На 18 декември беше публикуван доктриналният документ Fiducia Supplicans от Дикастерията за доктрината на вярата, който е в полза на благословията на хомосексуалните двойки. Оттогава нараства опозицията срещу документа, който, като умишлено насърчава объркване и обръщане на моралната доктрина, която досега беше в сила в Католическата църква, пише The European Conservative.
Не е изненадващо, че известни личности от традиционните католически кръгове бързо изразиха гласа си. Кардинал Герхард Мюлер, почетен префект на Дикастерията, разпространи текст в множество медии, в който остро осъжда „благославянето на хомосексуални двойки представлява кощунство и богохулство срещу плана на Създателя“.
Африканските църкви реагираха остро срещу папския текст не само чрез отделни изявления на африкански прелати, но и с официални декларации на епископските конференции. Те осъдиха съдържанието на документа и дори забраниха на своите местни свещеници да извършват подобни благословии, които се смятат за противоречащи на учението на католическата църква. Гана и Малави започнаха, скоро последвани от Замбия, Кения, Нигерия, Того и Камерун. Повечето от епископските конференции са от англоговорящи африкански страни, пише The European Conservative.
Очаква се становищата на всяка епископска конференция да бъдат събрани до средата на януари от секретариата на Симпозиума на епископските конференции на Африка и Мадагаскар. Това почти сигурно ще доведе до общо осъждане, поставяйки църквите в Африка в открит бунт срещу Рим, отбелязва европейското издание.
Европа не бе единна в своята реакция. Британското братство на католическото духовенство, представляващо повече от 500 свещеници и дякони във Великобритания, излезе с изявление, в което се казва, че „благословиите на хомосексуалните „двойки“ са теологично, пасторално и практически недопустими“. Въпреки това в Западна Европа епископските конференции на Белгия и Германия приветстваха документа.
Засега френските епископи пазят условност по темата. „Учението на Църквата по стъпките на Христос е постоянно: трябва да благославяме грешника, който е обичан от Бог, но никога греха, който го отделя от Бога. Това трябва да даде възможност на грешника да спре да греши и да се покае, за да се върне при Господа“. Това коментира бившият архиепископ на Париж монс. Мишел Опетит в социалната платформа X.
На Изток опозицията дойде без изненада от епископските конференции на Унгария и Полша. Унгарските епископи препоръчват „винаги да се избягват общите благословии за двойки, които живеят заедно в извънбрачно партньорство или в брак, който не е валиден в Църквата, или които живеят в еднополово партньорство“.
Казахстан също възрази, чрез гласа на архиепископа на Астана Томаш Пета и неговия помощник монс. Шнайдер.
Противопоставянето, предизвикано от този текст, носи в себе си семената на разкола, както се вижда от реакцията на Гръцко-католическата църква на Украйна, изразена от архиепископ Шевчук, който счита, че Fiducia Supplicans не може да се прилага за неговата общност, която формално е в пълно общение с Рим, но иска неговата традиция и автономия да бъдат зачитани по този спорен въпрос, пише още The European Conservative.
Протест от такъв мащаб е безпрецедентен в новата история на Църквата. Дисхармонията по отношение на благословиите от един и същи пол допълнително ще подкопае процес, който тепърва трябва да подобрява или църковната администрация или нейното морално учение, завършва материалът.
Източник: Критично бг
Последвайте ни и в Телеграм