Следващите 10 години ще бъдат критични от гледна точка на недостига на специалисти и ще бъдат и засегнати всички сфери и системи, каза днес във Варна министърът на образованието Красимир Вълчев.
Той обясни, че младите хора, които ще навлизат на пазара на труда, ще бъдат едва две трети от тези, които ще излизат от него.
Най-големият недостиг ще бъде на технически кадри с професионално и висше образование и там ще бъда най-голямата обществена и икономическа загуба, ако ние не осигурим минималния брой специалисти, коментира министърът.
Той допълни, че през последните години има недостатъчно търсене на инженерно-техническо образование, както в професионалното, така и във висшето образование и затова политиките са насочени към привличането на повече деца и студенти в тези професионални направления.
„Може би голямото изкривяване идва от системата на училищното образование, защото малко ученици вземат решение да полагат матура по математика, физика, химия“, каза Вълчев.
Той изнесе данни, че по математика се явяват едва 2000 ученика, над 200 по химия и по физика, и не могат да бъдат захранени инженерно-технически и природоматематическите, дори икономическите специалности.
Работодателите търсят икономисти, но с добри познания по математика, посочи Вълчев.
Министърът коментира още, че основно предизвикателство пред образователната система и родителите е да бъдат накарани децата да четат. По думите му четенето от екрани не благоприятства по-задълбоченото четене, смята Вълчев.
Той обясни, че изграждането на функционална грамотност става с четене, решаване на задачи и чрез провокиране на децата да учат извън училище.
По тази причина всички образователни системи се префокусират от предоставянето на знания към провокирането на интереса за учене, посочи той.
pariteni.bg
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram