Разграден двор: Напоителни системи без документи за 60% от язовирите и 29% от имотите си

Ds olil

Сметната палата установи критично финансово състояние на „Напоителни системи“ ЕАД в одит за 2018-а и 2019 г., доклад след който публикува днес.

От него е видно, че държавното дружество към министъра на земеделието не притежава документи за собственост за 29% от имотите си и 60% от язовирите в България.

Негово задължение е поддържането и експлоатацията на държавния хидромелиоративен фонд за улавяне, съхранение, разпределение и реализация на вода за напояване на земеделските култури, доставка на вода за промишлени и други нужди; експлоатацията и поддържане на предпазни диги, Дунавски диги, корекции на реки, отводнителни полета и системи на територията на цялата страна; стопанисване, поддръжка, експлоатация, опазване и мониторинг на 21 комплексни и значими язовири, които са публична държавна собственост.

Обектите и съоръженията са:

Основни констатации

„Напоителни системи” ЕАД е в критично финансово състояние, с много ниска степен на ликвидност и финансова устойчивост. В края на 2019 г. задълженията са почти два пъти по-големи от вземанията.

Една от причините за състоянието на дружеството е липса на финансиране от Министерството на земеделието храните и горите на извършени разходи през предходни периоди за изпълнението на възложени дейности по обществената услуга за поддържане на обектите за предпазване от вредното въздействие на водите, както и негативната практика част от определените с държавния бюджет суми за обществената услуга през годината да се предоставят за покриване на средства за тези дейности през предходни периоди (констатирано е забавяне с 2 години), пишат от Сметната палата.

Вземанията на „Напоителни системи“ ЕАД за 2018 г. са в общ размер на близо 18,9 млн. лв., а за 2019 г. – близо 20,8 млн. лв., формирани от: свързани лица в лицето на Министерството на земеделието храните и горите, продажби, аванси, съдебни спорове и други текущи вземания.

През 2019 г. вземанията от МЗХГ по договорите за обществената услуга нарастват с 20% спрямо 2018 г. заради неизплатени задължения от министерството към дружеството. То има вземания и по неразпределени суми от частни съдебни изпълнители в размер на около 1,1 млн. лв. за 2018 г., които нарастват до 3,1 млн. лв. през 2019 г. Общо дълговете за 2018 г. са около 38,4 млн. лв., а за 2019 г. – 37,8 млн. лв. и са формирани от: доставчици, свързани лица под общия контрол на МЗХГ, банков дългосрочен кредит и овърдрафт, такси за водоползване към Басейнови дирекции и др.

Стари устройства, теч на вода

Доставката и продажбата на вода за напояване е от съществено значение за финансовите резултати. Тя генерира голяма част от приходите по договори с физически и юридически лица. Площите, обслужвани от съоръжения, стопанисвани от дружеството, обхващат 7,4 млн. дка, от които годни за напояване са около 5,4 млн. дка.

Оперативната цел на дружеството – модернизирането и обновяването на измервателните устройства при съоръженията на „Напоителни системи“ и монтирането на индивидуални водомери за всеки водоползвател, за да се осигури качествено и непрекъснато водоснабдяване и намаляване на техническите и търговски загуби на вода, не е постигната. От монтираните измервателни устройства, собственост на дружеството, едва 26% са въведени в експлоатация през периода 2001– 2019 г. Повече от половината – 58%, са монтирани в периода 1961-1980 г. В резултат са налице големи отклонения между източени/транспортирани, подадени и актувани водни маси, най-вече при напояване.

Видно от таблицата за потреблението на подаваните водни маси към водоползвателите през 2019 г. например разликата е около 135,4 млн. куб. м. при потребление за напояване и близо 13,3 млн. куб. м при потребление за промишлени цели.

№ по редВидове потребление/водни масиИзточени/транспортираниПодадениАктуваниРазлика
12345к.3 – к.4
1за напояване620 065484 618293 063135 447
2за промишлени цели69 92656 64555 19013 281
3за ВиК дружества55 46749 24149 2416 226
4за рибарници1575 1527152048
5за енергодобив1 009 1871 009 187998 8380
6за други нужди6 1184 8364 201 1282

Поради неефективен контрол върху изпълнението на договорите за доставка на вода за напояване, сключени през 2018 г. и 2019 г., са допуснати закъснения на плащанията, неначисляване на лихви за забава, липса на изрично писмено упълномощаване на лицата, отговорни за измерването на подаваните водни маси към водоползвателите и подписването на съответните актове, което е предпоставка за риск от подписване на посочените документи от хора без необходимата компетентност и грешки при измерване и отчитане на подаваните водни маси.

Управленските решения не са осигурили постигането на заложените показатели за разходи за заплати в бизнес програмата на дружеството, които да доведат до по-доброто му финансово управление и нормално функциониране през следващите периоди. За заплати и осигуровки са отивали 62% от парите през 2018 г. и 59% през 2019-а. За 2018 г. отчетените разходи за заплати са с 3,1 млн. лв. повече от планираните в бизнес програмата на дружеството, а за 2019 г. – с близо 1,8 млн. лв. отгоре.

„Намаляването на разходите, в т.ч. и за заплати, биха подобрили приходната част на дружеството, и оттам – финансовото му състояние“, пишат от Сметната палата.

Обществени поръчки

При възлагането на обществени поръчки не са изпълнявани и прилагани контролни дейности. В резултат на това 5 от тях са прекратени поради грешки при изготвянето на обявата, указанията към нея, техническата спецификация или методиката за оценка на офертите. Две обществени поръчки са били възложени по по-облекчен от предвидения в закона ред. Възлагането на обществени поръчки чрез изпращане на покана до определени лица е в несъответствие с изискванията на Закона за обществените поръчки.

Не е извършен предварителен контрол за законосъобразност на проведените процедури по Закона за обществените поръчки, в резултат на което две от тях са прекратени поради грешки при откриването и оповестяването им. Процедурите на пряко договаряне са проведени в несъответствие със Закона за обществените поръчки и Правилника за прилагането му.

Всички договори за обществени поръчки са сключени, без да бъде взето решение от Съвета на директорите в нарушение на вътрешните правила. За всички договори, без един, не е осъществен предварителен контрол за законосъобразност преди поемане на задължение. При 3 е допуснато да бъдат извършвани услуги и доставки за обекти, които не са били включени в предмета им. Съставени са три акта за нарушение на Закона за обществените поръчки.

Няма регистър на недвижимите имоти, забавено е плащането по почти половината договори за наем

Не е създаден и утвърден регистър на недвижимите имоти, стопанисвани и управлявани от дружеството. При изпълнението на договорите за наем е допуснато забавено плащане на годишната наемна цена при 44% от сключените през одитирания период 27 договора за наем; не е начислявана неустойка за забавено плащане, с изключение на три договора, като по този начин не са защитени финансовите интереси на дружеството.

През периода 2018 г. – 2019 г. част от тръжните процедури за отдаване под наем на недвижими имоти – публична държавна собственост, са проведени, без да е приложен законовия ред.

Към края на 2019 г. за 29% от недвижимите имоти (897 земи и сгради) и за 60% от язовирите (88 бр.), дружеството не притежава документи за собственост въпреки предприети мерки от ръководството му.

Сметната палата констатира проблеми в тази област още през 2010 г., когато отказа да завери финансовия отчет на тогавашното Министерство на земеделието и храните заради незаведени в баланса му хидросъоръжения, сред които 11 язовира.

Оффнюз

Последвайте ни и в Телеграм