Изпратиха отворено писмо до Св. Синод по казуса с изгонената от Мерданския манастир монахиня Доротея

Ds olil

Инициативен комитет на жители на с. Мерданя, Великотърновско, организирали се в защита на монахиня Доротея от Мерданския манастир, са изпратили отворено писмо до Св. Синод на БПЦ с искане за разрешаване на „печално известния вече казус“ с манастира „Св. Четиридесет мъченици“ в с. Мерданя, в пределите на Великотърновска епархия.

В писмото се подчертава, че миряните са принудени да се обърнат към Св. Синод на БПЦ, тъй като епархийският им архиерей – Великотърновски митропоит Григорий – не е взел мерки. Той е бил сезиран по случая и във Великотърновска митрополия е било депозирано писмо с над хиляда подписа в подкрепа на монахиня Доротея, но владиката не е реагирал.

„Проблемът с всеки изминал ден все повече ескалира и скандалът става все по-широко известен в българската общественост и медии, протестите пред портите на манастира с полицейско присъствие са ежедневие, с което освен изкушения и смущение в душите на поклонниците на обителта и боголюбивите миряни, се създава само съблазън и вреда за родната ни Църква“, се казва с писмото. Авторите смирено молят Св. Синод за компетентната им намеса „предвид факта, че тук се повдигат все повече въпроси относно злоупотреба с лъжемонашество, кръвни връзки и пари, а също престъпен тормоз и дръзко посегателство с криминален характер над българска монахиня, достойна дъщеря на Българската православна църква, доказала своята чедолюбива преданост в изпълнение на безпрекословното си монашеско послушание и себеотречение в продължение на над половин век“.

В писмото се описва тормозът, на който е била подложена монахиня Доротея, заради който тя е принудена да напусне светата обител след петдесет и една години монашеско житие и да се приюти при познати хора в съседно село.

До това положение се стигнало след настаняването в манастира на Зоя Крушкова (известна като схимонахиня Серафима) и Линда (монахиня Евфимия), пребиваваща в манастира като съратница на Серафима, както и няколко „рускоговорящи девойки“, за които не е ясно дали са монашестващи.

В казуса е замесен и т. нар. йеросхимонах Кирил Зографски – клирик, за когото не е ясно с какъв статут е. В писмото се пита за него, „дали е клирик на БПЦ, за да служи като ефимерий в манастира „Св. Четиридесет мъченици“ в с. Мерданя?“.

От инициативния комитет се питат дали изгонването на монахинята от светата обител не е свързано с усвояването на средства в размер на 350 000 лв. по проект за ремонт на манастирския храм и прилежащата камбанария. Идването на новите обитатели на обителта съвпада с началото на „масова сеч на дървета в обителта и на територията на прилежащото ѝ масивно горско землище“, се посочва в текста към Св. Синод и се подчертава, че това не може да е случайност.

Писмото завършва с изразяване на надежда, че митрополитите ще вземат присърце решаването „на това безчиние, наранило духовно епархията на нашия свят старопрестолен град Велико Търново и вкарващо в съблазън целия диоцез на БПЦ, а също че след Вашата архиерейска намеса ще бъде изцерена тази проникнала в пределите на БПЦ духовна проказа“.

Публикуваме по-долу и пълния текст на Отвореното писмо.

Казусът с монахиня Доротея не е изолиран случай в монашеската практика на българските женски манастири. Неудобните игуменки и монахини се отстраняват без обяснение от епархийската власт без да им бъде дадено назначение за друга обител. Те остават във „висящо“ положение в очакване на последващи разпоредби на владиката, които така и не идват. Почти винаги отстраняването е свързано с усвояването на финансови средства. Един от последните подобни случаи е с игуменката на Самоковския манастир майка Пелагия – тук и тук.

ОТВОРЕНО ПИСМО

в подкрепа на монахиня Доротея от Мерданския манастир „Св. 40 мъченици“, Великотърновска епархия

Ваше Светейшество,

Ваши Високопреосвещенства,

Обръщаме се към Вас по повод придобилия напоследък печална известност казус с манастира „Св. 40 мъченици“ в село Мерданя в пределите на Великотърновска епархия.

Жестокото посегателство срещу монахиня Доротея от страна на новодошлите Зоя Крушкова, позната още като схимонахиня Серафима, и нейната подопечна монахиня Евфимия, както става ясно вече и от информацията в медиите, е започнало като още в началото била разбита бравата на вратата на монахиня Доротея и тя била принудена да я подпира отвътре с тояга. Отначало я обиждали и вдигали скандали. След това новодошлите станали още по-агресивни. През юни я оставили цял месец без хляб. А от храната, която и доколкото после ѝ давали, непрекъснато я болял стомахът и стигала до повръщане. След като спряла да я яде по лекарско предписание симптомите изчезнали, което е документирано с лекарско становище. Започнала да си купува бисквити и да се храни само с тях. Но тогава ѝ забранили да прекрачва прага на манастира и да ходи до центъра на селото. Схимонахиня Серафима ѝ казала, че ще спре да ѝ внася здравните осигуровки. Не ѝ купували лекарствата за кръвното, както и не ѝ давали да отиде сама да си ги купи или да се обади и да помоли да го направи някой от селото, поради което ѝ отнели и телефона. Накрая всячески се опитвали да я изкарат луда. Заради всичко това на 19 август 2022 г. монахиня Доротея след 51 години монашеско служение била принудена да напусне манастира и да отиде при свои близки в света.

Ето защо в електронните медии и социалните мрежи все повече се повдигат множество въпроси, чиито отговори имат пряко отношение към разглеждания случай:

– Лицето Зоя Крушкова (известна като схимонахиня Серафима) в кой български манастир и под чие духовно ръководство е преминала своето послушание и изпитателен срок? Съответно кой духовник е гарантирал пред Бога за нейната духовна зрялост и кой я е възвел под мантия?

– Нейното първоначално пострижение в пределите на БПЦ ли е извършено, или извън нея и от кого?

– Друг въпрос е лицето Зоя Крушкова към момента с какъв семеен статут е и представила ли е писмено съгласие от нейния съпруг за встъпване в монашество?

– Придобилият популярност т. нар. йеросхимонах Кирил Зографски клирик ли е на БПЦ, за да служи като ефимерий в манастира „Св. 40 мъченици“ в с. Мерданя? Какви са родствените връзки на същия с митрополит Григорий Търновски?

– Митрополит Григорий уведомен ли е бил, че йеросхим. Кирил е в тесни връзки с лицето Зоя Крушкова (схимонахиня Серафима) като многократно в годините е правил опити да създава с нея монашески общности тип секти из страната в частни имоти и манастири?

– Новодошлите неотдавна рускоговорящи девойки в манастира „Св. 40 мъченици“ в с. Мерданя при какви обстоятелства, с чие благословение и под чие духовно ръководство са пребивавали там, за да може така преждевременно само след 6 месеца да бъде извършено над тях монашеското пострижение на 29.06.2022 г. и кой го е извършил? Същите с какъв статут на пребиваване са в страната и как стои въпросът с постригването за монаси на чужди граждани?

– Митрополит Григорий в качеството му на епархийски архиерей въз основа на какви критерии е приел, че лицето Зоя Крушкова (схимонахиня Серафима) е духовно годна и отговаря на строго каноничните изисквания, за да може да ѝ бъдат поверени душите на други хора?

– Постриганата също преждевременно Линда (монахиня Евфимия), пребиваваща в манастира като съратница на лицето Зоя Крушкова (схимонахиня Серафима) под чие ръководство и как е била постригана за монахиня? Повдига се и въпросът същата разполагала ли е със средства, които впоследствие е предала за еднолично разпореждане на лицето Зоя Крушкова (схимонахиня Серафима), претендираща да се е отрекла напълно от света и че е дала обет за нестяжание?

– Как се е получило така, че за съвсем кратко време лицето Зоя Крушкова (схимонахиня Серафима) се оказва постригана лично от митрополит Григорий във велика схима, наричана още Велик ангелски образ, изискващ съвършено отричане от света и смърт за мирското? Как тя съумява да изпълнява задълженията на великосхимническия образ, след като е известно в епархията, че същата е на пряко послушание при митрополит Григорий като отговорник за финансови въпроси, събиране на пари и уреждане на всякакъв род сметки и имуществени дела.

– Не прозира ли зад назначаването на свои хора, включително роднини, в този ключов за епархията манастир, користна цел, а именно усвояване на средства, предвид проекта за 350 000 лв. за ремонт на манастирския храм и прилежащата камбанария? На какво основание е започнала масова сеч на дървета в обителта и на територията на прилежащото ѝ масивно горско землище?

– Дали въдворяването в манастира на лицето Зоя Крушкова (схимонахиня Серафима) не е било напълно тенденциозно, тъй като е било предвидимо, че монахиня Доротея е от поколението на предишните монахини, живяла над половин век (51 години) в манастира и няма да позволи да се повторят злоупотреби на висшестоящите във връзка с имоти и средства на манастира, както преди години по времето на вече покойната игумения Евпраксия и сестринството?

– Лицето Зоя Крушкова (схимонахиня Серафима) и нейните подопечни имат ли общо с изгонването от манастира на родната сестра по плът на монахиня Доротея и нейната последвала скоропостижна смърт, за което се очаква компетентните органи да се произнесат?

Известно е, че Българската Православна Църква е възприела като традиция всеки послушник да бъде изпитван минимум за тригодишен срок, като това е установена дългогодишна практика в нашите манастири. Това се определя от Правило 5 на Цариградския Поместен Събор от 861 г., изискващо поне тригодишен изпитателен срок преди замонашване, освен в някои редки изключения:

Намираме, че необмислени и неизпитани отричания от света пакостят много на добрата монашеска уредба. Някои съвсем лекомислено се хвърлят в монашеския живот и пренебрегвайки строгостта и труда на подвижничеството, отпосле нещастно се връщат отново към плътския и сластолюбивия живот. Затова Светият събор определи: да не се удостоява с монашески чин никой, докато определеният за изпитание тригодишен срок не покаже, че е достоен за такъв живот, и съборът повелява това да се спазва по всякакъв начин, освен в случай на тежка болест, която да наложи да се скъси времето на изпитание, или пък когато се отнася за строго набожен човек, който и в мирското си облекло е прекарвал монашески живот, защото за пълно изпитание на такъв са достатъчни и шест месеца. А който игумен постъпи против това – след като бъде лишен от игуменство, за наказание да се постави в положението на подчинен, понеже е нарушил реда, а монахът да се премести в друг манастир, където строго се спазва манастирският устав.

В интересуващия ни случай с манастира „Св. 40 мъченици“ в с. Мерданя все повече се повдига въпросът дали не се касае за опасно духовно явление, погубващо душите на одързостилите се кощунствено да поругаят монашеския чин, обличайки се в него без да знаят що вършат и дръзвайки да петнят чистотата на безкръвния подвиг в преподобния свят образ.

Не би ли било грях пред Бога хора, изпаднали в умопомрачение и бесовска прелест, да бъдат оставени безпрепятствено да вършат беззакония и да превръщат светата обител в разбойнишки вертеп – „домът Ми дом за молитва ще се нарече, а вие го направихте разбойнишки вертеп“ (Мат. 21:13)?

За съжаление митрополит Григорий Търновски към момента не взима отношение по темата, а проблемът с всеки изминал ден все повече ескалира и скандалът става все по-широко известен в българската общественост и медии, протестите пред портите на манастира с полицейско присъствие са ежедневие, с което освен изкушения и смущение в душите на поклонниците на обителта и боголюбивите миряни, се създава само съблазън и вреда за родната ни Църква. А всичко това може да бъде избегнато, като бъдат предпазени отиващите с действията и бездействието си към погибел онези, за които Сам Христос предупреждава, че „който съблазни едного от тия малките, които вярват в Мене, за него е по-добре да му надянат воденичен камък на шията и да го хвърлят в морската дълбочина“ (Мат. 18:6).

Виждаме се принудени да се обърнем към Вас предвид факта, че след депозирането на нашето писмо във Великотърновска епархия с над 1000 подписа в подкрепа на монахиня Доротея, липсва подобаваща реакция от митрополит Григорий, тъй като ни бе отказано да получим надлежен документ – входящ номер на подписката по законоустановения ред. Счетохме за нужно да се обърнем към Вас с настоящото Отворено писмо, тъй като случаят придобива все по-широка публична известност и само Вашата намеса дава надежда, че този остър проблем би могъл да бъде навременно и справедливо решен.

Предвид скандалността на ситуацията и това, че не става дума само за тясно духовен и епархийски проблем, считаме че Светият Синод на Българската Православна Църква може да бъде сезиран по компетентност на основание Устава на Българската Православна Църква – Българска Патриаршия чл. 58, т. 26 и т. 29, касаещи възможностите на Светия Синод да вземе отношение в подобни случаи:

26. изисква от архиереите, свещенослужителите, църковнослужителите и монасите да изпълняват усърдно и точно своите задължения и нарежданията на съответната духовна власт;

29. контролира да преуспяват духовно и материално манастирите и монашестващите в тях да живеят съгласно монашеските обети и да се подвизават в милосърдие и духовна просвета.

Поради това смирено молим за компетентната Ви намеса предвид факта, че тук се повдигат все повече въпроси относно злоупотреба с лъжемонашество, кръвни връзки и пари, а също престъпен тормоз и дръзко посегателство с криминален характер над българска монахиня, достойна дъщеря на Българската Православна Църква, доказала своята чедолюбива преданост в изпълнение на безпрекословното си монашеско послушание и себеотречение в продължение над половин век.

Вярваме, че ще вземете присърце своевременното решаване на това безчиние, наранило духовно епархията на нашия свят старопрестолен град Велико Търново и вкарващо в съблазън целия диоцез на БПЦ, а също че след Вашата архиерейска намеса ще бъде изцерена тази проникнала в пределите на БПЦ духовна проказа.

Като се уповаваме на Бога, просейки Вашите отечески молитви за нас, смирено целуваме архипастирските Ви десници и оставаме верни в Христа чеда на Българската Православна Църква – Българска Патриаршия./dveri.bg

Последвайте ни и в Телеграм