3 обхода избягват тапите до морето

Три са основните алтернативни маршрути, които заобикалят тапите по пътя за морето това лято. Особено интензивният трафик за южните черноморски курорти превръща магистрала „Тракия“ в силно натоварена и много рискова артерия, а ремонтите допълнително забавят движението и предизвикват тапи. Затова експертите по пътна безопасност препоръчват алтернативните маршрути, които на практика пестят време и нерви, а и се оказват по-сигурни.

Най-натоварено е движението докъм 20 часа в петък и неделя, когато уикенд туристите се изтеглят към вътрешността на страната. И въпреки че сме в разгара на сезона, продължават и пътните ремонти на места, което допълнително натоварва движението и нерядко напълно парализира трафика.

Започваме от магистрала „Тракия“, където в отделни участъци се извършват ремонтни дейности и временно се затварят част от активните ленти за движение. Прословутата отсечка между Чирпан и Стара Загора вече е изцяло обновена, но се отвориха други места, където се налагат кръпки. Движението по магистралата, особено в периода юли – август, е едно от най-интензивните в страната. Причината е, че освен отпускари към и от морето по нея пътуват и много гастарбайтери, идващи от Западна Европа към Турция. Затова добър вариант е Подбалканският път. Той е в доста добро състояние като цяло, слабо натоварен и ако не бързаме да стигнем за 4 часа до Бургас, пътуваме спокойно и без нерви за около 6 часа.

Алтернативите, които предлага в северна посока за Слънчев бряг и Созопол, също избягват влизането в Бургас. За най-големия ни курорт може да се използва отклонението през Карнобат, Миролюбово и Каблешково, така избягваме тапите в Бургас и достигаме до Радва, Несебър и Слънчев бряг. Пътят е и една от алтернативите за Северното Черноморие през Дюлинския проход за Варна или пък през Обзорския проход, но там също е значително по-натоварено особено през уикендите и не е най-добрата препоръка. На юг към Созопол, Приморско и Китен пък вариантът е да се отклоним през Камено, Братово, кв „Горно Езерово“, жк „Меден рудник“ и пътен възел „Юг“ на изхода на Бургас. Допълнително избягване на тапата, ако отиваме по на юг от Созопол, е вариантът през Крайморие, Маринка, Ново Паничарево, Ясна поляна и излизаме директно на Приморско към Китен и Лозенец.

Алтернативен маршрут на магистрала „Хемус“ в посока Монтана и Видин е проходът Петрохан и пътят през Искърското дефиле. И двете трасета са основно реновирани, с нов асфалт и не така натоварени. Забранено е и движението на тирове, което допълнително улеснява шофьорите. По „Хемус“ в посока Варна обаче алтернативата не е особено голяма, особено заради продължаващите ремонти на тунели „Ечемишка“ и „Витиня“, където лекият трафик ще преминава двупосочно в една тръба, а тировете се отклоняват по стария и разбит път през прохода Витиня. Двупосочното движение предизвиква огромни тапи, особено през уикендите.

Вариант изцяло да избегнете този маршрут е алтернативният през вече споменатия Подбалкански път или магистрала „Тракия“ и отклоняване през Рижкия проход за Шумен и Варна. Този вариант също не е никак лош, но нека се има предвид, че през този проход се движат много тежкотоварни камиони. Въпреки че не е така натоварен, както, да речем, Хаинбоаз. Третият алтернативен маршрут вече отвежда в южна посока и води към Гърция и Бяло море. Алтернативен маршрут на първокласния път през Владая е самата магистрала „Струма“. За съжаление тя е построена върху старото трасе на главния път Е-79 и там вариантите за заобикаляне на тапите са малко, но пък като цяло е нова магистрала и по нея това лято не се извършват сериозни ремонти, които да затрудняват движението.

Освен във вътрешността на страната движението по граничните пунктове също може да се облекчи откъм чакане с часове. За Гърция идеален вариант е ГКПП Илинден – Екзохи, който след пандемията отново отвори за леки автомобили. Пътят е с повечко завои, но не е така натоварен, както е при ГКПП Кулата и ГКПП Маказа. За Сърбия идеален вариант да заобиколим ГКПП Калотина с всички чакащи там гастарбайтери е ГКПП Стрезимировци или ГКПП Връшка чука. Вярно е, че се удължава разстоянието до Ниш с около 100 км, но пък се пестят 4-5 часа чакане. За Турция вариантите да се избегне ГКПП Капитан Андреево са през ГКПП Лесово за идващите от София и ГКПП Малко Търново за идващите от Варна и Бургас. Като цяло на по-малките пунктове трафикът е значително по-слаб и се минава понякога и за броени минути.

Най-добре тръгвайте преди изгрев слънце

Най-добрият вариант за пътуване към морето е да станете рано и да потеглите преди изгрев слънце, между 4 и 5 часа сутринта. Експертите по пътна безопасност съветват, че това е най-оптималният час, в който организмът е в кондиция. Освен това трафикът по пътищата е най-слаб. Липсват включително и тежкотоварни камиони, защото шофьорите им предпочитат в този час да отдъхват и потеглят около 6 часа сутринта. Отделно в летните горещини температурите са най-ниски в този час и допълнително облекчават пътуването. Така се пести и гориво, тъй като не се налага ползването на климатик. Най-хубавото е, че до нашето Черноморие, без да си даваме зор да постигаме рекорди, достигаме за около 9–10 часа. Не сме преуморени и можем директно да се настаним на плажа и да се насладим на почивката си.

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram