Извънредното положение промени навиците ни по отношение на пазаруването. От днес за утре се събудихме затворени вкъщи и онлайн търговията в много случаи се превърна в единствена алетратива. Промяна имаше и в това, което обичайно търсим.
„Голяма част от бизнесите прехвърлиха работа си дистанционно. Децата започнаха да учат онлайн. Всичко това доведе до завишено търсене на продукти като преносими компютри, таблети, монитори, принтери, камери“, поясни председателят на Българска Е-комерс асоциация Жанет Найденова.
50% повече заявления за финансиране на покупка на лаптопи, отчитат и лидерите на пазара на потребителско кредитеране. Според тях само за първата половина на тази година, поисканите кредити за подобни стоки у нас, са били с 23% повече. Най-много кредити сме искали за смартфони, телевизори и лаптопи, а от бялата техника – за перални.
„Смартфоните не се използват вече само за комуникация. С тях споделяме информация, ползваме камерата им, използваме ги за работа. Затова необходимостта от работа и учене вкъщи в периода на изолация доведе до нуждата да имаме по-качествени устройства. Според нашата банка затова през първата половина на годината смарфоните и лаптопите, които сме купували на изплащане, са били по-скъпи от миналата година, а бялата техника – по-евтина“, каза Жозе Салойо, управител на БНП Париба Лични Финанси.
Повечето време, прекарано вкъщи, довело и до друга новост в онлайн търсенето, обясняват търговците. Търсели се всякакви фитнес уреди за домашна употреба.
Да пазаруваме онлайн е възможно и от най-голямото тържище в страната – Женския пазар. Вече месец онлайн магазинът на пазара работи, като цели да стимулира български производители – на плодове и зеленчуци, месо, млечни продукти, вино и дори козметика.
„Доставката е 6лв. Имаме таван, който, ако се премине, доставката става безплатна. Заявката се прави от днес за утре и се доставя на следващия ден в диапазона 11.00-13.00 ч. и 17.00-19.00 ч.“, обясни Милен Щерев, управител на онлайн магазин.
Смесеният модел на пазаруване е наследство, оставено ни от изолацията, обясняват онлайн търговците. По време на карантината много купувачи отчели плюсовете на онлайн търговията и продължили да пазаруват така и след нея.
По данни на националната статистика през пандемията сме увеличили разходите си за храна, напитки и цигари за сметка на отделените пари за транспорт, дрехи и обувки.
Сметнато средно на човек, сме похарчили с 12. 60 лв. повече за храна и безалкохолни напитки, и с 4 лв. повече за цигари и алкохол. А сме спестили средно по 15 лв. за транспорт и по 12 лв. за облекло и обувки.
Темата коментира и председателят на Асоциацията за защита на потребителите – Пейо Майорски в ефира на „Събуди се“.
„Парите вече имат нова стойност. Плюсовете на онлайн пазаруването е, че може да проверим цената на даден продукт в няколко сайта и да го направим от дивана вкъщи. Онлайн търговията крие и своите рискове. Има търговци, които се възползват от ситуацията, за да направят повече средства“, поясни той./КРОСС/
Последвайте ни и в Телеграм