Идеята за нов график на пролетната ваканция на учениците буквално взриви голяма част от учителското съсловие. Масово преподавателите не са съгласни с изместването й за по-късен период и се заканват в социалнтие мрежи да бойкотират това решение, ако то действително бъде взето от просветното минстерство.
Става дума за предложението на Отрасловия съвет към МОН (включващ синдикати и работодатели), отправено преди два дни към образователния министър, за нов график на пролетната ваканция, според който тя се разделя на две части. Идеята бе обявена от председателя на Съюза на работодателите в системата на народната просвета Диян Стаматов във фейсбук профила му, като за броени часове постът събра лавина от бурни и възмутителни коментари.
Според сегашния график учениците от 1-и до 11-и клас и техните учители трябва да отдъхнат в рамките на 9 дни – от 3 до 11 април. За зрелостниците ваканцията е 4 дни – от 8 до 11 април. Предложението на Отрасловия съвет е вместо дълга почивка в началото на април, младежите да почиват 4 дни в средата на март – от 18 до 21 март, а след това втората част от пролетната ваканция да бъде от 29 април до 9 май и да се съчетае с почивните дни покрай Великден.
Мотивите на Отрасловия съвет са, че вече се е натрупала голяма умора у децата и преподавателите заради редуването на присъствено с дистанционно обучение, заради което се налага и по-скорошна почивка. На 17 март приключва първият цикъл на ротация на учениците (тогава всички класове ще са се изредили за по две седмици присъствено обучение) и така те ще могат да си починат 4 дни преди следващия цикъл, смятат директори и синдикати. Освен това според тях правенето на графиците ще е по-лесно, ако се започва от понеделник, а не от средата на седмицата. Идеята за втората част на ваканцията пък е да се избегне голямото редуване на учебни и неучебни дни, тъй като според Отрасловия съвет не е добре в условия на пандемия да се смесват потоците – 3 и 4 май са почивни (Великден е на 2 май и затова 3 май се води празничен ден, а Денят на труда се пада през уикенда, заради което ще се почива на 4 май), на 5 май се учи, 6 май пак е почивен и на 7 май пак се учи.
Сливането на пролетната ваканция с великденската и майските празници обаче е точно това, което най-много възмущава учителите. В дните между 29 април – 9 май има точно 4 работни дни – 29 и 30 април и 5 и 7 май, а останалите дни така или иначе са почивни, т.е. така на практика реалната ваканция се оказва доста по-малко дни. „Това е цинизъм“, смятат учители.
От гилдията са изключително гневни на предложението, не само защото според тях никой не ги е питал за мнението им, а и заради непредсказуемостта, което внася това в системата. „И родителите, и учителите са си направили планове за ваканцията. Някои са планирали почивки в чужбина от преди месеци и дори година, други – обучения и квалификации. Безобразие е да се прави такава промяна в последния момент“, ядосва се учител. „Стига експерименти на гърба на учителите“, казва втори. „Това е истинска безотговорност! Явно в началото на година никой от МОН не е видял, че между 1 и 9 май има само 2 работни дни“, коментира трети.
Все пак има и преподаватели, които смятат, че в предложението на Отрасловия съвет има логика и е добре дните от 1-9 да не се накъсват.
В Шумен просветният министър Красимил Вълчев коментира, че още няма решение по предложението, което има и предимства, и недостатъци. „Обособяването на две ваканции не е само искане на работодателските организации, тази идея бе принципно подкрепена от всички в отрасловия съвет. ъм момента тя е само предложение. Предложението има предимства – да има две ваканции, една по-кратка, една по-дълга – от 11 дни. Втората е по-дълга от предвидената първоначално пролетна ваканция. Обхващаме 5 и 7 май, които няма да бъдат пълноценни учебни дни в другия случай, ако останат разпокъсани дните между майските празници. Основният недостатък, който се изтъква, че едва сега вземаме решението. Някои хора са направили планове, някои ще могат да ги променят, други няма да могат. Но дори и да не могат, знаете че има възможност един ученик да отсъства до 10 дни по решение на родителите. Ще го решим в следващите дни“, коментира Вълчев. който вчера получи грамота за най-успешен мнистър от новото време от синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“.
ИЗПИТИ
Отрасловият съвет е с нагласата повече да не се затварят учебните заведения. Ако все пак се стигне до това, учениците от начален етап от 1 до 4 клас задължително ще останат в присъствено обучение. Социалните партньори смятат и че, трябва да бъдат положени всички усилия за нормалното провеждане на националното външно оценяване в 4 ,7 и 10 клас и матурите в 12 клас.
ВАКСИНАЦИИ
За незабавно спиране на присъствените занятия и приоритетно ваксиниране на всички желаещи учители настоя групата „Учители за безопасно образование“ след нов смъртен случай на заразен с коронавирус педагог. „Cпря дa биe cърцeтo нa любим нaчaлeн учитeл oт Oсновното училище „Чудoмир“ в Кaзaнлък“, написаха от организацията. С това тъжната статистика на починалите учители от началото на пандемията достига 83 души. „В страната все още не са ваксинирани много желаещи учители. Нeдocтигът нa вaкcини зa тях излaгa живoтa им нa oгрoмeн риcк. Учитeлcкoтo cъcлoвиe дaдe нaрaвнo c лeкaритe нaй-мнoгo жeртви oт нaчaлoтo нa eпидeмиятa“, заявят от организацията. Според тях до постигане на максимално покритие на ваксинацията в групата присъствените занятия трябва да бъдат преустановени. По тази тема просветният министър бе категоричен, че родителите са за максимум присъствено обучение заради негативите от продължилото дълго време дистанционно обучение. „Уведен съм, че този месец ще бъде последният труден месец. Процесът на имунизация тече, мерките в училищата се спазват, купили сме въздухопречистватели за около 9000 стаи“, коментира още Вълчев.
СЕГА
Последвайте ни и в Телеграм