До края на годината пускат нови между 40 и 50 км от „Хемус“, както и участъците Мездра- Ботевград и Макреш -Бела от магистралното шосе до Видин
Считам, че методиката, по която са оценени блоковете, одобрени за саниране по етап I на Плана за възстановяване и устойчивост е обективна. Тя е била обявена още в края на 2022 г., имало е едномесечен срок за обжалване, проведено е обществено обсъждане и е одобрена от Европейската комисия. Още от самото начало е ясно, че ресурсът на програмата от 1,129 млрд. лв. няма да е достатъчен, за да удовлетвори всички потребности, защото подадените проектни предложения са за 4 млрд. лв. Това заяви в предаването „Събуди се“ на Нова телевизия министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков. Според него една от причините за породилото се недоволство в някои населени места, е че гражданите не са били информирани за нивата на конкуренция. „Процедурата за саниране е изцяло по конкурентен подбор, при който всеки един проект в страната са конкурира, дори съседни блокове са конкуренти. Подадени са 3068 заявления за саниране на блокове, одобрени са 756“, обясни министър Цеков. Той посочи като друга грешка изминалата предизборна кампания, в която кандидати за кметове щедро са обещавали средства за саниране на блокове.
Регионалният министър разясни, че в методиката за оценяване се взимат данните от сертификата за енергийните характеристики на сградите в експлоатация, направена от лицензиран енергиен одитор. Там са записани всички характеристики – колко енергия потребява сградата в момента, и колко ще потребява след саниране. В документа е посочено какво е количеството на отделян въглероден диоксид преди и след ремонта, каква е разгъната застроен площ на всяка сграда и т.н. Въз основа на тези данни максималният брой точки, който може да се получи, е 140, в зависимост от декларираните нива на спестявания на ел. енергия, вредни емисии, постигнат клас на енергийна ефективност и др., т.е. няма нито един субективен фактор. „Ако дадено сдружение на собствениците счита, че е допусната грешка в оценката, има срок за обжалване и може да се пусне жалба, за да се направи преразглеждане, като МРРБ може да промени своето решение. Нямаме много конкретни жалби, по-скоро има генерирано общо недоволство, че гражданите са разочаровани“, коментира още министър Цеков. Според него две са възможностите за допускане на грешки при оценяването на проектите. Едната е при пренасянето на данните и обработката от специалистите, а втората е в самите енергийни сертификати, в които може да са допуснати данни, които не отговарят на действителността. „Затова съветвам всеки гражданин да посочи конкретен сертификат за конкретна сграда, в които счита, че данните са манипулирани. В този случай с огромен ентусиазъм ще предоставя този сертификат на контролния орган – Агенцията за устойчиво енергийно развитие и Европейската прокуратура, защото манипулирането на данни означава документна измама, насочена за неправомерно усвояване на евросредства. До този момент нямаме нито един конкретен сигнал за манипулиране на данни в енергийните сертификати“, подчерта министър Цеков. Той отбеляза, че няма възможност за рестарт на програмата, нова методика и оценка, защото изискването на Плана за възстановяване и устойчивост е всички дейности да са приключени до края на 2026 г. „Затова общините трябва да направят обществени поръчки и да изберат изпълнители“, каза още Цеков. Той увери, че най-вероятно срокът за кандидатстване за саниране по етап II на програмата ще бъде удължен до края на месец февруари. Така всички общини ще имат време, за да подадат необходимите заявления.
Припомняме, че с фаза I и II на Плана за възстановяване и устойчивост не се изчерпват възможностите за саниране на жилищни блокове. Разработват се няколко програми, които ще подкрепят домакинствата, които желаят да въведат мерки за енергийна ефективност. 409 млн. лв. ще бъдат отпуснати по Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027 г. за енергийна ефективност на жилища. От тях 63 млн. лв. са за десетте най-големи общини – София, Пловдив, Варна, Бургас, Велико Търново и др., а 150 млн. лв. ще се насочат към по-малките общински центрове. Още 196 млн. лв. са предвидени целево за областите, които са засегнати от енергийния преход – Стара Загора, Кюстендил и Перник и прилежащите им общини. Националният декарбонизационен фонд, както и Социалният енергиен фонд, също ще подкрепят мерки за енергийна ефективност на жилищния фонд.
„До края на годината ще имаме изградени нови между 40 и 50 км от АМ „Хемус“, информира още в „Събуди се“ министър Цеков. Той посочи, че до един месец ще има пълна документална готовност за продължаване на строителството на участъци 1, 2, 3 и 9 на магистралата, от които 1 и 3 ще са готови до края на тази година. „Участъци 4, 5 и 6 е възможно да започнат да се изграждат от средата на годината“, допълни още министърът. Предстои да се пусне за движение и участъкът от 23 км между Макреш и Бела от магистралното трасе между Видин и Ботевград, а до края на годината да се пусне и участъка от Ботевград до Мездра. Напълно завършена ще бъде и АМ „Европа“ от Калотина до София. Министърът информира още, че предстои да се обяви разширяването в по-голям габарит на 22 първокласни пътни отсечки в страната, които ще бъдат модернизирани като скоростни пътища с по две ленти в посока. Заложени са 122 млн. лв. за проектиране. „Това е бъдещето. Ако икономиката и промишлеността са сърцето на развитието на страната, то пътищата са артериите“, коментира той. Автомагистрала „Тракия” също ще се разшири с по едно платно в посока между София и Пловдив. Подготвена е обществена поръчка за идеен проект, която ще бъде пусната през февруари. Реалното строителство обаче се очаква да започне след поне 3 г., а разширението да е факт – до 5-6 г., подчерта регионалният министър.
„Няма да загубим европейски средства за АМ „Струма“. Проведох среща в Брюксел, на която определихме механизма, по който да бъде разсечен възелът около завършването на магистралата. Трябва да се изяснят въпросите с европейското екологично законодателство. В понеделник трябва да предоставим необходимите отговори, след което ще има нова техническа среща и окончателно решение. До два месеца ще започне проектиране на източното трасе извън дефилето. Ако започнем работа тази пролет, до 2028 г. може да завършим източното трасе, по което ще минава трафика от Гърция към София. Лично аз споделям виждането, че трябва да работим и за второ трасе извън дефилето, затова търсим възможен вариант за него, с което цялата магистрала ще мине извън Кресненското дефиле, но след време, допълни регионалният министър.
Цеков бе категоричен, че не се предвижда увеличение на цените на винетките и тол таксите у нас. Той информира, че събираемостта е добра, като за 2023 г. се отчитат приходи от около 800 млн. лв. „Постепенно тол системата започва да работи добре, а повече постъпления ще има, когато заработят всички контролни механизми на системата, за което в момента работим“, каза той.
По отношение на предложението за намаляване на комисионните, които частните фирми получават от продажбата на винетки от 7 на 3%, министърът посочи, че това е политическо решение. „Много държави ползват посредници при продажбата на винетни такси. Хубавото, е че ние вкарахме конкуренция на този пазар. До момента, в продължение на години, имаше само двама доставчици на услуги, ние сключихме договори с още двама оператори, избрани преди формирането на настоящето правителство. Поканени са и още две компании. Считаме, че с тази по-голяма конкуренция на пазара ще се генерират повече приходи за държавата“, коментира регионалният министър. Той напомни, че още в 47-то и 48-то НС е имало предложение за намаляване на размера на комисионните, които се плащат на доставчиците.
По отношение на предстоящата ротация на правителството министър Цеков коментира, че разговори за оставане на постовете не се водят с отделните министри. „Те се оценяват от премиера Николай Денков и вицепремиера Мария Габриел и се водят разговори с партиите. Аз лично нямам притеснения. Искам да си довърша работата“, коментира още Цеков.
Последвайте ни и в Телеграм