Въпреки упреците, идващи от различни посоки на политическия спектър още преди изборите, все още управляващите решиха да отложат с 10 г. плащането на такси от страна на концесионера на летище София. Такова решение е взето на днешното заседание на правителството.
„Възстановяваме баланса на концесията на летище София единствено чрез отлагане на годишни плащания. Те нито се опрощават, нито се намаляват. Същевременно още този месец държавата ще получи първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лева, които са предвидени в приходната част на бюджета“, заявява министърът на транспорта Росен Желязков, цитиран от правителствената пресслужба.
Досега не се разбра как са изчислени тези 10 г. и защо дължимите през тях суми ще се плащат чак в края на 35-годишния договор. За сравнение концесионерът на двете морски летища получи отлагане на таксата с 1 година, напомня „Капитал“. В допълнение от единествената към момента пресконференция, дадена от концесионера, се разбра, че няма да започне веднага изграждането на трети терминал (който по договор трябва да е готов до 10-ата година), тъй като не се преценява за спешно в настоящата ситуация, но ще се направят някои ремонти, които да доближат летището до европейските стандарти, сред които конкретно бяха споменати тоалетните.
Росен Желязков допълва, че няма никакво основание да се твърди, че изменението ощетява държавата, въпреки че промяната означава отлагане на плащането на общо 245 млн. евро.
„Единственото желание на опонентите е да уязвят или провалят тази чиста, прозрачна и изключително полезна за държавата инвестиция“, посочва Желязков. Допълва като аргумент това, че в продължение на 4 месеца е била извършена проверка и от Европейската комисия.
Думите му са по адрес на вчерашния призив на лидера на БСП Корнелия Нинова към „Има такъв народ“, „Демократична България“ и „Изправи се! Мутри вън!“ за общ фронт срещу ГЕРБ по повод отлагането на таксите за концесионера на летището. Засега обаче хората на Мая Манолова и Христо Иванов са включили въпроса в свои инициативи, които смятат да предложат при формирането на новия парламент.
С думите си Желязков лансира тезата и на самият концесионер за осигуреното финансиране – „8 банки, като 4 от тях са международни финансови институции – ЕБВР, ЕИБ, Черноморската банка за търговия и развитие и Групата на Световната банка“, изрежда министърът.
„Имаме подписан концесионен договор, който е правно валиден и обвързващ. Всички теми, тези, идеи, твърдения, политиканстване на тема мораториум върху нещо, което вече е факт, е правен нихилизъм и държавнически волунтаризъм. Който има желание в следващото управление, може да пристъпи към прекратяване на договора с всички последици от това“, обявява още Желязков. |
Заплашва, че при такова развитие държавата ще се лиши от 660 млн. лева, ще се създадат рискове за изпълнението на държавния бюджет, а също така най-голямото летище няма да има възможност да бъде конкурентно като тези в съседните държави. Допълва, че без концесионер в ситуацията на пандемия рискът от управлението и експлоатацията ще остане за държавния летищен оператор, а всички страни в ЕС подпомогнали своите авиационни индустрии.
Уверява, че всяка година ще се прави мониторинг и „при възстановяване на икономическия баланс, считано от 2019 година, ще бъде възстановено плащането на годишните възнаграждения“. Междувременно в края на октомври държавата взе решение за драстично повишение на летищните такси – само няколко дни след като концесионерът предложи те да не се вдигат 10 години. Така хем той е изпълнил този ангажимент, сметнат за предимство и при избора на концесионер, хем са гарантирани повече приходи.
За намерението на кабинета, осъществено днес, се разбра през март. Темата бе повдигната в разгара на предизборната кампания в парламента от депутата от БСП Румен Гечев. Той обяви, че България „ще пие една студена вода“ заради дадената директна държавна подкрепа на въпросния инвеститор. Лидерът на „Демократична България“ Христо Иванов пък коментира, че „в името на народа“ България се отказва от половин милиард лева. „Ключовият въпрос е в чия полза се взимат решенията. Ние започнахме да разглеждаме този случай по-дълбоко и всички наши индикации показват, че зад концесионера на летище София стоят братя Домусчиеви“. Това пък коментира преди дни Ивайло Мирчев, кандидат-депутат от „Демократична България“.
„Соф кънект“ подписа договора с държавата през юли. Участници в „Соф кънект“ са фондът „Меридиам“ (Meridiam) и строителят „Щрабаг“ (Strabag) с 1%. Изборът на единствения кандидат, в чиято структура няма летищен оператор, бе обжалван от другите четири участника в процедурата, а самото обжалване премина доста бързо в сравнение с други през Комисията за защита на конкуренцията и ВАС, припомня „Капитал“.
- Дневник
Последвайте ни и в Телеграм