Правителството ще индексира инхаус договорите за строителството на магистрала „Хемус“ с цел ускоряване дострояването на аутобана между София и Варна. Това стана ясно от думите на министъра на регионалното развитие Андрей Цеков пред ресорната парламентарна комисия във вторник.
Припомняме, че Цеков бе зам.-министър на Асен Василев в кабинета „Петков“.
През последните две години строителството на ключовата за Северна България магистрала замря, след като първо служебното правителство на Стефан Янев обяви инхаус договорите от времето на ГЕРБ за порочни и откри незаконно строителство на два от участъците. Това продължи и при кабинета на Кирил Петков и служебните правителства на Гълъб Донев, а решение на проблема така и не беше намерено.
Сега Андрей Цеков заяви пред депутатите, че основното предизвикателство е „ускоряването на темпа на строителството на магистрала „Хемус“.
„Както на вас, като представители на законодателната власт, така и на цялото общество трябва да е ясно, че изборът е или да продължим бездействието по отношение на магистрала „Хемус“ в течение на една или две години, ако решим да започваме от самото начало, или да намерим начин тя да се случи. За да се случи, трябва да свършим работата като изпълнителна власт и това е моята решимост“, каза регионалният министър.
„Дебатът по инхаус процедурите следва да бъде затворен. Тези договори са раздвоение на правната мисъл в държавата. С днешна дата е ясно, че договори по цени от 2019 г. не могат да бъдат изпълнени“, допълни Андрей Цеков.
Той обеща до месец да внесе предложение за решение в Министерския съвет за индексация на договорите за доизграждане на магистрала „Хемус“.
Третото правителство на Бойко Борисов възложи дострояването на магистрала „Хемус“ по инхаус процедура на държавната компания „Автомагистрали“ с два договора, подписани в края на 2018 г. и 2019 г. Те бяха за доизграждането на участъка между пътните възли „Боаза“ и „Буховци“ (238 км) за близо 2.7 милиарда лева. Обещанието на Борисов тогава беше магистрала „Хемус“ да е готова през 2024 г.
Тъй като държавната компания „Автомагистрали“ на свой ред нямаше възможност – нито техника, нито хора, да построи магистралата, по неясен и непрозрачен начин тя превъзложи строителството на отделните участъци на частни пътни компании с договори за доставка на материали, техника и услуги.
Правителството на ГЕРБ обаче падна от власт през 2021 г. и следващите кабинети обявиха договорите за порочни, без да предложат обаче решение за излизане от казуса. Така доизграждането на магистрала „Хемус“ беше блокирано, а пропастта между северна и южна България се задълбочи.
Сега пред Mediapool Андрей Цеков обясни, че идеята му е сегашните договори с частни пътни компании и „Автомагистрали“ да станат нормални строителни договори след сключването на анекси към тях. Отделно с това ще се направи и индексация на цените, така както беше направено по останалите строителни договори по време на служебното правителство на Гълъб Донев. Всичко това ще се оформи с решение на Министерския съвет, защото не е необходимо да се минава през Народното събрание, смята Андрей Цеков. Правителството на Кирил Петков искаше санкция от парламента за санирането на тези договори.
Правителството ще индексира инхаус договорите за строителството на магистрала „Хемус“, тъй като сроковете по Закона за обществените поръчки, в които би могло да се оспорва законосъобразността им, са изтекли в средата на 2022 г., обясни Андрей Цеков. По думите му това поставя настоящите управляващи в ситуация да изпълняват тези договори.
Регионалният министър не се ангажира с колко ще се оскъпи строителството на магистрала „Хемус“. Уточни, че това ще стане ясно с приемането на правителственото решение.
Над 1.1 милиарда лева са заложени в бюджета на регионалното министерство за строителство на нови пътища и магистрали през 2023 г., каза още Андрей Цеков пред депутатите.
Източник: mediapool.bg, Гласове
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram