„Шенген“ с 37%, „дубайски шоколад“ с 26 на сто и „санитарен кордон“ с 24% от гласовете са знаковите думи и изрази за 2024-та за България. Така гласуваха хората в традиционното проучване на обществените нагласи „Думи на годината с „Как се пише?“, съобщават създателите на платформата. Медийният анализ отново е предоставен от системата за глобален медиен мониторинг Sensika.
Сред първите десет са още „Гунди“, „избори“, „дезинформация“, „безводие“, „Тръмп“, „Ново начало“ и „Олимпиада“.
Инициативата за пореден път откроява най-важните теми и сюжети през изминалата година, като се изследва езиковата употреба както сред хората, така и в медиите.
Източник: Как се пише
„Думите на годината този път се родиха трудно. Почти около всяка от предложените на финала 10 думи витае парадокс или е натоварена с ирония. Точно както е в живота ни. „Шенген“ – тъй дълго чакан, че радостта се размина с пристигането му. „Дубайски шоколад“ – луксът на преситения и в същото време гладен живот. „Санитарен кордон“ – илюзията, че политиката има нещо общо с хигиената“, гласи анализът на Веселина Седларска, член на журито.
Според доц. Георги Лозанов селекцията на думите от хората показва, че сме си присвоили английската поговорка „Не тревожи тревогата, преди да те е разтревожила“. „Оказваме се, въпреки всичко, доволни от собствената си съдба през 2024 годинаи не губим оптимизъм дори пред нарасналите геополитически заплахи, вече вероятно според нашата си поговорка „Всяко зло за добро“.
В рамките на медийния анализ на системата за глобален медиен мониторинг и анализи Sensika са проверени 9 милиона и 600 хиляди публикации в 10 123 информационни онлайн източника на български език за периода 1 януари – 31 декември 2024 г.
20-те най-често споменавани думи са „България“, „Европа“, „САЩ“, „Русия“, „дете“, „война“, „Украйна“, „помощ“, „политика“, „министър“, „президент“, „подкрепа“, „избори“, „цена“, „партия“, „семейство“, „правителство“, „социален“, „управление“, „лекар“.
Източник: Как се пише
„Дете“ и „война“ отново, както и миналата година, са водещи за медиите и се нареждат непосредствено след най-тиражираните собствени имена – България, Европа, САЩ, Русия. Тревогата за децата трайно се е настанила в обществения и медийния дискурс. Две нови думи се включват в първите 20 – „социален“ и „лекар“, което показва, че социалната сфера и здравеопазването са сред най-актуалните теми в медиите наред с политическите.
За втори път се представя и класация на най-споменаваните личности в медиите. На първо място е Доналд Тръмп, следван от Бойко Борисов, който е с много близки резултати до двамата след него – Владимир Путин и Делян Пеевски. В подредбата са още Румен Радев, Джо Байдън, Кирил Петков, Володимир Зеленски, Николай Денков, Ахмед Доган, Асен Василев, Мария Габриел, Корнелия Нинова, Калин Стоянов, Еманюел Макрон, Васил Терзиев, Костадин Костадинов, Илън Мъск, Борислав Сарафов, Григор Димитров.
Източник: Как се пише
Припомняме, че думите бяха избрани с гласуване в социалните мрежи. Предложенията се събираха от 6 до 10 януари в страниците на платформата „Как се пише“ във Facebook, в Threads и в X.
Жури, състоящо се от шестима души, отся 10 думи от 30-те предложения, събрали най-много гласове. Журито бе съставено от д-р Павлина Върбанова – създателка на платформата „Как се пише?“, доц. Георги Лозанов – философ и медиен експерт, Веселина Седларска – журналистка и писателка, Доротея Николова – учителка по български език и литература и журналистка, д-р Иван Ланджев – поет и есеист, както и актьорът и влогър Стефан Попов – Чефо.
След това в периода от 13 до 18 януари на сайта на платформата „Как се пише“ се проведе анкета, която ще определи трите най-важни думи за българите през 2024 г.
Основателят на „Как се пише“ д-р Павлина Върбанова подчерта, че е добре да се чуе гласа на хората в турбулентни времена. Според нея осмислянето на събитията през изминалата година е стъпка към общ разговор за това какво е важно за нас и как да продължим. Тя е на мнение, че политическата криза и нестабилността ни се отразяват все по-силно. Върбанова посочва, че трябва да се търсят допирни точки, а не да се чертаят разделителни линии.
„Думи на годината с Как се пише?“ включва анализ на медийното съдържание на български език. Борбата с дезинформацията е в центъра на вниманието на кампанията заради необходимостта от повишаване на осведомеността ни как да разпознаваме подвеждащата информация. Организаторите обръщат внимание, че с развитието на технологиите се увеличават методите за пропаганда, манипулация и подвеждане на аудиторията, и си поставят за цел да допринесат за противодействието срещу тези явления.
news.bg
Последвайте ни и в Телеграм