Една тежка, но потулена катастрофа хвърля светлина върху начина, по който държавния апарат функционира през последните години. Дива шуробаджанащина, ”наши хора” навсякъде и схеми за милиони левове изплуват от един пътен инцидент в края на миналия месец.
Тежка катастрофа с двама загинали край село Микре на 20 април тази година се превръща в една най-обикновена новина. Телевизии и сайтове отчитат случилото се като поредната черна статистика – джип, лека кола, челен удар, двама загинали. Споменава се, че участвал и шеф в Агенция “Пътна инфраструктура”. Но нищо повече… И за това има причини.
Инцидентът става в района на една крайпътна бензиностанция в Ловешко на главния път от София до Варна. Участъкът е с ограничение на скоростта от 50 км/ч. Видно от снимките от удара обаче показват, че едно от возилата по всяка вероятност движило много над допустимото. Челно се удрят чисто ново Audi Q7 със софийска регистрация и малка “Мездра”. На място почиват мъж и жена – семейството, пътувало в малката ловешка кола. Софийският мощен джип пък се управлява от 26-годишна жена.
Катастрофата не присъства в бюлетина на ОДМВР-Ловеч нито за 21 април, нито за 22 април. Според информация в медиите инцидентът е станал при опит леката кола да направи забранен обратен завой при излизане от бензиностанцията. Връхлетян е от джипа, който според очевидци се е движил с много над допустимата скорост.
Но се знае едно – вътре в джипа е имало някой. Този някой е проф. Олег Асенов.
В края на месец юли 2019 г. той е назначен за член на Управителния съвет на пътната агенция. Отговаря за тол системата. Допреди да получи назначението си е бил директор на Национално тол управление, а преди това е бил експерт в Екипа за внедряване на системата за електронно таксуване на пътищата.
Олег Асенов не е никак случайно лице, а името му се замесва и в скандала с тол системите и обвиненията на певицата ЛиЛана и нейният екип, които бяха нарочени за ОПГ и обвинени в злоупотреба с европейски пари. Те бяха задържани на 25 април миналата година. Певицата смята, че големите бизнесмени са се уплашили от фирма „Телетол“, в която работят младежи, които искат да пуснат добро приложение за продажба на винетки.
Лиляна Деянова (ЛиЛана), брат и Александър Деянов (Skiller) и други хора от екипа им настояват прокуратурата да започне разследване срещу Георги Терзийски, председател на УС на АПИ, директора на тол управление – Олег Асенов за действия, които са облагодетелствали трети страни.
Тол системата би трябвало да носи около 1 милиард лева на държавната хазна всяка година. Вместо това от продажба на електронни винетки държавата печели около средно около 365 милиона. Не е ясно къде потъва остатъкът. От “ТерминалНО” припомнят, че единственото сигурно е кой стои на входа и изхода на тол системата в България – частна австрийска фирма-изпълнител.
Това също не е случайно. Има връзка и с кариерното израстване на Олег Асенов и обществената поръчка за тол системата.
Процедурата е открита на 5 април 2016 г. През 2018 г. е сключен договор с консорциума „Капш Трафик Солюшънс“ ДЗЗД. Срокът за изпълнението му е 19 месеца. Цената – близо 180 милиона лева с ДДС. Самата процедура преминава през множество обжалвания и перипетии.
Олег Асенов се появява в картинката на 17 август 2017 г. Именно тогава става външен експерт в комисията, която разглежда, оценява и класира офертите за проектиране и изграждане на системата. Комисията отстранява по пътя всички конкуренти на фаворита “Капш”, който в крайна сметка е класиран на първо място.
Успоредно с това, Олег Асенов е назначен за ръководител на отдел “Информационно обслужване“ в ТОЛ управлението на агенцията. “Капш” започва да изгражда ТОЛ системата, а паралелно с това Олег Асенов започва да ръководи отдела в АПИ, който да контролира изпълнителя. Какво се случва за 1 година?
“Капш” не успяват да свършат почти нищо по договора. Електронните винетки се въвеждат през 2019 г. с огромен фалстарт. Уволнени са трима – двама от АПИ и съветник в политическия кабинет на министъра на регионалното развитие и устройството. Но не и Олег Асенов. Някъде по онова време всъщност е повишен и оглавява Националното ТОЛ управление, а по-късно става и член на Управителния съвет на пътната агенция.
А онова скъпо ново ауди в тежката катастрофа с двама загинали, за която се мълчи упорито, не е на случаен човек. Оказва се, че собственик е Мариан Хамбаров – един от двамата представители на консорциум – Дружество по Закона за задълженията и договорите (ДЗЗД) “Лирекс БГ – Сектрон“ и търговски директор на “Сектрон“.
Консорциумът е съставен от двете най-успешни компании в обществените поръчки в областта на видеонаблюдението и свързаните с него информационни системи у нас. Според търсачката в платформата BIRD консорциумът до края на 2019 г. е сключил 32 обществени поръчки за почти 4.35 милиона лева. Възложителите са само двама – Столична община и МВР.
През август 2017 г. “Сектрон” ООД печели обществена поръчка за изграждане на система за видеонаблюдение за зони за сигурност с висок рисков потенциал на територията на Столичната община. Обществената поръчка е за близо 1.7 милиона лева. Външен експерт в комисията по избора, назначена от кмета Фандъкова е Олег Асенов. Същият е случаят и с обществена поръчка от май 2018 г., обявена отново от СО. Участник е “Сектрон” ООД, а външен ескперт, назначен от кмета Фандъкова е Олег Асенов.
Въпросите тук не са никак малко. Става дума за милиони левове обществени поръчки. За фаворизиране на определени фирми и експертно лоби, което е на ключов пост в една държавна структура. Отговори засега няма.
Източник: Фрог нюз
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram