Образователната система се намира пред реалностите на пандемията


Как ще започне новата учебна година? Какви мерки са предприети и какви са споровете за обучението на децата? По темата в Сутрешния блок на БНТ гостуваха Мария Янкова, директор „Образование“ в УНИЦЕФ България, и училищния психолог Иван Игов.

Става въпрос за една изключително различна реалност, в която се намираме на прага на новата учебна година. Няма как да говорим за „ново нормално“. Всички трябва да се съобразим с ефектите в образователната система, повлияни от пандемията. Важно е, когато планираме мерките за отваряне на училищата, да се съобразим различни аспекти, които са под контрола на Министерство на образованието, това заяви в Сутрешния блок на БНТ Мария Янкова, директор „Образование“ в УНИЦЕФ България. Тя допълни, че в момента фокусът, съвсем разбираемо, е върху носенето на маски, хигиената, разминаването по коридорите. Друг важен аспект е достъпът. Трябва да бъде гарантиран равен достъп до образование на всяко дете, като помислим по-иновативно, по-разчупено, по-гъвкаво за различните възможности, които по време на пандемията видяхме, че работят. Важно е всички да се обединим, за да имаме една безопасна присъствена учебна година, в която децата да вземат максимума от учебния процес, каза още тя.

Говорим за поне четири различни възрастови групи – започваме от предучилищната подготовка и стигаме до младите хора на 19 години, уточни училищният психолог Иван Игов. За по-малките е много важно да попаднат в среда от връстници, за да могат чрез позитивната конкуренция, взаимната подкрепа, ръководството на възрастния в лицето на учителя, да минат през трудните фази на умението да ходиш на училище. За пубертетната възраст пък връзката между връстниците е изключително важна. По-големите вече имат ясна насоченост какво ще правят в бъдеще. За тях възприемането на информацията, подготовката и оценките са много важни, уточни той.

Не бива да забравяме и учителите обаче. Онлайн обучението представлява голямо предизвикателство и за тях, тъй като контактът с учениците е нарушен, те попадат в стерилно поле, в което е много трудно да се работи нормално. „Изцяло се пренастройваме и затова много внимателно, но и максимално бързо трябва да се върнем към нормалните форми на образование“, отбеляза той. По думите му няма да бъде възможно учебната година да започне с препоръчваните мерки, защото децата няма как да бъдат ограничавани. От друга страна внимание трябва да се обърне на това да се опазят учителите, които в голям процент попадат в рискова възрастова група. Видя се, че отварянето на детските градини не доведе до взривоопасни центрове и в този смисъл училищата едва ли ще се превърнат в такива.

Според Игов вече е абсолютно наложително да се започне строителство на нови държавни училища в столицата, тъй като те са категорично недостатъчни за децата тук./КРОСС/

Последвайте PRESSTV вече и в Telegram