Пътните компании ще осъдят държавата за близо 150 милиона лева, ако не получат дължимите им средства за изпълнени качествено и в срок дейности по законни договори до 30 юни. Това са категорични юристи, след като по-рано от Българска браншова камара “Пътища” (ББК “Пътища”) публикуваха писмо, с което членуващите в нея компании обявиха, че има риск за редица пътни проекти, които ще останат недовършени. Както и от загуба на евросредства заради неизпълнените обещания от страна на управляващите вече над година да изплатят дължимите към фирмите суми. След тази дата пътните компании заявиха, че ще спрат и всякакви дейности по пътни проекти.
След редица преговори, протести и след решение на парламента, Агенция “Пътна инфраструктура” размрази плащания по 50 на сто от дължимите средства. Изпълнителите по тях подписаха допълнителни споразумения, с които пътната агенция се задължи да преведе и остатъка от дължимите милиони до 30 юни. Като до 7 май трябваше да приключи проверка на междуведомствена работна група, която да се увери, че пътните ремонти са изпълнени напълно законно и качествено. Вече над месец след обявения срок резултат от проверките няма, припомнят от ББК “Пътища”.
Към момента няма и яснота кога фирмите ще получат оставащите 50 на сто от стойността на представените и приети фактури за одобрени сертификати. Но ако не се случи до 30 юни, според подписаните още от служебния министър Виолета Комитова анекси към контрактите за текущ ремонт и поддръжка, фирмите могат да съдят държавата за забавените суми, включително и за лихви по тях в размер на 10 на сто. Или за допълнителни близо 150 млн. лв., които ще трябва да бъдат платени допълнително от държавния бюджет. При това ако компаниите се смилят и не съдят държавата и за пропуснати ползи, обясниха експерти за “Труд”.
Така заради бездействието и безхаберието на управляващите държавният бюджет, а оттам и всеки един данъкоплатец, ще бъдат натоварени с допълнителни стотици милиона лева.
Българска браншова камара “Пътища” сигнализира и за сериозни рискове за изпълнението на редица други инфраструктурни проекти, изпълнявани с държавни и европейски средства. Забавените разплащания по проектите с държавно финансиране водят до невъзможност за изпълнението им в поставените срокове, категорични са от бизнеса. Неуредените въпроси, свързани с “ин хаус” договорите, както и липсата на индексация по договорите с публични изпълнители, допълнително влошават обстановката, допълват от сектора.
1 час бг
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram