Vera Su може да остане постоянно на Камен бряг

Ds olil

Заседналият кораб Vera Su може да остане „атракция“ на Камен бряг неограничено дълго време. Официалните съобщения на транспортното министерство внушават, че непрекъснато се умува какво точно да бъде предприето на място. Плановете обаче са едно, а практическите действия – съвсем друго. И специалисти от сектора, и представители на „Морска администрация“ напоследък обясняват, че всяка дейност нататък е много сложна, на ръба на големия риск. Внимателен прочит на информацията води до съмнения ще бъде ли  преместен корабът въобще.

Както вече е известно, опитът за изтегляне на съда трябва да бъде предшестван от разтоварване. Но компанията по спасяване, с която контактува турският корабособственик, е заговорила за акция едва след април. Причината са данните за времето на Камен бряг в стари периоди, които не показват през есента и зимата времеви прозорци за извършване на каквото и да е – вълнението е голямо. Отделно от това след навлизането на вода в съда люковете на хамбарите с товара не може непрекъснато да се отварят и затварят за разтоварване. „Нужни са поне три дни добро време“, обясниха през настоящата седмица на брифинг шефовете на „Морска администрация“. Към момента те не потвърждават, че действия ще се предприемат чак след април. Но практически е ясно, че по-рано няма как да стане.

Още по-специфичното е, че ако бъде разтоварено количество, корабът ще промени начина на засядане, т.нар. геометрия. Това пък отваря още рискове: както трудности по самото разтоварване, така и за най-лошото – целостта на самия съд. Затова дори най-малката дейност трябва да бъде предшествана от сложни изчисления, моделиране, а и променящо се според ситуацията укрепване. „Всичките анализи и планове към момента са на база наличната информация. Но като започнем работа, ще излязат много други неща, които сега няма как да предвидим. Например: постъпва вода от едната страна – изпразваме; после обаче може да се окаже, че  от друга постъпва – изпразваме пак и т.н.“, заяви шефът на „Морска администрация“ кап. Венцислав Иванов на брифинга. А колегата му кап. Валентин Енчев обобщи, че вероятно „разтоварването ще е по-лесна част от запазването на целостта на кораба“. Както и, че нуждата от отводняване и другите специфични дейности правят „евентуалното извеждане“ доста трудна задача.

За всички тези технически подробности са нужни не само усилия, експертиза, пари, но и време. При това юридическите баталии около собственика, застрахователите, следствените действия и т.н. са съвсем отделни казуси. Те също ще костват време.

ЗАМЪРСЯВАНЕ

За замърсяване в района на кораба съобщи МОСВ в събота сутринта. Изследване е направено в петък, след като Гранична полиция сигнализира за петно край съда. „Във взетата проба ясно личи опалесценция (разговорно – мътилка, петна – б.а.) на повърхността. В района се усеща силна миризма на нефтопродукти. Стойността на азот-амониев е 0.147 мг/л и превишава три пъти измерваните досега стойности на този показател от бреговия пункт“, съобщи екоминистерството. Уведомени са „Морска администрация“ и Областния координационен щаб.

Горивото от кораба бе източвано няколко пъти след засядането. Бе оставено минимално количество, за да функционират системите му. От транспортното министерство заявиха, че има две версии за изтичането на гориво, съобщи БНТ. Едната версия е, че то идва от отдушниците на машинното отделение, което от няколко дни е под вода. Втората версия, по която се работи, е че горивото всъщност е на спасителната лодка на „Вера Су“. Тя е била привързана към кораба, но понеже днес вълнението там е изключително силно, най-високото от началото на кризата с кораба, лодката се е откъснала и се е разбила в скалите.

От Министерството на транспорта уведомиха, че от „Морска администрация“ са потвърдили наличието на петно с диаметър 50 см, което най-вероятно е причинено от отдушниците на кораба. Оттам уверяват, че цялото гориво и смазочни материали на плавателния съд са източени, съобщава БНР.

По-късно директорът на Морската администрация капитан Валентин Енчев заяви, че няма опасност от замърсяване около заседналия кораб. Според Енчев петното, забелязано снощи до кораба, е от системите на самия плавателен съд и е било очаквано да има подобен теч:  „Нормално е при това време, при абсолютно заливане на целия кораб, а по него има всякакви механизми, да има някакво дребно изтичане. Всички са категорични, че това е било временно, за малко. Днес няма нищо, снощи се е размило, каквото е излязло“. Капитан Енчев изрази недоволство, че на Морската администрация не са предоставени данните от пробите, които от Басейновата дирекция във Варна са получили от водата около кораба. 

СЕГА

Последвайте ни и в Телеграм