Рашков за акцията на „Хемус“: Десетки документи са с невярно съдържание

Ds olil

В Национална дирекция Полиция получихме сигнали за редица нарушения по строежа на АМ „Хемус“. Преведени са 77 млн. лева авансово за ЛОТ 4. Това заяви на брифинг старши комисар Атанас Илков от ГДНП, предаде репортер на novini.bg.

По думите му са разпитани над 150 души, които са собственици на земи. Разследването продължава и ще се изнася още информация, каза той.

За лотовете от 4 до 9 на АМ „Хемус“ няма издадени разрешителни за строеж”, съобщи Атанас Илков. В ГДНП е постъпил сигнал за множество нарушения при строителството и изграждането на АМ „Хемус”. В хода на извършената проверка са установени много нарушения.

От лот 1 до лот 9 са сключени 2 инхаус договора между АПИ и „Автомагистрали”, с които АПИ възлага на фирмата да построи лотовете към магистралата. От лот 4 до лот 9 няма издадени разрешителни за строежНе са започнали отчуждителните процедури по цялото трасе, те не са и приключили. Независимо от това към фирмите изпълнителки са преведени авансово огромни суми – за 4, 5 и 6 лот са преведени 77 млн. лв. авансово„, разкри още той.

По лотовете 7, 8 и 9 няма започнати никакви строителни дейности, но и за тях са преведни авансови суми за 92 млн. лв.

От всички собственици на земи, през които ще минава магистралата, само за 4 лот е започнал отчуждаване на земите. Само при този лот е започнало някакво строителство, което дори не е напреднало. В 5 лот имаме около 2,5 км отнемане на земна маса”, каза още Илков и повтори, че са разпитани над 150 собственици на земи. Проверката на полицията продължава.

„През последния месец се извърши огромна работа от няколко структури в министерството по сигнала, подаден от МРРБ. Работим активно с помощта на НАП, както и с ДАНС. Бяха открити множество нарушение от различно естество, работата по тях ще продължи”, обясни главният секретар на МВР Петър Тодоров.

НАП също участва в проверката. Шефът на Агенцията Румен Спецов посочи, че инспекторите са оказали съдействие в три основни направления – анализ на договорите, преглед на счетоводството, както и съпоставка на движението на парите от „Автомагистрали” към съответните фирми. Поради законови ограничения обаче Спецов не разкри подробности.

„Ролята на НАП е важна, защото целта ни е да проверим дали изтичането на този ресурс не е довело до изтичане на облага, както и дали се извършени данъчни нарушения. Накратко казано, проверяваме дали тези нарушения не са ощетили всеки българин”, добави шефът на НАП. Ще се проверяват всички фирми, свързани със строежа на тези лотове.


Стартирането на нашите проучвания започна от Комисията „Манолова”. Регионалният министър завари една папка с въпроси и задачи поставени от тази Комисия. В хода на проучванията се натъкнахме на раздаване на пари през процедурен хаос, по закон, възприет през 2016 г. от НС. Някои хора са смятали, че могат да раздадат 1 милиард на фирми през този процедурен хаос. Смятаме, че през 2020 г. не е имало необходимост да се раздадат 1 милиард лева на фирми, при положение, че предишните управляващи са знаели, че нямат разрешение за строеж на отсечките от 4 до 9 на „Хемус”, заяви регионалният министър Виолета Комитова.

За участъците 4,5 6 – веднага се заехме да ускорим отчуждителните процедури. Най-тежко е състоянието на 7,8 и 9 лот – там начертаното трасе минава през слаби терени и свлачищни зони, минава през защитена зона от Натура 2000, както и през специален обект. Трасето трябва да бъде преместено. Върнахме се към изходна позиция. Чертаем ново трасе и започваме ново геоложко, геодезическо проучване”, обясни още Комитова.

Защо са дадени пари за 4,5,6,7,8,9? Още нямаме отговор. Тези пари са раздадени от г-н Беличев, който твърди, че нили застраховани със застрахователни полици. В България няма застрахователна компания, която да издържи на това – да ни върне 1 милиард по застрахователни полици. Считаме, че тези пари са подложени на огромен риск и не е имало нужда да бъдат раздавани през 2020 г. Открихме незаконни участъци на строежи”, посочи още тя.

Разследването коментира и вицепремиерът и министър на вътрешните работи Бойко Рашков. Той посочи, че властите не знаят коя е фирмата, която се е заела със строежа на участъците от „Хемус” и са получили авансови плащания. Рашков обясни още, че данните, с които полицията разполага, сочат, че са създадени десетки документи с невярно съдържание.

„Преди около месец министър Комитова публично започна да говори за великото строителство на Борисов – АМ „Хемус”, и доколкото можеше започна да информира обществото какво е правено от предишното правителство. Смисълът от тази информация на МРРБ се е изчерпал с това, което чухме. Това министерство оттук нататък няма други възможности. И тъй като в тази информация се съдържат данни за множество престъпления, МВР започна проверка. Тя продължава, ние ще я завършим в най-кратък срок. Защото има едно производство, което проформа е образувано в прокуратурата и НСЛС, и ние подозираме, че то няма да бъде завършено. Тъй като в подобни разследвания трябва да бъдат засегнати интересите на някои бивши властимащи. Нашата прокуратура няма афинитет към разследвания, които засягат бившите управляващи, особено бившия министър председател. Затова започнахме самостоятелно разследване. От това, което чухме и което се виждат от документите, стана ясно, че за някои участъци не се знае кой работи, никой не идва да каже: „Аз работя там”. И за това си има основни причини”, добави вицепремиерът и министър на вътрешните работи Бойко Рашков.

Според него за първи път в историята на България има строителен обект, за който не се знае кой е отговорен. Рашков обвини бившите управляващи, че „са докарали тежки техники в центъра на София за протест”.

„Обявихме, че ще проверим кои са тези. Оказа се, че някои представители на протестиращите са от фирми, на които държавата е платила за тези лотове. В нашето разследване ще трябва да установим кой строи тези лотове, за които е платено авансово. От обществено значение е кои са тези, които строят тази магистрала, по която ние се надяваме да можем да пътуваме. Не можем ли да знаем кой я е изграждал и строил? И утре като стане нещо, ние да търсим отговорен”, попита Рашков.

Пирамида, която е строила автомагистрала „Хемус” на зелено. Така Рашков определи резултатът от проверките от последните няколко дни. По думите му в проекта, който е на стойност над 1 млрд. лв., за били заложени 10 млн. лв. само за озеленяване. От тях авансово са платени само половината.

6 млн. лв. за цветя и рози. Дали прокуратурата обаче ще се самосезира и ще провери двама бивши регионални министри”, попита още Рашков.

От прокуратурата съобщиха за NOVA, че са започнали проверки по голяма част от сигналите, които са били подадени още в края на предходния парламент. Там се извършват проверки от прокурор. В същото време Софийска градска прокуратура също извършва проверки на АМ „Хемус“. СГП се е самосезирала по публикации в медиите.

Епицентър

Последвайте ни и в Телеграм