„Не можем да си позволим да затворим за месеци. Училищата бяха нарочени за идеалния виновник, защото втората вълна съвпадна със отварянето на училищата, но това не е доказано„, каза в защита на присъственото обучение министърът на образованието Красимир Вълчев, който беше специален гост в предаването „Неделя 150“ по БНР тази сутрин.
В своя защита той посочи изследвания, които показват, че малките деца са и по-малък разпространител на вируса: „Стойностите на заболелите ученици и децата в предучилищна възраст са над 12 пъти по-ниски от средните, но има подозрения, че боледуват безсимптомно и пренасят коронавируса“.
Вълчев подчерта, че заповедта за централизирано затваряне на училищата не е била правилна.
„Получихме искания за отваряне на училища и за провеждане на учебни часове и практики, затова преминахме на диференциран подход“, коментира той. Министърът обаче подчерта, че в България има над 1250 училища, които изобщо не са се сблъсквали с коронавируса – нямат болни и/или карантинирани учители и ученици. Това са предимно учебни заведения в малки и по-отдалечени от огнищата в големите градове населени места.
Диференцираното вземане на решения е по-отговорното поведение, категоричен беше Красимир Вълчев. „По решения на областните и общинските щабове за борба с коронавируса 40% от учениците в момента са на обучение в електронна среда. По решение на училищата – около 4,5% от учениците са преминали на обучение в електронна среда, включително и 74 училища са преустановили присъствените занятия в начален етап“, съобщи министърът.
Според Вълчев има страхове и нагласата за дистанционно обучение е факт:
„Апелирах към директорите, когато има страх да предложат да се мине в електронна среда. Въпросът е за колко време. Ако е до края на годината, означава да затворим едни деца за 7-8 месеца, да ги десоциализираме, обездвижим, да им причиним проблеми и да намалим мотивацията им за учене“.
Според министър изследвания показват, че много бързо се демотивират децата от ученето в електронна среда и се натрупва психическа бързо умора от стоенето пред устройствата. „Разумно е да се направи график до Коледа. Сега една-две седмици да остане тази обща забрана за учениците от 6-и до 12-и клас. … Трябва да имаме редуване на дистанционно и присъствено обучение. Виждам, че много хора започнаха по-стриктно да спазват мерките, ако се подобрят стойностите на заболеваемостта, ще започнем редуването на паралелките. Повече трябва да учат присъствено 8-и клас, особено езиковите паралелки, 7-и клас – също“.
По думите на министъра в месеците на сезонния грип – януари и февруари – отново ще трябва голям процент от системата на образованието да премине в електронна среда. Той подчерта, че ще бъдат обсъдени варианти за диференцирано отучване.
Красимир Вълчев подчерта също, че в актуализацията на бюджета за 2020 г. са предвидени средства за подпомагане на училищата и за противоепидемични средства: „С 12,5 милиона лева мислим да го направим“.
СЕГА
Последвайте ни и в Телеграм