Държавният служител Иво Кръстев е уволняван 5 пъти за 10 години от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ /ИААА/. В същото време, благодарение на неговите сигнали до прокуратурата и европейските институции, са разкрити 5 организирани престъпни групи за продажба на шофьорски книжки и са арестувани над 60 човека, сред които и висши държавни чиновници. Наскоро той бе отново уволнен. Фрог се свърза с него, за да разбере какви са причините за поредното му изгонване от Агенцията.
Г-н Кръстев, преди ви уволняваха, защото подавахте сигнали за корупция по високите етажи на властта и министерство на транспорта. Сега каква е причината да останете отново без работа?
Ще го кажа накратко – стана преструктуриране в службата и договорите на държавните служители бяха подновени. По този начин решиха за пореден път да се отърват от мен, като ме изпратиха без мое съгласие в областният отдел на Автомобилна администрация – Ловеч.
С една дума от София ви пратиха в Ловеч.
Точно така.
Допускате ли, че може да са ви приложили класическа схема, за да се отърват от Вас?
Разбира се. В продължение на 10 години разкрих 5 организирани престъпни групи, специализирали се в продажбата на шофьорски книжки. Благодарение на това навремето се стигна до освобождаването на министъра на транспорта Александър Цветков. Това се случи на 18 май 2011 г. Само месец по-късно, отново заради сигналите ми, бе освободено цялото ръководство на Агенцията. По подаден от мен сигнал до Европейската комисия (ЕК) на 13 август 2013 г. се пристъпи и към ареста на шефа на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ Валентин Божков. По време на акцията бяха задържани още 15 държавни служители. След това сигнали за корупция подадох и до 6 евродепутата от 6 различни европейски страни. Благодарение на тях бе сезирана ЕК. На базата на доказателствата, с които разполагах, ГДБОП започна работа с мен. В следствие на това бе арестуван директора на Изпълнителната агенция Цветелин Цветанов. Спомняте си, че в гардероба му бяха открити около 600 000 лева. Тогава журналистите нарекоха това място „Пещерата на Аладин“. Успях да розаблича и още една организирана престъпна група, вследствие на продължилата и след това съвместна работа с антимафиотите. На 7 юни 2017 г. бяха задържани шестима служители на ДАИ.
Как след всички тези разкрития си обяснавате, че искат да ви изпратят в Ловеч?
След като научих, че съм преместен в провинцията, още на следващият ден написах заявление до изпълнителния директор на Агенцията Бойко Рановски, като го информирах, че имам малки деца и майка, която е с онкологично заболяване и живее при мен. Имам и възрастен баща, за който също се грижа. Аз съм единственият работещ в моето семейство.
И какво ви отговориха?
Изпълнителният директор ми отговори, че посоченото от мен не е основание, да не си изпълнявам служебните задължения в Ловеч. Още повече, в деня, когато ми бе дадено да подпиша заповедта, нямах къде да спя. Обясних и този факт, но от служителите на ИААА бях посъветван да спя на автогарата няколко дни, докато си намеря жилище.
Познавам ви и съм сигурна, че подобно отношение само ви е амбицирало да продължите битката.
Точно така. Написах писмо до премиера Бойко Борисов и до министъра на транспорта Росен Желязков.
Какъв беше резултата?
В средата на март т. г. получих отговор от министъра с копие до Борисов, че моето преназначение от София в Ловеч е незоконосъобразно. В писмото бе посочено също така, че директорът Бойко Рановски е нарушил принципа на законност, съразмерност и още редица други принципи. В заключение Росен Желязков ме информира, че е дал указания. Те, обаче явно са били аз да бъда уволнен. И държа да подчертая, че това става със знанието на министър-председателя Борисов. Излиза, че това е отношението на държавата към служител, разкрил 5 организирани престъпни групи, ръководени от министри и директори. Мисля, че това е прецедент. Не зная да има друг такъв случай в България. Уж министърът констатира нарушения на директора Рановски, а накрая уволняват мен. За пети път.
Вие подавали ли сте нови сигнали за корупция в ДАИ до разследващите органи?
Да. Мога само да кажа, че по подадени от мен сигнали в момента се извършва разследване както от ЕК, така и от българска служба по разпореждане на главния прокурор. Забележете, че в момента директорът на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ е квалифициран от прокуратурата като „част от организирана престъпна група“.
На базата на какво правите този извод?
През ноември 2018 г. по подаден от мен сигнал до бившия главен прокурор, получих отговор от прокурор Боряна Бецова. В него тя посочва: „В момента е налице ОПГ, ситуирана в ИААА“.
За какво всъщност са вашите сигнали?
За това, че слабо грамотни хора, или напълно неграмотни, взимат без проблем шофоските изпити срещу заплащане от 2000 до 4000 лв. Подал съм около 30 доклада, както до изпълнителния директор, така и до компетентните органи. Става дума за хора, които изобщо не знаят български език. Ще спомена само няколко имена – Бейкверди Мохамед Али, Джесим Сабер Сабер, Ли Шиу, Сю Линуей, Рами Хвалим Фармауи. Има и още десетки такива.
Имате ли доказателства за твърденията си?
Разбира се. Вие можете ли да ми отговорите как кандидат-водачи, които минават на червен сфетофар, получават оценка „да“? Как такива, които не спират на „Стоп“, получават оценка „да“? Как кандидат-водачи, движещи се в лентата за насрещно движение също получават „да“?
Какъв е резултата от тези 30 доклада, които сте написал?
Аз съм уволнен, а тези, които провеждат изпитите са си по местата. Никой не е преместен в Ловеч или Бургас, да речем. А прокуратрата е констатирала, че има ОПГ в Агенцията. Това е.
Не ви ли се струва, че 10-годишната ви битка е обречена в тази държава?
Не, защото на карта е поставен живота на хората. Зная, че когато някой спомене, че се продават шофьорски книжки, всеки си казва: „Мен това не ме засяга“. Но това изобщо не е така. Защото на пътя всеки може да загине именно от такъв водач, който си е купил книжка. И този черен бизнес се покровителства от най-високо място.
От колко високо?
От ниво над министър и ниво под министър. Това задържително искам да го напишете. За всичко това имам документи. Как се живее с мисълта, че вследствие на това, което виждам, след два-три дни ще бъде убито невинно дете или цяло семейство?! Зная, че има повсеместна апатия. Имаше един човек, обаче който протестираше против тази корупция и който го деляха някоко часа от смъртта. Говоря за Николай Колев, всички го знаете. На базата на документите, които му предоставих и огромната съпричастност към каузата ми, той проведе тази гладна стачка. Но за съжаление никой не му обърна внимание. Основната причина за убитите хора на пътя е корупцията. Не е нито превишената скорост, нито лошите пътища. Когато продаваш изпит на водач, който минава на червено, или пък на наркоман, като този, който уби Милен Цветков, няма как да твърдиш, че това се случва заради дупките или превишената скорост. Корупцията! Фактът, че шофьорските снижки се продават между 2000 до 4000 лв. не е моя констатация. Този факт, фигурира в доклад на бившия главен прокурор Сотир Цацаров.
Имате ли намерение да се върнете отново на работа?
Завел съм три дела. Мога да добавя, че заповедта за преместването ми в Ловеч бе издадена на 21 януари 2020 г. В продължение на два месеца не ходех на работа в Ловеч. Те се страхуваха да ме уволнят. Срещу мен образуваха дисциплинарно дело, което на втория месец бе прекратено поради изтичане на преклузивния срок. След 15 дни отново ми образуваха дело по същата причина – че не съм заминал в Ловеч. И благодарение на това дело бях уволнен дисциплинарно.
Как си обяснявате всички тези действия?
Първо те са се страхували, защото всички близо 60 арестувани в Изпълнителната агенция, станаха благодарение на моите сигнали. Иначе в България нищо не се случва. Четири месеца са имали колебания какво да правят с мен. Изключено е Бойко Борисов да не е бил запознат с моя случай. Най-вероятно преди да бъда уволнен, той е сложил палеца надолу.
Посланикът на САЩ Херо Мустафа даде ясна заявка, че държавата й ще помогне на България в борбата с корупцията. Сетихте ли се да се обърнете към нея за помощ?
През месец януари т. г. писмено информирах г-жа Херо Мустафа. Тя е запозната с всичко. Призовах я да окаже помощ.
И какво стана?
До този момент няма никакъв отговор. През 2019 г. сезирах посолствата на Германия, Франция и Нидерландия, като приложих същите документи. Но за съжаление и оттам няма реакция. Как и да има, след като самата прокуратура казва, че има ОПГ, но нищо не се случва срещу членовете на тази престъпна група. А шофьорските книжки продължават да си се продават. От 2010 до 2017 г. тези посолства реагираха. Но явно са си казали: „Край! Щом тези хора нищо не предприемат срещу схема, покровителствана от най-високите етажи на властта, ще ги оставим да си се избиват“. Според мен затова сега чуждите посолства не обърнаха внимание.
Това означава ли, че вече е угаснала надеждата да се разплете тази мрежа?
Не, разбира се. Защото вече има разпоредена проверка, след като подадох сигнал до председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен и до Франс Тимерманс. Убеден съм, че моето преместване в Ловеч е отговора на тази проверка. Само така ще може тази престъпна схема да продължи да действа. Някои сигурно си мислят, че може би сега вече ще се откажа от битката ми. Но много бъркат. Ще се боря, докато дишам. Ще изчакам да видя какво ще се случи, и ако няма никаква реакия отникъде, ще изпратя докуменните на всички евродепутати, за да знаят каква корупция се шири у нас и как тя се покровителства от високите етажи на властта. И как заради тази корупция се избиват граждани на ЕС.
Интервю Катя Илиева
Фрог нюз
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram