Гилдиите на продуцентите и режисьорите обявиха номинациите за годишните си награди в един ден и включиха наградния сезон на хипер скорост.
В един и същ ден петте филма получиха номинации за топ отличията на американските гилдии на продуцентите и режисьорите, чийто избор е считан за важен индикатор за успех на „Оскар“-ите.
С изключение на военния епос „1917“, който триумфира на наградите „Златен глобус“, същите продукции по-рано бяха номинирани за основния приз за най-добър актьорски състав на третата водеща гилдия – на филмовите актьори, предаде Асошиейтед прес.
Обявяването в един и същи ден на номинациите на продуцентските и режисьорските гилдии включва наградния сезон на хипер скорост. Церемонията за водещите киноотличия беше изместена с няколко седмици по-рано – на 9 февруари, с което „компресира“ предоскаровия календар. В същия ден и Британската академия за кино и телевизия обяви номинациите за наградите си БАФТА.
Най-много на брой – 11, получи мрачната комиксова драма „Жокера“ на Тод Филипс. Липсата на разнообразие в актьорските номинации незабавно отприщи критики.
Авторите на прогнози за „Оскар“-ите обръщат специално внимание на решенията на Гилдията на продуцентите. Тази година професионалната организация избра 10 филма, които ще се съревновават за водещия й приз „Дарил Ф. Занук“. Освен „Имало едно време в Холивуд“, „1917“, „Ирландецът“, „Паразит“ и „Джоджо Заека“, продуцентите номинираха още „Жокера“, „Брачна история“, „Вади ножовете“, „Малки жени“ и „Пълно ускорение“.
Продуцентската гилдия, която тази година ще връчи наградите си за 31-ви път, има дълга история като барометър за оскаров успех. През 21 от последните 30 години отличеният от организацията най-добър филм впоследствие триумфира и на „Оскар“-ите, в това число „Зелената книга“ през 2019 г. и „Формата на водата“ през 2018 г.
Анализаторите отбелязват, че в надпреварата за продуцентския приз не попаднаха продукции като „Сбогуването“, „Бомба със закъснител“ и „Двамата папи“. Това не означава непременно край на шансовете им за участие в съревнованието за „Оскар“, въпреки че рядко се случва повече от един пренебрегнат от продуцентите филм да получи номинация от Академията за кинематографично изкуство и наука.
Гилдията на продуцентите номинира пет продукции в категорията за анимация – „Замръзналото кралство 2“, „Загубеният Йети“, „Как да си дресираш дракон: Тайнственият свят“, „Търсенето на Линк“ и „Играта на играчките: Пътешествието“.
Гилдията на режисьорите също има славата на „оскаров барометър“. От 1948 г. само седем пъти призьорът на професионалната организация не е печелил режисьорски „Оскар“. Миналата година гилдията отличи Алфонсо Куарон, който впоследствие триумфира и на „Оскар“-ите.
Тази година номинации получиха Куентин Тарантино за „Имало едно време в Холувид“, Сам Мендес за „1917“, Мартин Скорсезе за „Ирландецът“, Пон Джун-хо за „Паразит“ и Тайка Уайтити за „Джоджо Заека“.
Извън надпреварата останаха Ноа Баумбак за „Брачна история“ и Тод Филипс за „Жокера“.
В 71-годишната си история Гилдията на режисьорите е номинирала за наградата си само осем жени – за последен път Грета Гъруиг през 2018 г. Тази година обаче режисьорката не намери място сред номинираните с филма си „Малки жени“.
Номинациите в категорията за режисура на първи пълнометражен филм се оказаха по-балансирани. В надпреварата попаднаха три жени – Мати Диоп за „Атлантик“, Алма Хар’ел за „Honey Boy“ („Медено момче“) и Мелина Мацукас за „Куин и Слим“. Останалите номинирани са Джо Талбът за „Последният чернокож в Сан Франциско“ и Тайлър Нилсън и Майкъл Шуорц за „Соколът от фъстъчено масло“.
Наградите на Гилдията на продуцентите ще бъдат раздадени на 18 януари в „Холивуд Паладиум“ в Лос Анджелис, а на Гилдията на режисьорите – на 25 януари в хотел „Риц-Карлтън“ в Лос Анджелис.
Последвайте ни и в Телеграм