Страшен юлски мор: 7000 колабираха в жегите

Над 7000 души са колабирали по време на горещата вълна у нас, сочат данните на националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112.

Справката, изготвена за „Телеграф“, обхваща периода от 24 юни до 14 юли, когато над България се установи невиждана като продължителност топла вълна. През това време са подадени точно 7068 сигнала с ключови думи „колапс“, „падания“ и „загуба на съзнание“ към спешния телефон 112. За сравнение, тези сигнали за същия период през миналата година, са 728.

Драстично увеличение на повикванията за пожарите показва справката на спешната линия. Те са се скочили с цели 106%. Най-много такива са бушували в Стара Загора. Само за около 20 дни – от 24 юни до 14 юли, у нас са регистрирани 4069 пожара срещу 1973 за същия период на отминалата година.

Средното време, което отнема изпращането по електронен път на един сигнал от телефон 112 до съответната институция, е 29 секунди. 1 464 514 е общият брой на приетите повиквания до 15 юни. От тях 58,9% са свързани с реални инциденти и необходимост от реакция на служба за спешно реагиране. Останалите 41,1% не касаят спешна ситуация, обясни Марина Велинова, която е директор на дирекция „Национална система 112“ – МВР.

„Фалшивите сигнали, както медиите обичат да ги квалифицират, са т.нар. неверни сигнали. Това са сигнали от граждани, които злоумишлено предават информация за несъществуващи събития с цел изпращане на екип. Техният дял е 0,06%“, обясни още тя. Те подлежат на санкциониране по Закона за Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112, където е записано, че за неверни или заблуждаващи сигнали глобата е от 2000 до 5000 лв., а когато са мобилизирани ресурси на службите за спешно реагиране, наказанието е глоба от 10 000 до 20 000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, както и обезщетение за причинените на службите вреди.

Хората задръстват спешния телефон и с въпроси за времето, ток и вода. Над 46 000 са обажданията от граждани с искане за информация и справки от началото на годината до 15 юни. Това съставлява 7,67% от общия брой обаждания, в които излишно се заемат спешни линии. „Някои граждани продължават да считат, че телефон 112 е универсален номер и го ползват за справки и информация, например за времето, за пътната обстановка, за телефони на държавни институции и пр. Когато гражданите звънят с подобни искания, те излишно заемат линии и препятстват получаването на помощ от действително нуждаещи се хора. Важно е да се запомни, че телефон 112 не е информационен телефон, а е телефон, който трябва на наберем при внезапно възникнала реална опасност за живота, здравето, сигурността и имуществото“, обяснява Велинова. Гражданите търсят от телефон 112 отговори на въпроси, свързани с електро- и водоподаването в района, в който живеят.

Преди да потърсим помощ на телефон 112, винаги трябва да преценим случая, за който ще сигнализираме, действително ли е спешен и да си отговорим на въпроса дали може ли да бъде разрешен с намесата на полиция, пожарна, спешна медицинска помощ, планинско или морско спасяване, апелират от спешната линия.

През летния период основно се подават сигнали за змии, оси, пчели и мъртви делфини. В периода от началото на май до 15 юни т.г. са постъпили 1676 сигнала за инциденти и събития с животни, от които свързани със змии са 150. 174 са сигналите за пътнотранспортни произшествия с домашни и диви животни. В зависимост от конкретната ситуация се активират различни служби.

При инциденти и събития с животни, при които е застрашен човешки живот, здраве или имущество, сигналите се предават на пожарната, при необходимост към спешна помощ и полиция или на дежурен в община. Сигналите, свързани със защитени животински видове, се предават и на РИОСВ, и на дежурен в община. Към МВР се подават сигналите, свързани с организиране или участие в провеждане на боеве с животни, залагания с тях, отглеждане, трениране или предоставяне на животни за бoеве.

Източник: 1 час бг

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram