Шефът на БМФ: Възможно е корабът „Вежен“ да е скъсал кабел в Балтийско море, но изключвам саботаж

Ds olil

Възможно е корабът „Вежен“ да е причинил скъсването на кабела между Готланд и Латвия, но в никакъв случай, аз лично, не допускам, че става дума за саботаж или каквото и да е друго действие от страна на нашия екипаж. Това каза пред медиите във Варна изпълнителният директор на параходство „Български морски флот“ кап. Александър Калчев, цитиран от БТА. Повод за изказването му е информацията от Шведската прокуратура, че е започнала предварително разследване по подозрение в „саботаж“ и е разпоредила задържането на кораб в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд.

Капитан Калчев обясни, че по информацията, която имат от плавателния съд, корабът е плавал на 25 януари вечерта в изключително лошо време – югозападни ветрове със сила над 25 метра в секунда. Там вълната е къса и доста висока, обясни Калчев. 

В тъмната част на денонощието не е можело да се извърши оглед на кораба. Сутринта около 8:30 часа българско време, когато вятърът е спаднал, екипажът е излязъл на палубата да огледа за щети и е установено, че лява котва е била „изтекла“ и очевидно е била влачена по дъното, обясни още той. Изпълнителният директор обясни, че „изтекла“ котва означава, че котвата има стопори, които се поставят, когато корабът е в открито море, но лошото време и вълната, която залива, винаги може да ги повреди. 

Той допълни, че ясно се вижда на системата за автоматична идентификация на корабите, че действително „Вежен“ минава над този кабел, но кога точно е бил прекъснат той не е ясно. По думите му следва да се засекат движението на кораба с момента на прекъсване, за да се потвърди, че вината е на този кораб. „Но пак казвам – не може да става дума по никакъв начин, аз поне не смятам, че на борда може да има хора, които биха действали нарочно, за да направят подобна щета“, каза Калчев.

По думите му инцидентът е станал в 0:45 часа UTC (координирано универсално време) или 2:45 часа българско време. 

Калчев каза, че офицерският състав на кораба е от осем българи, а девет граждани на Мианма са изпълнителски състав.

Вчера корабът беше подходен от шведската брегова охрана и помолен да се насочи към техните териториални води, каза още той. „На кораба са се качили въоръжени представители, които даже са се държали малко агресивно“, поясни Калчев и допълни, че към настоящия момент се очаква да започне някаква инспекция на плавателния съд, която да установи дали той е извършител. Надявам се разследващите бързо да установят, че не става въпрос за някакви умишлени действия, а технически инцидент вследствие на лошото време и корабът да бъде освободен, каза кап. Калчев. Той уточни, че в момента плавателният съд е на котвена стоянка в шведски териториални води и се чака информация кога ще се качат разследващите органи.

Корабът „Вежен“ е плавал за Южна Америка, нотоварен с торове. Плавателният съд е нов, реално е от 2022 година, 32 000-тонен. Капитан на кораба е Антон Атанасов на 41 години, каза още Калчев.

Имаме информация, че още един плавателен съд е привлечен по случая, и двата са пътували към Южна Америка. Възможно е да има небрежност от страна на екипажа, макар че не го вярвам, котвата би трябвало да е била укрепена добре. Капитанът не е допуснал външни хора на борда да проверяват, защото това през нощта не е възможно, а така е запазил безопасността на екипажа.“, допълни Калчев.

Източник: Епицентър

Последвайте ни и в Телеграм

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *