Туризмът по Черноморието продължава въпреки по-хладното време. „Доста летовници вече идват у нас, но не за да хващат загар, а да се гмуркат до потънали стари кораби и подводници“, споделиха пред „Телеграф“ инструктори по водолазен спорт. Западната дума за това занимание е дайвинг, а родните дълбини предлагат изумителни съкровища, както на север, така и на юг.
Хит сред гмуркачите е някогашният правителствен самолет Ту-154. С него приживе соцблока кръстосваше първият в държавата Тодор Живков. Самолетът на Тато е потопен през 2011 година на 22 метра дълбочина между курортите Св. св. Константин и Елена и Златни пясъци и вече се е превърнал в световна атракция за любителите на дайвинга.
Това лято се навършват 100 г. от пускането на вода на кораба „Родина“. От 81 г. той лежи на дъното между Слънчев бряг и Созопол и благодарение на водолазите живее втори живот. На 19 септември 1941 г. плавателният съд пътува, натоварен със зърно от Истанбул за Варна, охраняван от два български миненосеца. В района на Созопол флотилията се натъква на две мини и потъва за броени минути. Корабът е превозвал обувки, сандъци с резервни части, които още стоят непокътнати в трюмовете, чакайки любопитни гости от цял свят.
Френският товарен кораб „Жак Фресине“ също е сред топподводните дестинации по Южното Черноморие. Той претърпява корабокрушение насред лютата зима на 1929 г., а причината е силен удар в заледените крайбрежни скали.
Туристите се пренасят назад до времето на Втората световна война, посещавайки кораба „Сафак“. Намиращ се на 50-ина метра от брега и на дълбочина 14 метра, той е идеален за начинаещи гмуркачи. През пролетта на 1942 г. турският плавателен съд е засечен от съветската подводница Щ-205 край Царево. Първите две торпеда пропускат. За да спаси екипажа си, капитанът завърта рязко руля и се насочва към брега. Минути след като моряците се евакуират успешно, корпусът е пробит от трето торпедо. По дъното днес още може да се видят части от товара на кораба – фаянсови плочки с надпис „произведено в Унгария“.
Родната акватория предлага още доста изумителни перли за начинаещи и професионални гмуркачи. Все пак специалистите съветват да се избягват соловите изяви и винаги да се наемат опитни инструктори и водачи. Родните дайвинг клубове работят още на старите цени. Те варират между 80 и 200 лева в зависимост от дълбочината, отдалечеността на кораба от брега и наема на оборудването. Средно към стотарка струват груповите посещения. Например толкова излиза спускане до риболовния кораб „Пионер“, като в цената влиза транспортът с лодка, инструкторът и нужните такъми за оцеляване в дълбините.
Последвайте ни и в Телеграм