Заради коронакризата в Германия, Франция и Австрия се води дебат за съкращаване на работното време, предават агенциите. Целта е да се запазят работни места.Пандемията от коронавирус разпали дебата в Германия за 4 дневна работна седмица, което би помогнало за запазване на работни места по време и след икономическия шок. До юли безработицата в страната нарасна на 6.4 на сто, при рекордно ниските 5% преди коронакризата. Въпроса повдигна председателят на влиятелния синдикат на заетите в металообработващата промишленост IG Metall Йорг Хофман. Министърът на труда Хубертус Хайл пък даде да се разбере, че е отворен за подобни промени.
„Намалени часове с известна компенсация на заплатите може би е подходяща мярка“, каза той тази седмица. „Такъв ход може би е отговорът на структурните промени, които засягат сектори като автомобилната индустрия, която е изправена пред „дигитално ускорение заради пандемията“, коментира Йорг Хофман пред „Зюддойче цайтунг“. При тези, които са с по-кратка работна седмица, намаляването на заплатите трябва да се държи под контрол, за да не доведе до спад на покупателната способност, предупреди обаче той.
През 1995 г. IG Metall спечели 35-часова работна седмица. През 2018 г. профсъюзът извоюва право служителите да избират да работят само 28 часа на седмица за две години, като има само ограничено намаляване на заплащането. Последното предложение на профсъюза е подкрепяно от 60% от германците, според социологическо проучване на YouGov.
Работодателите обаче са скептични. Преминаване към по-кратка работна седмица само ще влоши „огромния производствен шок“, коментира директорът на работодателската федерация BDA Щефен Кампетер. Въпреки това големи германски компании като Bosch и Daimler вече въведоха схеми за намаляване на работните часове. Дискусиите за подобни действия продължават в Continental и Airbus.
Това обаче удря и служителите – през 90-те години, когато „Фолксваген“ въведе четиридневна работна седмица за някои служители, за да спаси 30 000 работни места под риск, засегнатите трябваше да приемат 10% съкращаване на заплатите. Ръководителят на човешките ресурси в Daimler Вилфред Порт смята, че в момента – при тежкото положение в автомобилната индустрия, няма да е уместно и икономически изпълнимо да се въведе 4-дневна работна седмица.
Във Франция също дискутират възможност за намаляване на работните часове, а Австрия беше предложен план от опозицията за намаляване на работното време с 20%, паралелно с намаляване на нетната заплата с 5%. От години Международната организация на труда предлага въвеждане на 4 дневна работна седмица, което насърчава заетостта и увеличава производителността на труда. В Швеция отдавна бяха въведени подобни експериментални работни смени, а отскоро за съкратено работно време са говори и във Финландия./КРОСС/
Последвайте ни и в Телеграм