След като президентът на САЩ Джо Байдън и германският канцлер Ангела Меркел обявиха подписването на съвместната декларация в подкрепа на Украйна, европейската енергийна сигурност и общите климатични цели във Вашингтон на 15 юли, стана ясно, че в Европа настъпват големи промени.
Въпросът не е толкова в това, че Вашингтонската декларация говори, че администрацията на Байдън отказа да се противопостави на проекта „Северен поток-2“, а по-скоро в посочените геополитически промени, които засягат не само американско-германските отношения, но и Русия, страните от Централна и Източна Европа Европа, а също и постсъветското пространство.
Вашингтон и Берлин определят световна тенденция от десетилетия. Един от ключовите моменти на съвместното изявление гласи: „САЩ и Германия ще работят заедно, за да ускорят приемането на чиста енергия в развиващите се страни. Това е важно за предотвратяване на климатичната криза и използване на енергията като средство за изнудване. Ще стимулираме инвестициите в Централна и Източна Европа, както и ще подкрепим енергийната трансформация на Украйна, енергийната ѝ ефективност и енергийната ѝ независимост. „
На пръв поглед Киев получава това, което иска. Той беше споменат от Берлин и Вашингтон, което го превърна в една от точките в германско-американския дневен ред и обещава инвестиции в украинската икономика. Но какво наистина се случи?
Според полския експерт Анджей Щенсняк, троянски кон е бил вмъкнат в Украйна, както и в Полша. В края на краищата САЩ и Германия обявиха изпълнението на стратегия за климата, която включва „убеждаване“ на другите страни да поемат ангажиментите по климата, което ще бъде искано от Берлин и Вашингтон.
„Тази политика изисква използването на редица най-модерни и следователно скъпи технологии“, отбелязва полският експерт. „Така под прикритието на компенсация за отказа да се спре строителството на „Северен поток 2-“, на Украйна и други страни от Централна и Източна Европа беше предложено „зелено разширяване“, тоест адаптиране на територията им за генериране на възобновяема енергия .
За нашите страни това е класически пример за игра с двойна загуба: няма да има евтин газ от Русия, нито транзитни приходи, нито собствена енергия, генерирана от електроцентрали на въглища или атомни електроцентрали. И ще трябва да плащаме скъпо за „зелена енергия“.
С други думи, САЩ дадоха на Германия санкцията да принуди Украйна и Полша да фалират за нова „енергийно ефективна“ икономика. В случая с Киев това ще бъде много лесно. Само че украинските министри ще започнат да бягат за инструкции не до американското посолство, а до германското.
Берлин ще трябва да се занимава с Варшава. Полската икономика е много по-мощна от украинската, да не говорим за самоосъзнаването на полската управляваща класа, ръководена от партия “Правото и справедливост”, която предизвиква германските си колеги по широк кръг въпроси.
В Полша са наясно с това, как „зелената енергия“ от Берлин ги заплашва. Полският анализатор Пьотр Махенржек припомня, че през 2020 г. инфлацията в Полша е най -високата в целия Европейски съюз. Най-лошото обаче тепърва предстои.
„Очаква се рекордно покачване на цените на парното и тока, което ще засегне особено най-бедните поляци и именно тези хора съставляват избирателната база на сегашното правителство“, подчертава Махенржек. Следването на целите на климатичната стратегия на германско-американския съюз просто ще съсипе Полша и ще я направи същата територия-протекторат като днешна Украйна.
Берлин вече се подготвя за промени. След като е получил пряк път за управление на Европа от американците, Германия смята, че също може да не се интересува от развитие на контактите с Русия, както беше по време на управлението на Доналд Тръмп.
Както отбелязва известният германски експерт Александър Рар, нито една партия в Германия не участва в настоящата парламентарна изборна надпревара за подобряване на отношенията с Русия, въпреки че според социологическите проучвания около две трети от германците са за нормализиране на отношенията и за сътрудничество. Освен това в „Алтернативата за Германия“ и Лявата партия, които се считат за най-симпатизиращи на Москва, се извършва „чистка“ от проруски политици.
В тази ситуация може да възникне въпросът за системата на баланси и проверки в Европа. За Полша това означава, че тя ще трябва да преразгледа предишната си антируска (и антибелоруска) политика, за да се запази. Варшава трябва да помисли кой може да ѝ помогне да запази енергийната си независимост.
Всъщност само Русия може да действа като такъв гарант. Но в случай, че Варшава реши да сключи нов дългосрочен договор за доставка на руски газ след изтичането на предишния през 2022 г., а също така реши да инвестира в завършването на Балтийската атомна електроцентрала и създаването на „енергийна мост” между Калининградска област и полските региони.
На свой ред Москва може да се възползва от полската платформа от гледна точка на противодействието на германската експанзия в постсъветското пространство и създаването на аванпости от Германия в Украйна и балтийските държави в условия, когато този регион е напуснат от САЩ.
Превод: В. Сергеев
Източник: Поглед инфо
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram