Часовете по кормуване на кандидат-шофьорите се намаляват до 31. Това става със заповед на министъра на образованието, с която се отменя заповед на негов предшественик, с която пък часовете трябваше от 31 да се увеличат на 42. Увеличаването на часовете пък трябваше задължително да бъде съпътствано с въвеждането на електронна система, която да сложи край на шашмите с фиктивното обучение зад волана и корупцията в бранша. То също няма да се случи.
Промените в наредбата за обучение на кандидат-шофьорите и свързаната с нея учебна документация датират от средата на 2019 г., когато кабинетът „Борисов III” се зае да сложи ред в придобиването на шофьорски книжки. Причината бе, че според настоящите правила млади шофьори успяват да вземат книжка без нито час шофиране на магистрала, висока скорост, опит на извънградски трасета, с изпреварване и бързи завои, в тъмната част на денонощието или при лоши атмосферни условия. Такива изисквания има, но без конкретика за минимум хорариум. Заради липсата на обективен контрол пък тези часове често се съкращават или дори въобще не се изпълняват. Това се случва, въпреки че според статистиката на Пътна полиция тежките пътнотранспортни произшествия със загинали и тежко ранени у нас стават основно на извънградски трасета заради по-високите ограничения на скоростта. В същото време това подхранва корупционни практики, при които неподготвени водачи си купуват книжки.
Така през 2019 г. със заповед на тогавашния министър на образованието Красимир Вълчев общите часове за кормуване бяха увеличени от 31 на 42, като се въведоха задължителни 6 ч. извън населено място. От тях минимум 3 ч. трябва да са проведени на магистрала, а останалите 3 на скоростен път с интензивен автомобилен трафик. Бе въведен и задължителен минимален хорариум от 2 учебни часа за управление през тъмната част от денонощието, както и в условията на намалена и ограничена видимост. Заповедта обаче така и никога не влезе в сила, тъй като бе обвързана със задължителни промени в наредба на министъра на транспорта, с която да се въведе контрол, че тези увеличени часове реално ще бъдат преподавани.
Идеята бе да се въведе обективен дигитален контрол върху провеждането на курса по кормуване, чрез който се елиминира човешкият фактор в лицето на автоинструктора. Сега учебните часове се регистрират върху хартиени картони, които курсистът подписва често без въобще съдържанието да му е било преподавано. „Много курсисти се вълнуват единствено от това да вземат книжка, а не да се научат да шофират безопасно. Много инструктори пък целят само да им вземат парите, а не да ги научат добре. Когато тези два фактора се срещнат, намират начин да заобикалят настоящите правила, които никой не контролира“, обясни за „Телеграф“ Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. Идеята на промените бе тази система да се дигитализира и завършването на шофьорския курс да е невъзможно, ако учебната програма не е спазена. Това би премахнало и възможностите за корупция с изпитващия от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (позната широко като ДАИ), тъй като кандидат-водачите биха идвали на изпита подготвени.
Идеята на информационната система бе тя да генерира твърди доказателства, че съответният учебен час наистина се е провел. Това трябваше да се случва чрез следене и записване на местоположението на учебния автомобил във всеки един момент по време на обучение, както и неговата скорост на движение. Това щеше да дава информация дали е било карано по магистрала и дали това се е случвало в тъмната част на денонощието. Ако някои от условията не са изпълнени, идеята бе системата да не верифицира часа за завършен. Това пък щеше да води до незавършване на целия учебен курс, докато всичките 42 часа не бъдат отработени според правилата.
Заради протести от страна на автоинструктори и след безброй срещи и обществени обсъждания обаче общо пет министри на транспорта от 2019 г. насам не посмяха да подпишат промените. Така последният тласък в задната скорост на реформата е даден в края на декември 2022 г. със заповед на министър Сашо Пенов, с която заповедта на Вълчев окончателно се отменя.
Същевременно корупционните практики завладяват и системата на теоретичния изпит, т.нар. листовки. От няколко години тя е дигитализирана, но мераклии джигити, тарикати инструктори и корумпирани даиджии са намерили цаката й. За целта разпределеният за деня изпитващ от ДАИ си затваря очите, когато детекторът на входа на изпитната зала засече у изпитвания електронно устройство, което е забранено за внасяне. Устройството не може да е телефон или таблет, тъй като в залата има камери. То обаче може да е миникамера, която се закача на копче на риза или сако. Миникамерата върви с минислушалка, която влиза дълбоко в ухото. Двете устройства са свързани чрез блутут връзка с намиращ се в близост смартфон или таблет. Той се намира в ръцете на инструктора или негов сътрудник. С камерата изпитваният снима теста, който учебната система му възлага, а по слушалката мигом получава указания за верния отговор. Камерите копче на риза се продават масово в интернет на цена от 400 до 600 лв. Схемаджиите инвестират в тях, а цената се избива след само няколко успешни изпита. Само преди седмица подобна схема бе разбита в Кърджали, а арестувани бяха инспектор от ДАИ и автоинструктор.
Джаджа ще избира маршрута на изпита
Електронни устройства ще избират случаен маршрут по време на изпита за книжка, а не както досега – изпитващият от ДАИ. Промените трябваше да влязат в сила още през пролетта на 2022 г., но бяха отменени със заповед на министъра на транспорта Николай Събева за април 2023 г., за да могат автошколите да закупят устройствата. Устройствата се очаква да елиминират настоящата практика кандидат-водачи, покрили само няколко часа кормуване по точно определен маршрут, да минават изпита. Това е възможно след плащане на подкуп, след което в деня на изпита изпитващият избира същия вече добре познат на бъдещия шофьор маршрут.
1 час бг
Последвайте ни и в Телеграм