Европейският парламент отпусна изключително скромна сума за вече стартиралата европейските избори през 2014 на фона на досегашните кампании. Отделените средства са едва 16 млн. евро за всички страни членки. Това означава, че средно се падат около 30 евро цента за агитация на всеки избирател в Европейския съюз.
Така накратко резюмира новата предизборна политика на държавите членки презентацията си пред представители на български медии ръководителят на Медийното обслужване и мониторинг Йоанис Дармис.
Причина за скромния бюджет е финансовата криза, обясни Дармис, който ръководи службата за медии и медиен мониторинг в ЕП.
Кампанията преминава през няколко фази, като
основната цел е информираността на гражданите
„Парите действително са малко, но във времена на криза не бива да изразходват много средства за изборна кампания“, сподели още Дармис.
Той заяви, че ще се разчита и на политическите партии да предприемат допълнителни инициативи, за да информират избирателите в ЕС, които са приблизително 315 милиона. Йоанис Дармис обясни още, че изборите и участието във вота за евродепутати вече придобива различно измерение заради влизането в сила на договора от Лисабон. Той дава повече права на ЕП, а от членовете му ще зависи и изборът на следващия председател на Европейската комисия.
„Колкото повече европейски граждани гласуват, толкова по-силен и легитимиран ще е парламентът“, сподели още Дармис. „Аз идвам от страна, която въпреки кризата все още е един от най-силните поддръжници на ЕС. Ако четете социологическите проучвания ще откриете, че има много протести срещу оставането на Гърция в съюза, но в действителност твърде много хора поддържат тезата, че е по-добре да останем членове, отколкото да го напуснем“, заяви Дармис и допълни: „Кризата не засяга само южните страни, а и северните, така че евроскептицизмът засегна всички. Но приятелски настроените към ЕС партии като социалистите, консерваторите и либералите, мисля, все още имат мнозинство в парламента“.
Мотото на кампанията е
Действай, съдействай, въздействай
Изборът не е случаен, защото Европейският парламент вече има по-голяма власт, както да определя политическата посока на Европа, така и в ежедневните решения, които засягат всеки един гражданин.
„Европейският съюз е уникален в света, защото работи с 24 различни езици в 28 държави. Ето защо ние сме длъжни да преведем и доведем до всеки гражданин на съюза неговите послания, да информираме за работата, която вършим, и целите които сме си поставили“, категоричен е Дармис. Основна задача на оглавяваната от него служба, освен мониторингът и работата с различни европейски медии, е организацията на журналистически семинари, както и поддръжката на 24-часов телевизионен канал и радио, който работят на всичките 24 езика. Освен интернет сайт, ЕП е много активен в социалните мрежи и най-вече в Туитър. Всяко едно от събитията, които се случват в ЕП, вече може да се следи директно в интернет, което е голямо постижение.
Повече детайли относно кампанията и източниците на информация даде ръководителят на информационното бюро на ЕП за България Теодор Стойчев. Големите теми в дейността на парламента и занапред ще бъдат икономиката и финансите, работните места, младежката безработица, Европа на международната сцена и качеството на живот.
„Според различните изследователски институти, до 75% от националните законодателства или поне тяхната рамка се решава на европейско ниво. Вече има договорка между големите политически партии на европейско ниво да имат кандидати за председател на Европейската комисия. Окончателна яснота за кандидатурите ще имаме до февруари или март“, обясни Стойчев и допълни: „В момента настоящия председател на ЕП и водач на социалистите Матин Шулц е единият от кандидатите. В крайна сметка хората, гласувайки за евродепутати, избират и кой ще бъде начело на комисията. Принципът не беше такъв досега, а след изборите се събираха всички шефове на правителства и досред нощ обсъждаха кандидатурите, като
изборът на председател на ЕК беше доста непрозрачен
Вотът за евродепутати в България ще бъде на 25 май 2014 г. Кампанията стартира официално и ще се състои от четири етапа. Тя ще продължи и след самите избори до избирането от новия Парламент на председател на Европейската комисия.
Светлозар Стоянов
……………………………………
В сравнение медийната кампания за цифрофизацията само за България струва около 5 млн. евро
Последвайте ни и в Телеграм