Спазването на дистанция се оказа невъзможно, а изискването за носене на маски от учениците се приема със смесени чувства или направо враждебно от родителите. Тази бе най-коментираната от тях анти COVID-19 мярка през първия учебен ден в училището с най-много ученици в България, над 2000 – столичното 18-то СУ „Уилям Гладстон“.
Въпреки че всеки клас трябваше да влиза в различен отрязък от време, още в 10 ч, когато бе времето за малките, на тротоара на ул. „Пиротска“, пред входа не можеха да се разминат родители и ученици от различни класове, камо ли да застават на метър и половина отстояние едни от други. Двама учители спираха родителите пред портата и пропускаха само учениците. Майки и бащи останаха отвън да чакат да приключи тържеството за випуска и часа на класа, за да приберат децата си и постепенно отпред се събраха много хора.
Докато чакаха, родители коментираха организацията и новите правила отвън.
„Като цяло съм разочарована от организацията в училището, защото след толкова много време и всякакви мерки очевидно всички класове се смесиха – от втори до седми ги приеха наведнъж. Малки с големи, просто някаква лудница – споделя Мила Василева. – Според мен можеше по друг начин да се реши, или поне да не го кръщават с някакви имена като „мерки“. В 10 ч, когато дойдохме, тук имаше страшно много хора от най-различни класове, не само от втори, както е моето дете, седми клас имаше ученици.“
На въпрос притеснява ли се от риска от COVID-19 тя отговаря отрицателно: „Моето дете от 1 юни е на занималня, така че по никакъв начин не ме притеснява, че се връща в училище, защото той три месеца е бил с други деца. Правилата, откровено казано, престанах да ги чета още преди месец, защото те се сменят денонощно. Просто е невъзможно да наваксам. – Съобразявам се с това, което пускат учителите и директорите. Старая се да му ги обясня така, че да не му повлияе на психиката и той да се чувства максимално добре, въпреки че тази сутрин беше изпаднал в паника дали си е взел маската, или не, което за мен е много показателно за това как влияе цялата тази история на децата“.
„Ако ще бъдат с маски, предпочитам да не са в училище“ – казва направо Петя Цветкова, чиято дъщеря е второкласничка. „Като цяло предпочитам да са в училище, да не са с маски и да няма ограничения за децата“, допълва тя и обяснява: „За малките е изключително трудно. Дишат трудно, говорят трудно, разбират трудно, когато им се говори с маска. Да не говорим, че тези маски ще бъдат сваляни, когато децата ще се хранят или в час, съответно ще бъдат търкаляни по бюрото най-вероятно, вече ще бъдат мръсни на втория, третия час. По-скоро това ме притеснява“.
„Няма как тя да изолира и постигне целта за превенция при малките деца“, смята и Гергана Тодорова.
„Абсурд“ нарича мерките майка на момчета във втори и четвърти клас. „Искат ни не само маски. Искат дъждобрани, защото ще стоят навън“, казва тя с възмущение, че в дъждовния сезон това също може да разболее децата.
Друга майка предполага, че новите изисквания ще произведат основно хаос.
„Децата не са свикнали да си пазят маските, те ги изпускат непрекъснато. За коридорите сигурно има логика, когато са с други деца, за да нямат контакт с други деца. Но, първо, не е доказано, че пази тази маска от каквото и да било. Ще изчакаме да видим, според мен ще има по-голям хаос от преди“. Детето ѝ също е във втори клас. От училището изискват децата да идват на училище с по две маски, една резервна, но майката предполага, че маските ще трябва да се сменят всеки ден: „Те падат – изпускат ги, все още са малки. За големите може би тези мерки ще вършат работа“, обяснява тя.
Друго нещо също притеснява родителите. Дали годината наистина ще е присъствена, както искат всички, с които разговаряхме, или ще се наложи отново децата да си остават вкъщи, което би ги затруднило изключително много.
„Присъствената форма е по-добра. Децата трябва да се социализират, търсят си другарчетата, изграждат навици за обучение. Вкъщи се отегчават, колкото и да ги забавляваме“, споделя майка на второкласник.
„Много ни притеснява докога ще бъде присъствена учебната година“, признава и Петя Цветкова. Казва с облекчение, че извънредното положение затворило училищата през март, когато синът ѝ – тогава първокласник – вече бил усвоил писането, но се надява тази година да не се налага някой да остава вкъщи с ученика.
„Внукът ми през цялото време мислеше, че е във ваканция. Учителката на екрана така и не успя да го убеди, че е на училище“ – разказва за онзи период баба на третокласник, която чака момчето да излезе от училище./offnews.bg/.
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram