отребителите са подложени на безпрецедентен натиск от увеличаващите се цени на всички стоки и услуги. Няма да позволим прилагането на нелоялни търговски практики, които допълнително товарят семействата с непосилни разходи в тази криза. С всички възможности на закона ще защитаваме потребителите от злоупотреби с правата им. Сега държавата трябва да се погрижи за хората.
Това заяви вицепремиерът и министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова, съобщиха от министерството.
Нинова съобщи, че Комисията за защита на потребителите е издала заповеди №685/23.12.21г. и №684/23.12.21г., с които на основание чл. 68л, чл. 68в и чл. 68г от Закона за защита на потребителите
забранява на „Теленор България“ ЕАД и „А1 България“ ЕАД да индексират цените по ред, който не е предвиден в сключените между него и потребителите договори.
В мотивите си Комисията подчертава:
„При извършен преглед на предлаганите от дружеството типови договори и общи условия се установява наличието на клауза, регламентираща индексирането на цените на месечните абонаментни такси, а именно: „Операторът има право да индексира месечния абонамент веднъж годишно с размер на обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за предходната година, като информира Потребителя в първата месечна фактура след индексирането. Индексираният месечен абонамент е основа за извършване на индексация през следващата година“.
Видно от цитирания текст, не е регламентирано, че операторът има право да индексира месечните абонаментни такси по договорите за ползване на електронни съобщителни услуги с обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за две години наведнъж, а напротив – в текста е ясно разписано, че операторът има единствено възможност да увеличи МАТ с индекса за една предходна година. Заповедите са качени на страницата на КЗП, както и на страницата на Министерството на икономиката. Заповедите могат да бъдат обжалвани по съдебен ред.
Още повече, потребители, които са подписали договори в средата и след средата на 2021 г. не би следвало да очакват и съответно да бъдат задължавани да заплащат увеличение на МАТ на база предходна година преди взетото от тях търговско решение за подписването на договори.
Както се установява от събраните доказателство по преписката, в конкретния случай операторът индексира цената на месечната такса в нарушение на клаузите на договора, без да предоставя право на потребителя да прекрати срочния договор без неустойки в случай, че потребителят не е съгласен с новия размер на месечната такса. Чрез тези недобросъвестни действия операторът би могъл да повлияе върху търговското решение на потребителя, тъй като последният ще трябва да избира дали да продължи да изпълнява договора, да заплаща по-висока месечна такса или да прекрати срочния договор и да заплати неустойка. В крайна сметка, която и от двете възможности да избере потребителят, неговите икономически интереси в случая ще бъдат съществено увредени, а операторът ще се облагодетелства от собственото си неправомерно поведение.
„Комисията допуска предварително изпълнение на заповедта по ред на чл. 60 ал. 1 от АПК с цел да се защитят важни държавни и обществени интереси и да не се допусне накърняване на икономическите интереси на потребителите в ситуация на пандемия и настъпваща икономическа криза с оглед повишаването на цените във всички сектори, касаещи битовите потребители“, посочи министър Нинова.
Миналата седмица на брифинг
вицепремиерът и министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова съобщи, че издава заповед, с която ще се забрани повишаването на цените на телекомуникационните услуги по действащи договори.
Тогава пред журналисти във ведомството след среща с представители на неправителствени и граждански организации в областта на потребителската защита, както и председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов, министър Нинова изтъкна:
„Комисията за защита на потребителите към Министерството на икономиката и индустрията днес се произнесе, че това намерение е нелоялна търговска практика“.
Нинова уточни, че е нелоялна, защото мобилните оператори възнамеряват да увеличат цените два пъти, понеже искат да го направят за 2020 г. и 2021 г. накуп. Мобилните оператори искат да повишат цените през януари или февруари, когато излезе индексът на Националния статистически институт (НСИ).
„За нас това е нелоялна търговска практика и от днес още има акт на органа, с който я забранява“, заяви Нинова.
Тя предупреди операторите, че ако увеличат по този начин цените, ще бъдат приложени всички механизми и законови похвати, с които да не се допусне това. А те са няколко. Най-малкото е налагане на глоба в размер от 1000 до 30 000 лева. Ако пък заповедта бъде обжалвана, ще се поиска от съда да приложи предварително изпълнение – т.е. да не се увеличават цените.
Председателят на КЗП Димитър Маргаритов добави, че в последните два дни има много засилен интерес от страна на потребителите за обявеното намерение за увеличаване на телекомуникационните услуги. По думите му, ако се използва законова възможност да бъде събрана ставката за инфлацията за две години едновременно, според КЗП ще се стигне до злоупотреба с възможността, която законът дава и е предвидена в клаузите на договорите. Още повече, когато КЗП е започнала проверка във връзка с извършеното намерение, са били изискани становища на тези оператори и те са анализирани на днешното заседание на Комисията.
Според Маргаритов диалог може да има, стига да се дава сметка за това, което е по закон и това, което се съдържа в договорите, които самите мобилни оператори предлагат на потребителите. (Още по тази тема вижте и във видеото по-горе.)
vesti.bg
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram