Стоянов: Самолетът Ф-16, който купуваме, е със способности, използвани до 1913 година!

Ds olil

Ние ще придобием един изключително скъп самолет с ограничена функционалност. Способностите му са сведени до 1913 година, когато отивахме до Одрин, пускахме бомбата и се прибирахме“. Това каза в предаването „Лице в лице“ по БТВ началникът на кабинета на президента полк. Димитър Стоянов по повод сделката със САЩ за осем нови изтребители за армията ни.

Не е имало битка срещу Ф-16. Президентът Радев поддържаше качествата на Ф-16. Но винаги сме искали честна, открита процедура с ясни правила.

Днес от зам.-министър Запрянов научаваме, че има изменение на ситуацията, подготвена от МО.

Ние ще получим изключително скъп самолет с ограничени възможности.

Преговорният екип какво е постигнал?

Има ли въоръжение „въздух-земя“, има ли бомби с лазерно насочване? Не! Има свободно падащи бомби.

Способностите му са сведени до 1913 година, когато отивахме до Одрин, пускахме бомбата и се прибирахме. 

Въоръжението на самолета е изключително слабо!

Видял съм договора и на базата на това мога да кажа, че са намалени двигателите.

При този орязан пакет рискът за нереализиране на програмата в пълен обем за F-16 е голям.

Това разкри още Димитър Стоянов в ефира на БТВ.

Той разби на пух и прах сделката и остро разкритикува преговорния екип, който не е защитил предварителните договорености.

Въоръжението, което купуваме, е изключително слабо, подчерта полк. Стоянов, като добави, че логистичният пакет също е значително орязан при сделката.

Самолетът ми харесва, не ми харесва начина, по който подходи българското правителство, подчерта полк. Стоянов.

 Тъй като няма да бъдат закупени високоточните оръжия, летателният състав няма да бъде обучен сега, а когато бъдат закупени оръжията и бъде обучаван съставът, цената на сделката ще расте невероятно, заяви началникът на кабинета на президента Радев.

Полк. Стоянов и поясни, че американското правителство предупреждава българското, че при този орязан пакет рискът за нереализиране на програмата в пълен обем за F-16 е голям.

По думите му, те препоръчват да вземем пълния пакет. Освен това той обясни, че според него цената на договора в годините ще расте, защото ще са нужни и ред обучения на инженерно-летателния състав.

„Относно контейнерите за целеоказване, тези със снайпер, в началото идеята беше да са 4, което е напълно приемливо за два самолета. Сега са редуцирани на два. Те няма да са обслужвани в България, а всичко, което е необходимо като технически прегледи, ще е в САЩ. Ако имахме обучени специалисти да обслужват тези контейнери, щеше да е по-евтино. Ако отидат на технически преглед, той ще отнеме 180 дни, а  ние ще останем с един контейнер през това време“, обясни той.

Полк. Стоянов добави и че логистичният пакет е ограничен. „Няма да имаме необходимите средства за обслужване, които трябва да бъдат разположени в една предна база за разполагане, т.е. самолетът ще може да работи само от една единствена база“, коментира той.

По думите му, ако искаме да имаме едни многофункционален самолет с абсолютно всички способности, с обучен летателен състав, с необходима интегрирана логистична поддръжка, трябва да си позволим сумата за пълния пакет.

Стоянов обяви, че президентството не лобирало за конкретен самолет, а за ясни правила. Той допълни, че миналата година на среща в Брюксел президентът Радев е помолил колегата си Тръмп да не плащаме авансово машините.

По-рано през деня Епицентър.бг публикува протокола, подписан на 17 май т.г., с който е орязан пакета по сделката с Ф-16.

Според документа, България се отказва от цялото управляемо въоръжение „въздух-земя”.

При пакета „въздух-въздух” ракетите AIM-120C-7 стават от 16 на 13, а ракетите за близък бой AIM-9X се намаляват наполовина – от 24 на 12. Орязва се и броят на нашлемните системи за изобразяване и целеуказване JHMCS II от 20 на 12.
Намален и е броят на пилотите, които ще преминат през обучение – от 16 на 12.
Намален е също и броя на инженерно-техническия състав, който ще премина през обучение – от 75 на 65.
Намаляване има и при броя заявени резервни части и консумативи, които ще се поддържат на склад в България. 
Резервните двигатели General Electric F110 се свалят от два на един.
Премахва се и цялото оборудване за експлоатация на нашите F-16 в база за предно разполагане.
Двата тренажора, които ще се поставят в авиобаза Граф Игнатиево, ще са от по-нисък клас.
В проектодоговора, изпратен на България, е заложено, че предаването на първите два F-16 ще стане през юли 2023 г.
Останалите шест машини ще бъдат получени на две порции – едната през октомври 2023 г. и последната през януари 2024 г.
В края на документа се подчертава, че нотифицираната цена от 1,6 млрд. долара не е окончателна – крайната цена на проекта зависи от изискванията на българската страна.

Епицентър

Последвайте ни и в Телеграм