От заложени 450 млн. лева приходи от тол такси, реално са постъпили само 103 млн. лева
Много висящи въпроси около тол системата, твърдят депутати от БСП. Те я определят като доста съмнителната и потайно реализирана система. Народните представители от левицата са единствените, които продължават да недоумяват защо толкова огромна администрация се е заела да върши толкова еднотипна дейност.
По повод тол системата депутатът от левицата Манол Генов се обърна от трибуната на Народното събрание към регионалния министър: „Цифрите сочат, че за трите тримесечия на 2020 година, се харчат за разходи на националното тол управление над 60 млн. лева. Прибавете към тях и 28 млн. годишно, които се очакват да се добавят с бъдещия анекс. Само на Вас Ви изглежда, че разходите за тол системата са приемливи“. По думите му още по-безнадеждно изглежда положението, че срещу този годишен разход, никой не обещава ръст на инвестиции в пътищата на страната.
Депутатът от левицата разкри и причината за провала в приходната част на тол системата. „Не толкова кризата около пандемията е виновна, колкото криворазбраната премиерска щедрост да редуцира приходност в угода на всеки, който поиска. Тол системата падна жертва и на този популизъм“, обясни социалистът.
Генов припомни, че в началото на тол системата бяха обещани 10-11 000 километра обхват, но накрая оцеляха 3 115, а броени дни преди края на 2020 година приходите са три пъти по-малко от очакваните.
Депутатът се обърна към министър Петя Аврамова с въпросите: „Кога ще кажете цялата истина за онези 141 млн. лева, които следващите пет години се каните да доплатите от името на държавата на фирмата-оператор? Смятате ли, госпожо министър, че държавният интерес като услуга и приход е достатъчно защитен, след като държавата в лицето на Агенция “Пътища“, реално ще има достъп до тол системата след цели пет години?“.
В парламента от БСП посочиха, че по искане на граждани са задали стотици въпроси за ремонти или строителството на различни пътища и пътни съоръжения в цялата страна.
Отговорите на тези въпроси от страна на Петя Аврамова и нейния предшественик Николай Нанков, според депутати от левицата, могат да се обобщят с едно изречение: „Ремонт е необходим, но ще бъде направен когато заработи тол системата“.
По време на питането, иницирано от БСП, към министър Петя Аврамова относно неуспеха на тол системата, заместник-председателят на парламентарната група на „БСП за България“ Георги Свиленски коментира: „Това се превърна в една мечта на нашите мечти, защото милиардите от тол такси се оказаха мираж. Премиерът Борисов ни убеждаваше, че тол системата е „печатницата за пари“, но тя не успя дори да покрие направените инвестиции“. Той поясни, че от януари до декември тази година са събрани два и половина пъти повече приходи от електронни винетки, отколкото от тол такси.
„Приходите от винетки възлизат на 258,3 млн. лева, а от тол такси на 103.3 млн. лв. Заложените в Бюджет 2020 г. приходи от тол такси бяха 450 млн. лв., което означава, че неизпълнението ще е над три пъти“, пресметна депутатът.
Свиленски припомни, че от самото начало на тази идея БСП настоява за няколко много важни неща, но управляващите не са приели нито едно от тях. Той даде пример с това, че БСП е настоявала оператор на тол-системата да бъде само и единствено държавата и тя да събира приходите от ползвателите, но управляващите са възложили това на частен консорциум.
„Направихме и предложения за законови промени. Инициирахме няколко питания и изслушвания и на Бойко Борисов. За съжаление нашият глас остана глас в пустиня, а резултатите от тази липса на чуваемост са видими за всички“ , констатира Георги Свиленски.
Предложението на БСП да бъде извършен одит на Агенция „Пътна инфраструктура“ бе прието от Народното събрание. Депутатите възложи на Сметната палата да извърши ревизия на тол системата.
Проектът на решение бе внесен от „БСП за България“ по повод изслушването на министъра на регионалното развитие Петя Аврамова за пътните такси и управлението на тол системата.
Линк към новината на официалния сайт на БСП:
Последвайте ни и в Телеграм