Лекарствените продукти, които съдържат наркотични вещества и се изписват на жълти и зелени рецептурни бланки, вече са в електронен формат и се изпълняват през Националната здравноинформационна система (НЗИС). Промяната беше въведена от „Информационно обслужване“ във връзка с влизане в сила на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 4 от 2009 г. за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти, обнародвана в брой 51 на Държавен вестник от 13.06.2023 г. Всички хартиени жълти и зелени рецепти, издадени до 12.06.2023 г., се изпълняват по стария ред до изтичане на тяхната валидност. Данните показват, че само за първия ден от въвеждането на електронните предписания за лекарства, съдържащи наркотични вещества, са издадени над 300 рецепти, като 30 от тях вече са изпълнени.
Общият брой на издадените до момента електронни рецепти през НЗИС надхвърля 32,5 млн., като средно на ден се изписват по над 50 000 .
Новата функционалност на НЗИС осигурява възможност за изпълнение на жълти и зелени рецепти в цялата страна. Досега хартиените жълти и зелени рецепти можеха да се изпълняват от аптеките само в областта, в която са издадени. С цел максимално облекчаване работата на лекарите и фармацевтите, начинът на предписване и отпускане на лекарствени продукти чрез жълти и зелени рецепти е идентичен с този при електронните бели рецепти. Съгласно Наредбата срокът за изпълнение на електронни предписания за лекарства, съдържащи наркотични вещества се запазва на 7 (седем) дни от изписването, а периодът на назначената терапия – не повече от 30 дни.
С въвеждането на електронните жълти и зелени рецепти отпада необходимостта лекарите да ходят до регионалните здравни инспекции (РЗИ) за кочани с рецепти, на които да издават рецепти за лекарствени продукти, съдържащи наркотични вещества.
Дигитализирането на предписването и отпускане на жълти и зелени рецепти елиминира възможността за обработка на сгрешена, дублирана, изтекла или фалшива рецепта. Данните за лекарствения продукт, лекаря и фармацевта, които предписват и изпълняват е-рецептата се валидират в реално време. Електронната рецепта дава възможност за пълна проследимост, прозрачност и контрол по процеса на изписване и отпускане на лекарствени продукти.
За „Информационно обслужване“ АД
„Информационно обслужване“ АД е българският национален системен интегратор на държавната администрация. Компанията изгражда, поддържа, развива и наблюдава работоспособността на информационните системи с национално значение. „Информационно обслужване АД“ е основен партньор на държавните институции и изпълнява ключови проекти със стратегическо значение за България. Дружеството е лидер на българския пазар в разработването, внедряването и поддържането на нови технологични решения. Компанията е първият сертифициран доставчик на удостоверителни услуги в България и е дългогодишен технологичен партньор на Централната избирателна комисия. „Информационно обслужване“ АД разполага с клонова структура, която покрива всички областни градове в България. В дружеството работят над 580 висококвалифицирани експерти в различни области на ИКТ сектора. Компанията е сертифицирана по международните стандарти ISO 9001:2015 за управление на качество, ISO/IEC 27001:2013 за управление на информационната сигурност, ISO/IEC 20000-1:2011 за управление на предоставяните ИТ услуги и LSTI N°1642-131-V1.0 за издаване и управление на квалифицирани удостоверения за електронни подписи, електронни печати и квалифицирани електронни времеви печати.
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram