Недопустимо е за страна членка изобщо да допусне един кораб, натоварен с насипен карбамид, в своите териториални води, тъй като има европейска забрана да се превозва по този начин. Товарът не е трябвало да бъде насипен, а пакетиран в чували – това е единственият законен начин да се превозват такива торове.
Констатацията бе направена от министър Асен Личев в брифинг, посветен на кризата с кораба, заседна на 20 септември край Камен бряг.
Недопустимо е допускането на този кораб да застраши нашия бряг и екосистема, освен това местността Яйлата е и защитена, посочи Личев. Той обвини предишните управляващи, заявявайки, че е заварил „професионална, етична и морална нищета на администрацията“ в министерството.
Към момента основният риск за природната среда е преодолян – горивото, лек дизел, е източено. Взетите проби от морската вода не показват отклонение, като на брифинга бе подчертано, че такива проби са направени както на 25 септември, така и веднага след като беше направен злополучният опит да се разтовари кораба с щипка, но товарът се разпиляваше в морето.
„Това беше преломен момент, когато видях нелепия начин, по който действа морска администрация“, заяви Личев и определи начинът на пресипване като „по-скоро пагубни действия отколкото противодействие на кризата“.
Резултатите от пробите взети след разсипването показват 1.6 по-висока концентрация на карбамит в сравнение с предишните проби преди разсипването при претоварването, но далеч под допустимите норми, включително и в дългосрочна ексопзиция.
В момента се осъществява ежедневен мониторинг на водите, включително се взимат проби от в радиус 1 км. около кораба, така че да послужат като база на мониторинг по време на спасителната операция.
„В готовност сме да окажем помощ на всяка операция, измислена от транспортното министерство“, увери Асен Личев./КРОСС/
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram