Абсурдна и декоративна. Така определиха експерти идеята на Делян Пеевски (ДПС) и група народни представители за промяна на Закона за Националната служба за охрана (НСО). В понеделник четирима депутати от ДПС предложиха охраняваните народни представители или „други лица, свързани с националната сигурност“ да заплащат за тази услуга.
Според бившия началник на НСО (1992-2004) ген. Димитър Владимиров с този законопроект се създава „държавно-частна охранителна фирма“. Бившият зам.-министър на вътрешните работи (2013-2017) Филип Гунев коментира, че охраната е скъпа услуга, чиито реални цени няма да бъдат нормативно записани, защото висшите държавни служители не получават толкова високи заплати.
Проектът на Пеевски и неговите колеги е кратък и предвижда създаването на една допълнителна алинея към Член 22 от Закона за НСО, според която охраняваните „заплащат предоставената им охрана по ред и тарифа, определени с Наредба на Министъра на финансите по предложение на Началника на Националната служба за охрана“.
Не става дума за президента, министър-председателя, председателя на парламента и главния прокурор, които се охраняват задължително от НСО. Законът позволява „при конкретна застрашеност на лицето“ да се осигурява охрана на народни представители и „други лица, свързани с националната сигурност“. Точно по този текст НСО охранява Делян Пеевски – като депутат, и Ахмед Доган – като „други лица, свързани с националната сигурност“.
„Никъде по света“
„Никъде по света няма подобен начин на функциониране на държавните служби за охрана. Ако проектът за промяна в Закона за НСО, предлаган от Делян Пеевски (ДПС), бъде приет, ще станем за смях, тъй като това просто е абсурдно“. Това каза пред Свободна Европа бившият шеф на службата ген. Димитър Владимиров.
По думите му няма как НСО да е хем държавна, хем частна. А самото предложение, което регламентира народни представители да заплащат за охраната си, предполага неравнопоставеност. „Какво би се случило ако има заплашен народен представител, който няма фирми, благодарение на които да може да си плаща, за да бъде охраняван?“, допълни той. „Абсурдно предложение, което не може да съществува в развита демокрация“, смята още Владимиров.
„През 1990-те имаше такъв прецедент“
Ген. Владимиров припомни, че през 1990-те години, преди още дейността на НСО да се регламентира със закон, е имало „няколко месеца, в които НСО можеше да пази частни лица срещу заплащане, беше прецедент, но се премахна, защото и тогава, и сега е абсурдно“.
Според ген. Владимиров, ако предложението бъде прието, има опасност Националната служба за охрана да се политизира. „В развитите страни този тип служби се занимават с охрана на държавни лица, а не на партийци, защото експертите знаят – вкара ли се политически елемент, става страшно“, каза още бившият началник на службата.
По думите му обаче и в сегашния закон има политически елемент, който би следвало да бъде премахнат. „Става дума за онзи текст, който регламентира охраната на лица, свързани с националната сигурност. Това е една спекулация. Подобно нещо също не съществува в демократичните държави“, смята Владимиров. Той обясни, че правилният термин е „повишена степен на застрашеност“. „Като има повишена степен на застрашеност, има комисия, която определя каква е степента и кои хора трябва да се охраняват от държавата. Но всичко това трябва да приключи в някакъв обозрим срок от месеци. Компетентните служби трябва да излязат с аргументирано решение, когато вече заплахите намалеят. Няма такъв случай като с Ахмед Доган, който е почетен председател на партия, или като случая на Пеевски, който не ходи на работа. А и двамата се охраняват с години“.
„Пръскат се пари за охрана, за това, което реално трябва да се извършва от частна охрана. Изходът от това обаче е тези хора, ако смятат себе си за застрашени, да си плащат на частна охрана, а не НСО да се превръща в НЧСО – Национална-частна служба за охрана“, казва Владимиров.
„Колко ще струва?“
Според бившия зам.-министър на вътрешните работи Филип Гунев трябва да се обърне внимание и на друго. „24-часовата охрана не е евтина услуга“, каза той. „Тя включва автомобил, шофьор, един или двама телохранители. Пазарните цени за подобен тип услуга, в евтиния им вариант, са между 4 и 5 хиляди лева месечно“, пресметна той и допълни:
„Никой от лицата, заемащи висши държавни длъжности, чиито доходи са между 4 и 6 хиляди лева на месец, не могат да позволят подобна услуга“, смята Гунев. Според него именно заради това евентуалните бъдещи цени ще бъдат спекулативни и няма да отговарят на реалните разходи.
Последвайте ни и в Телеграм