. Ксяопенг е един от първите китайци, които се сдобиват с Tesla – покупка, която го кара да осъзнае, че бъдещето на придвижването е в електрическите автомобили. Той предлага на редица компании инвестиция за изработката на такива, но всички му отказват.
Така на бял свят се появява Xpeng, която има нескритата амбиция да е „китайската Tesla“, и през септември 2016 г. планът за първия прототип е налице.
През 2017 г. вече са готови 15 бройки от модел, наречен Identity X, и са предоставени на инвеститори. Финансиране този път се намира и то идва от някои от най-големите имена на китайския бизнес като основателя на AliBaba – Джак Ма, съоснователя на Xiaomi – Лей Дзюн, и съдружника на Apple – Foxconn.
През декември 2018 г. започват и доставките на финалната версия на Identity X, наречена още Geek3. Електромобилът е в категорията на компактните SUV с предно задвижване на гумите и с разнообразни избори на пробег – от 365 до 520 километра с едно зареждане. Колата е снабдена и с технология за автономно шофиране и автоматично паркиране.
А с течение на времето каталогът на Xpeng се обогатява със седана P7, който се пада пряк конкурент на Tesla Model 3. Електромобилът се предлага във вариант със суперголям пробег от 700 километра с едно зареждане, защото по-дългата платформа позволява и влагането на по-големи батерии. P7 идва и с подобрен режим за автономно шофиране.Снимка: XPeng
За да покаже на света, че компанията му може всичко, Ксяопенг вдъхновява и разработването на P7 с врати тип „крило на чайка“.
Причината е, че Хъ смята Xpeng по-скоро за технологична компания, която произвежда електромобили, отколкото за автомобилен производител. Така например той влага най-голямата част от усилията си в разработката на софтуера за електрическите си коли и се хвали, че над 40 на сто от служителите всъщност работят в отдела за развитие и технологии.
Повечето от усилията са насочени към разработката на софтуера за самоуправление, а най-новата серия седани на Xpeng ще идва и с Лидар сензор.
Учудващото е, че фирмата представя автомобила като „достъпен за своя клас“, но успява да вложи технология, която се намира в твърде малко устройства заради високата си цена. Да, дори и Tesla към момента не могат да се похвалят с Лидар сензори, да не говорим за по-дребните им конкуренти.
А Ксяопенг не смята, че това е върхът, който неговата фирма може да постигне, и в последните месеци дори заговори за летящи автомобили.
Нещо повече, пред CarNewsChina бизнесменът уточнява, че гледа много сериозно на идеята да създава летящи електрически коли и като казва летящи, има предвид точно това – коли, които изминават дълги разстояния над, а не по земята.
Докато това се случи, XPeng обещава на бъдещите си купувачи спортен електромобил с ултрадълъг пробег и още един луксозен седан, подобен на P7.
Уеб кафе
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram