Изпреварващо е действало държавното дружество Автомагистрали при набирането на външни изпълнители още преди отпускането на първия милиард за магистрала Хемус, сочат нови документи, представени от Сега. Напомняме, че проверки установиха как за проекта отидоха над 2 млрд. лв. повече от реално необходимото, а поне 60 млн. лв. бяха пренасочени в кухи фирми и изтеглени в брой.
Изборът на фирми ставал по строго определен график и е приключил непосредствено преди да се наложи Автомагистрали да доказва, че има капацитет да изпълни проекта. Но не е бил налице. Което не е попречило на дружеството да прехвърли дейността на частни компании и така да наруши ЗОП. Припомняме, че едва 1/3 от лотовете по Хемус могат да се строят законно, по останалите части на трасето се е работило в пълен разрез със закона, а по някои от лотовете дори няма реални строителни дейности въпреки авансите в стотици милиони.
Първият документ от 28 август 2018г., свързан с набирането на фирми-контрагенти, е доклад на Десислава Христова – член на борда на директорите, за разширяване на дейността на дружеството чрез проучване на пазара и избор на партньори. В понеделник вечерта тя бе освободена от поста си.
В него се посочва как Автомагистрали трябва да навлезе в строителството на първокласни пътища, но тъй като няма достатъчно финанси и собствена техника, следва да проучи пазара и да сключи партньорства. Въпросното общо изложение се припокрива със събитията, настъпили в последствие – внезапно решение на МС магистрала Хемус да се строи от държавното дружество Автомагистрали без конкурс, с директно прехвърляне на пари от АПИ по така наречената процедура на вътрешно възлагане.
Докладът на Христова е приет почти веднага на 31 август 2018 г. на заседание на борда на директорите. Само 5 дни по-късно – на 5 септември шефът Стоян Беличев назначава комисия за проучване на пазара и избор на потенциални партньори. В заповедта изрично е уточнено избраните фирми да пратят оферти до 28 септември и след одобрение на офертите не по-късно от 1 ноември, да се пратят покани за сключване на рамкови договори на 12 ноември.
На 10 септември, комисията е готова с класиране и подрежда общо 8 фирми като потенциални партньори по предварително определена методика. В доклада изрично се уточнява, че списъкът не е окончателен и не ограничава Автомагистрали да работи и с други партньори. В поканата, изпратена до фирмите, се изисква оферти по три позиции: за избор на наемодатели за наем на строителна техника и специализирана механизация, за избор на доставчици за материали, за избор на изпълнители на строително-монтажни и ремонтни дейности. Точно такива са сключените и в последствие договори с партньорите на Автомагистрали по реалното изграждане на Хемус.
Офертите на фирмите са оценени на 12 октомври, на 15 октомври са одобрени от борда на директорите. В последствие през ноември са сключени и рамковите договори.
Всички тези събития са протичали паралелно с подготовката на постановлението за отпускане на началния транш от бюджета за магистралата. Припомняме, че тогава Борисов 3 раздаде първите 1 349 856 000 лв. за изграждане на участъци от 1 до 6 с постановление на 13 декември 2018 г., влязло в сила с обратна дата от 12 декември 2018. В доклад също от 13 декември шефът на дирекция Техническа на Автомагистрали докладва, че дружеството няма капацитет само да строи, но като изход може да ползва външни контрагенти.
19 минути
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram