Частни линейки на черно летят по морето, показва проверка на „Телеграф“. Въпреки приетите през изминалата година промени в Закона за автомобилните превози нелегалният бизнес е в разцвета си, а цените за услугите удариха тавана.
Според обнародваните преди повече от година изменения, за да превозват болни и ранени, частни линейки трябва да бъдат вписани в регистър към Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“. Такъв обаче все още не е публикуван официално. В него трябва да има номер и дата на удостоверението за регистрация, наименование и ЕИК на лицето и данни за специалното превозно средство – номер, марка и модел, тип. Идеята на това е сивият бизнес с частните линейки да бъде изваден на светло.
И въпреки че промените вече са факт, те все още работят нелегално. В изискванията е посочено още, че за да извършват тази дейност частниците, трябва да има диспечерски пункт, адрес на експлоатационна база, ръководители на транспортната и медицинската дейност, както и медицински екипи. Много от частниците обаче все още не отговарят на новите изисквания. Дори в страниците им е посочено, че се предлага транспорт, но не и медицинска помощ. В част от случаите е възможно да бъде доплатено за медицинска сестра или лекар, но повечето предлагат само транспортни услуги от лица, които нямат необходимото образование и ценз. Освен това в закона е посочено, че те не могат да притежават външен дизайн, специфична окраска, маркировка и опознавателни знаци, които се ползват от центровете за спешна медицинска помощ. Някои от тях обаче са погазили и тези правила и силно приличат на спешните коли от ЦСМП, като дори имат изписан отличителния знак на единния европейски номер 112, което също е изрично забранено в закона. Там се посочва още, че частните коли не трябва да имат надписи „спешна/спешен“ или „бърза/бърз“, нито пък да притежават обозначителен знак „Звезда на живота“ и „Червен кръст“. Това също масово се нарушава.
По морето вече летят линейки, които работят на черно и газят по новия закон. Тази година те дори са надули и тарифите. Заради липсата на регистър не е ясно колко точно са частниците, предлагащи превоз на пациенти. По време на обсъжданията на промените в закона обаче стана ясно, че броят им е около 180-200, като повече от една трета от тях са в София. В момента бизнесът разцъфтява в Бургас и Варна. Там тарифите за транспорт в рамките на града започват от 40 лв., но стигат до над 120 лв., ако се поръча линейка през нощта. Допълнително между десет и двайсет лева се броят на етаж, ако пациентът трябва да бъде пренасян по стълбите. От години частниците имат и такса „тегло“, като при болни над 100 кг цените драстично скачат. За услуга извън града пък тарифите започват от левче на километър, като някои частници таксуват и празния курс. Така, ако линейка бъде поръчана от Слънчев бряг до Бургас например, пациентът трябва да извади около 100 лв. отгоре. Някои от частните линейки работят към старчески домове и траурни агенции, докато други са самостоятелни.
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram