„Почти 3 млрд. лева по Плана за възстановяване и устойчивост трябва да се вложат в модернизация на БДЖ.
Свършеното от транспортния министър Гвоздейков, обаче клони към нулата и започва да „ухае” особено.
Да обобщим.
Транспортното ведомство успя да избута само една процедура – тази за доставка на малки маневрени електрически локомотиви, която е на стойност 10 млн. лева.
Поръчката за девет електрически локомотива за частично електрифицирани депа, обаче се провали. Кога, дали и как ще се възстанови тя – не знаем.
Нататък става по-интересно.
За 1,2 млрд. лева трябва да се доставят 20 едноетажни електрически влака тип push-pull. Поръчката „гръмна” предпразнично, след като стана ясно, че нито една от подадените оферти не отговаря на условията. Преди това, една от компаниите, които имаха интерес – Patentes Talgo SL, подаде жалба срещу условията, но след това я изтегли.
Днес пред БНТ министър Гвоздейков заяви, че преминава към процедура по пряко договаряне с двете компании подали оферти за push-pull влакове. Забележете, министърът признава, че офертите не отговарят на ключови български условия (отделно, има съмнение, че едната от двете фирми подава нереалистично ниска ценова оферта), но се надява чрез прякото договаряне те да влязат в българските изисквания.
Как ще стане това – предстои да видим, но водещият в националната телевизия с право попита министъра за прозрачността.
За 1,1 млрд. лева трябва да се доставят 35 мотрисни влака. Чехите от „Шкода” обжалваха пред КЗК, тъй като според тях, техническите изисквания ограничават конкуренцията. Отделно, усилено се носят слухове, че точно тази поръчка е правена за една точно определена компания.
КЗК се съгласи с голяма част от чешките аргументи и спря поръчката, като незаконосъобразен. Гвоздейков пък обяви, че нямал да обжалва решението на КЗК. Уж за да се пести време, но как да не се зачудим, дали това е негласно признание, че министъра и подчинението му не са си свършили работата тук. Или пък са се престарали. Въпрос на гледна точка. Чакаме рестарта, който уж щял да е съвсем скоро.
Що се отнася до последната поръчка за седем двуетажни влака за 410 млн. – тя в момента някак си върви. Имаше обжалване на една от компаниите, за това, че Министерство на транспорта не отговарят качествено на официалните им въпроси, но жалбата не бе разгледана по същество от КЗК, заради неплатени държавни такси. Офертите се подават до 8 януари.
Часовникът тиктака – не само за усвояването на въпросните близо 3 млрд. лева, но и за Гвоздейков. Дали бившият автомобилен състезател ще успее да вземе завоя на ротацията“, пита секретарят по сигурност и отбрана на президента Димитър Стоянов.
Източник: 19 минути
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram