Квоти за български млечни продукти и субсидии, за да има нормални цени за потребителите – за това настояват от Националната овцевъдна и козевъдна асоциация. Фермерите определят млякото и млечните продукти от козе и овче мляко като традиционно български, предава Нова телевизия.
„Ако досега се водеше, че секторът ни е в будна кома, то сега сме на ръба на клинична смърт”, алармира Деан Георгиев от Националната овцевъдна и козевъдна асоциация. Той подчерта, че сме все по-близо до момента, в който традиционните български продукти ще изчезнат.
Оказва се, че зеленчуците също са поскъпнали с висок процент. Една от малкото патентовани салати – шопската, с която сме известни, става все по-непосилна за българския потребител. Гарнитурата в чинията ще струва повече от пържолите в нея. Някои търговци използват нов трик в приготвянето на шопска салата, за да спестят от цената й – просто махат чушките. И може би това не е никак случайно, защото и тяхната цена бележи невиждан скок.
Куртово Конаре е Mеката на домашната, вкусна, истинска лютеница. Един от най-добрите майстори на домашна лютеница – Куни, две поредни години печели приза „Царица на лютеницата“.
Тази година е произвела 950 бурканчета с лютеница. Само 100 е запазила за лична консумация. Всички останали изкупили като топъл хляб. Въпреки, че зеленчуците, които влага, са изцяло домашно производство, прогнозата й е, че цената на лютеницата тази година ще е по-скъпа, тъй като цените на продуктите, които влага в направата й, вече са тръгнали нагоре.
„Първо олиото поскъпна много, захарта, солта – всичко скача. Токът се повиши. Едно бурканче празно беше 25 стотинки, сега е над 45. Капачка -обикновена, празна от 7-8 стотинки вече е 15-16. Най-вероятно зеленчуците също ще се повишат, въпреки че ние си ги произвеждаме, но за да ги произведем също имат голям разход”, обяснява Куни Димова. И още от сега изчислява, че най-вероятно септември, когато произведе новото количество лютеница, ще е с лев, лев и 50 по-скъпа.
Трудна година за производителите на зеленчуци, една от най-трудните години досега очакват и розопроизводителите. Основното притеснение е, че несигурността в сектора може да е причина България да отстъпи позиции в световния пазар на розопроизводството.
„И тази година се очертава като трудна за хората от бранша”, алармира Радион Попов, който е розопроизводител от дълги години.
България е на път на загуби символа си – розата Дамасцена, смята Попов.
Освен, че цените на продуктите в потребителската кошница продължават да растат, изчисленията на синдикатите показват, че доходите не се променят.
„За първи път от 10 години насам работникът на минимална заплата загуби покупателна способност. Това, което трябва да направим, е не да гоним средна европейска заплата, а да има конвергенция. Да компенсираме загубата. От миналата година сме в дивергенция. В момента трябва да компенсираме хората, за да могат да си позволяват, това което си позволяваха в 2019 г. Въобще не говорим за някакъв ръст или забогатяване”, смята Любослав Костов от КНСБ.
1 час бг
Последвайте ни и в Телеграм