“С МЕГА ФИРМИ ВЪВ ВСЕКИ ПЪТЕН ОБЕКТ СЕ ПЪЛНЕШЕ ПРЕМИЕРСКОТО ШКАФЧЕ”

На 13 май 2021 г. “Биволъ” публикува писмото на бившия член на УС на “Автомагистрали” ЕАД Десислава Христова до медията ни. Тя бе възмутена от “лъжите” и “неверните твърдения” на бившите министър на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова и пътните шефове пред Комисията по ревизия на 10 май. Освободената след скандала #АПИГейт топмениджърка прави директна връзка между окаяното състояние на държавното дружество, свръхпечалбите на големите строителни компании около доскорошната управляваща партия ГЕРБ и “шкафчето” с кюлчетата и банкноти в спалнята на експремиера Бойко Борисов. Петя Аврамова отказа да предостави самите едва ли не засекретени договори за превъзлагане на дейностите от “Автомагистрали” към частни компании за около 4,7 млрд. лв. дори на Комисията “Манолова”, остава надеждата да бъдат публикувани от служебното правителство. По време на заседанието на Комисията “Манолова” зам.-министър Николай Нанков (тогава в оставка ) най-гръмогласно защитаваше пътните проекти като “Струма” и “Хемус”, възложени на “Автомагситрали” без публикувани публично договори с АПИ), Христова споменава и него в писмото си до “Биволъ”. Същия ден той се е опитал да се свърже с бившата топмениджърка. “Даже Нанков ми звъня”, призна тя пред медията ни, но не е отговорила на обаждането му. Призна и, че със съпруга си са участвали активно в протестите срещу кабинета “Борисов”. Припомняме, че пред “Биволъ” в парламента Николай Нанков се беше опитал да  представи това като нещо скандално. Така той успя да “спаси” изпълнителния директор на “Автомагистрали” Стоян Беличев от неудобните въпроси за #AПИГейт и бизнеса му със скандалната бизнесдама Гинка Върбакова в миналото.

Десислава Христова (Снимка: личен архив)

Има ли при Вас копия на публичен или непубличен договор между Агенция „Пътна инфраструктура“ и „Автомагистрали“ ЕАД за АМ „Хемус“? Кой е трябвало да го публикува, АПИ, „Автомагистрали“, МРРБ или Агенцията за обществените поръчки в сайтовете си? Кои институции и отдели трябва да разполагат с оригинала и копията на този и аналогичните договори?

Договорът за т.н. ин хаус би трябвало да е публичен, тъй като касае публични средства, с висок обществен интерес е и е свързан с обект от национално значение, а именно изграждане на автомагистрала. При всички случаи договорът в оригинал е наличен между страните – АПИ и Автомагистрали ЕАД, като дружеството се явява изпълнител, а основанието е изключението от ЗОП, посочено в чл.14.

Този договор би трябвало да е качен в сайта на АПИ (възложител), за което аз нямам информация, но това е проверимо.

Трябва да се знае, че този договор не представлява търговска тайна, поради по-горе споменатите причини.

#AПИГейт: Бивша пътна шефка проговаря за корупцията в държавата

https://bivol.bg/a%d0%bf%d0%b8%d0%b3%d0%b5%d0%b9%d1%82-%d0%b1%d0%b8%d0%b2%d1%88%d0%b0-%d0%bf%d1%8a%d1%82%d0%bd%d0%b0-%d1%88%d0%b5%d1%84%d0%ba%d0%b0-%d0%bf%d1%80%d0%be%d0%b3%d0%be%d0%b2%d0%b0%d1%80%d1%8f-%d0%b7%d0%b0.html/embed#?secret=lEDNz87eTP

При мен няма копие на въпросния договор.

Впрочем за мен е спорно и доколко другите договори на дружеството са предмет на търговска тайна.

В крайна сметка, там едва ли става дума за ноу хау, за изобретения и уникални изделия, едва ли тази информация е с търговска стойност и т.н. Вероятно съдът може да се произнесе (а дори мисля, че вече има практика), че тази информация може да се изиска по ЗДОИ.

Кой и как е сключил договора за АМ „Хемус“, след като „Автомагистрали“ ЕАД няма директно нито един изпълнен проект или изграден обект (информацията за многобройните подизпълнители споменавате и Вие)?

Действително, АМ до момента, в който се взема решение, че ще бъде възложено изграждането на 134 км от Хемус, е без самостоятелен опит в подобни проекти. Аргументът, че то има преди това договори за поддръжка на автомагистрали, спечелени при проведени открити процедури, но не и самостоятелно, а само с куп подизпълнители, които видно от тези, също публични договори, са сериозни фирми с опит и ресурс. От времето, в което съм била член на Съвета на директорите (малко над 1,5 години), зная с какви проблеми сме се сблъсквали, каква техника (втора употреба) имахме и с какво основно се занимавахме.

Николай Нанков започнал да разбира от магистрали след воаяжите с джипката на премиера (Снимка: Светломир Стоянов за “Биволъ”)

Нашата задача се състоеше в поддръжката – зимна и лятна, която се изразява в снегопочистване, кърпене на дупки, мрежи, почистване на боклук, косене и пр.

Спомням  колко притеснени бяхме всички от поставената задача, имайки предвид именно нашите възможности.

Всъщност малко преди да узнаем за предстоящия ин хаус, ние от Съвета на директорите инициирахме проучване на успешните строителни фирми, на тези с богат опит и изпълнени проекти, на тези, които са насочени към иновации в строителството. Целта ни беше да успеем да сключим рамкови споразумения за съвместни дейности, обучения, обмяна на опит, за да можем да развиваме и АМ, и да стане конкурентноспособна.

Факт е, че ние купувахме снегопочистваща техника втора употреба, като голяма част от нея е тази, която германският аналог на АМ е изхвърлил от употреба.

Факт е, че техниката ни често стоеше по сервизи и имахме проблеми, поради същите причини – стара, амортизирана.

Така изглеждаха и базите ни, а също и съставът – малко хора, липса на млади кадри, заплати и условия на труд, които определено не се харесваха на хората ни.  Всичко, което сме притежавали към момента на възлагането на този ин хаус като хора, техника, бази е проверимо с документи. Аз нямам такива, но те би трябвало да са в архива на дружеството.

Кой изрично е наредил сключването на договора между АПИ и „Автомагистрали“ за АМ „Хемус“? При положение, че са налице нарушенията при наемането на подизпълнителите?

Вие говорите за изрично нареждане, но който и да е този, който изрично е наредил, документите, които съществуват няма как да сочат подобни неща. Публична тайна е, че държавата се управляваше от един джип и човекът от джипа показваше своето отношение към всички министри, ръководители на агенции и т.н. Спомняте си за изпълнителния директор на АПИ, който трябваше „като глашатай да вика от село на село, че няма да има винетки“.

#АПИГейт: “Да ударим едно рамо на Иван да строи… Разбрали сме се”

https://bivol.bg/api-avtomagistrali.html/embed#?secret=9S7EJIJrcD

В този смисъл, макар на всички да е ясно как и кой изрично е нареждал, нужно е именно тези, които са получавали нарежданията, да говорят.

Проблемът е, че устните заповеди не могат да бъдат потвърдени с документи.

Така се действа, когато искаш да си чист, а други да са бушони и да можеш удобно да се освободиш от тях в момент, в който решиш. Видяхме през това управление редица примери за „изгаряне“ на такива бушони.

Докладвала ли сте на ресорните зам.-министър и министъра на регионалното развитие и благоустройството за подозрителните обстоятелства, при които се извършва наемането на фирмите подизпълнители на такива обекти като АМ „Хемус“ и АМ „Струма“?

Ако става дума за подизпълнители в ин хауса, то първо – аз вече не съм била в дружеството, когато са започнали същинските процеси и сключването на договори за доставки, наеми на техника и др. във връзка със строителството на Хемус.

Тук изобщо не може да се говори принципно за подизпълнители,

защото самият ЗОП не допуска подобна хипотеза, а доколко реално подизпълнение се прикрива под други форми е отделен въпрос, който изисква подробно запознаване с тези договори, техните клаузи и изследване на самите участъци – къде, какво, колко е вложено, колко е отчетено, по какви цени, към кои фирми и т.н. Тогава може да се заключи за какво става дума. Съшото се отнася и за други обекти, които са възложени след моето оттегляне (свлачищата например).

Петя Аврамова мотаеше Комисията часове наред за подизпълнителите на “Автомагистрали” (Снимка: Светломир Стоянов за “Биволъ”)

Кои институции трябва да се самосезират за нарушенията по договорите на АПИ и „Автомагистрали“ за АМ „Хемус“ и АМ „Струма“? Както и за договорите с подизпълнителите?

Вие често говорите за подизпълнители. Имайте предвид, че точно тук е въпросът!

За ин хауса няма и не може да има такива фигури!

Самият закон го забранява и смисълът е, че когато възлагаш без търг и всъщност не спазваш принципа на свободната конкуренция, трябва въпросното дружество да може да се справя само със собствени сили при максимум 20% външна помощ, чрез доставки на материали, специфични дейности и т.н.

Смисълът на закона и европейските директиви не е да се злоупотребява с право, а да се случват обществено полезни неща, дори когато това е трудно, би отнело време и е възможно да няма кой да го изпълнява (например сметосъбиране и извозване в някоя отдалечена община, или училищен превоз, там, където е трудно достъпно и отдалечено за деца от малки населени места и т.н. Строителството не е такава дейност очевидно.

В този бранш съществуват редица доказани фирми, конкуренцията е голяма.

Тук трябва да отбележа, че самият ЗОП би трябвало да се промени, защото мълчейки по някои въпроси, всъщност създава празноти, които могат да се запълват на принципа: щом не е забранено, значи е позволено. Затова е нужно да се извърши проверка от самото МРРБ като принципал и при съмнения за нарушения да бъде сезирана прокуратурата. Но работа има и за бъдещото Народно събрание.

Прокуратурата не вижда корупция в записа от #АПИгейт, но активно издирва източника и ще разпитва журналистите от Биволъ

https://bivol.bg/api-avtomagistrali-2.html/embed#?secret=es1OnAUNf7

По какъв начин като схема „Автомагистрали“ ЕАД е изпълнявала ролята на „гара – разпределителна към частните фирми и шкафчето (на експремиера Бойко) Борисов“, както твърдите в писмото си до медията ни?

Аз не мога да твърдя, а мога да изразя своето дълбоко убеждение, както съм и написала, тъй като, за да обвиниш някого, трябва да стъпиш на доказателства, а моите твърдения са на база на опита ми в работата, публичната информация и оглушителното мълчание на разследващите органи по темата с шкафчетата, кюлчетата и банкнотите в спалнята на премиера.

Както казах, капацитетът на АМ не е бил такъв, че ние да можем да си позволим да се наречем големи и мощни.

Въпреки, че сме завършвали годината на печалба, може да се проследи и колко пари сме плащали на подизпълнителите, за какви дейности и т.н.  Аз съм юрист и не съм инженер-пътищар, но още след първия си месец в дружеството и след като се запознах с договорите, същността на работата в детайли, разговарях с колегите-експерти и т.н., зададох този въпрос на глас, при което получих усмивки и отговор – ами да. В този смисъл е бил и стремежът да развием дружеството, дори и в други дейности, незабранени от закона, за да бъдем по-стабилни и печеливши.

Един от шефовете на АПИ Иван Досев (Снимка: Светломир Стоянов за “Биволъ”)

Гара-разпределителна е, защото като се разплаща с подизпълнителите, огромна част от сумите отиват към тях, към тия, с които работим.

За да остават парите в държавното дружество, нали то трябва основно да извършва дейностите? А поради факта, че има премиерско шкафче и поради това, че има мега-фирми, които са „обичайните заподозрени“ във всеки по-голям и скъп обект, мога да направя извод как се пълни това шкафче.

Пак е въпрос на воля, както написах и в писмото до вас, да се проследят потоците на парите, да се проследи внимателно за какви дейности са и да се видят стойностите, по които се работи. Иначе ще е несериозно, тъй като

устните изказвания в тесни кръгове не са годни доказателства. 

Нито това, че на зададен въпрос защо се случва, или не нещо, отговорът е, че зависи от….и се сочи таванът. Вие това как го разбирате? Таванът като символ на върха на стаята?

Поради изключителния обществен интерес, бихте ли споменали някои от „частните фирми“, които споменавате, за да може сайтът „Биволъ“ да започне съответната проверка на дейността им?

Отговор: Смятам, че изнесеното в комисията по разследване си струва да бъде проверено. Доколкото чух г-жа Мая Манолова изброи няколко фирми и каза, че има още. Можете спокойно да започнете от изброените. Всъщност големият проблем според мен е, че когато има „свински черва“ и институции, държава, частен сектор са оплетени в някаква схема, трудно някой ще започне да говори. Затова е въпрос на сериозно разследване и то от правоимащи органи. Възможно е да бъдат внимателно прегледани всички договори, най-вече за доставки, за транспортни услуги, за наем на техника и хора, и т.н. за периода от възлагането на този ин хаус.

Какво разбира от пътищата ексминистърката на туризма Николинка Ангелкова остава загадка (Снимка: Светломир Стоянов за “Биволъ”)

Възможно е да се види с кого са тези договори, за какви суми, дали тези суми са нормални за тези услуги.

Но аз питам и защо никой не си направи труда да отиде на място по време на строежа, на работата на терен и да види регистрационните номера на техниката, кой е собственик, а какво пише на нея, дали логото съответства на собствеността например?

Защо когато стана проблем с коритото на река Вит и еколозите протестираха, че дъното е разкопано, за да се ползва за строежа на Хемус, никой не поиска проба на насипания там материал, за да стане ясно така ли е, или не?

Кои документи или официална документация, протоколи за разпити или жалби или други доказателства Вие (или адвокатите Ви) бихте могли да предоставите на сайта „Биволъ“, за да можем да потвърдим подадената от Вас информация и да публикуваме в името на обществения интерес?

Аз нямам адвокати и разследването, което инициирах сама срещу себе си, за да мина през проверка и да мога да изчистя името си, което беше опетнено след публикацията в Биволъ и интерпретацията на записания разговор между мен и Рашков, приключи след малко над 6 месеца, при което бяха разпитвани свидетели – аз, въпросният Иван, бяха изискани документи от АМ и т.н. Тази публикация беше ползвана тогава, за да бъде поискана оставката ми, която както казах, веднага и без колебание подадох.

Така, че никой не ме е уволнявал и да се ползва името ми от Нанков като пример за тяхната принципност е нагло.

В своята работа не съм дала повод за съмнения и винаги съм защитавала интереса на дружеството. Това може да бъде потвърдено и от хора, с които съм работила. Разполагам с акта на прокуратурата за прекратяване на проверката, поради липса на престъпление по казуса Иван, но вие също разполагате с него.

Предстои да се провери чия е техниката на АМ “Хемус” (Снимка: Светломир Стоянов за “Биволъ”)

Дали сте получили обаждания, съобщения, писма, призовки или заплахи, имало ли е опити за контакт от страна на засегнатите лица, институции или неофициални агенти на влияние, след като сте изпратила писмото си до „Биволъ“?

До сега не съм била интересна и не съм била заплашвана, тъй като самата аз не съм заплаха за никого. Но доколкото някой би разследвал дейността на АМ, бих оказала съдействие, чрез експертизата си и опита, който имам там.

Какво имате да добавите като коментар, подробности за ролята на споменатите в публикациите и писмото Ви длъжностни и частни лица, за да можем да Ви цитираме в пълния обем?

Смятам, че трудно и бавно ще се разплитат чорапите на властта, срещу която протестирахме от 9-ти юли до последно, до произведените на 4 април т.г. избори. Идеята за активно гражданско общество и публичност, и откритост при харченето на обществения ресурс е много ключова, за да бъдат контролирани щенията на разболели се от властова болест хора, включително и за в бъдеще.

Всичко, случвало се както в АМ по т.н. ин хаус може да бъде обект на сериозна проверка

от екипи от юристи, инженери-пътищари, счетоводители и одитори. Но пак е важно хората, които ще вършат тази проверка, да са независими.

Не мога да бъда сигурна, че в държавата на Борисов има независима институция под шапката на изпълнителната власт, назначавана от него. Затова компетентните институции са за мен под въпрос доколко са обективни и безпристрастни. Разчитам на служебния кабинет, който да започне проверка по същество, а бъдещ парламент и комисия по ревизия да довършат започнатото.

Строежът на АМ “Хемус”, обл. Ловеч (Снимка: Светломир Стоянов за “Биволъ”)

Това не касае само АМ “Хемус”, а всичко в държавата.

Има редица закони, които трябва да бъдат изменяни, допълвани, има остра нужда от промяна в съдебната система.

Тези процеси трябва да се случват. Хората трябва да забравят да седят пред телевизора, да чакат подаяния, да се страхуват. Свободата започва отвътре. Когато преодолееш страха, можеш да вкусиш и свободата. Човек трябва да се бори всеки ден за нея, да я отстоява и брани щял живот.

Източник: Биволъ

***

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram