Законодателството в областта на аптечната дейност през последните 8 години е влошило достъпа на населението на напълно платени от НЗОК лекарства. Това установява Комисията за защита на конкуренцията. За двете решения на КЗК съобщава днес Българският фармацевтичен съюз.
През посочения период Народното събрание е доминирано от ГЕРБ. Правителствата, които също имат законодателна инициатива, са неизменно с премиер Бойко Борисов.
На 1 октомври 2020 г. КЗК постанови две решения по производства за т.нар. застъпничество за конкуренцията в областта на регулацията на стойността, която търговците на дребно на лекарствени продукти (аптеките) получават за дейностите по осигуряване на достъп на здравноосигурени лица до лекарствени продукти, напълно заплащани от бюджета на НЗОК.
Първият акт е Решение № 785 от 01.10.2020 г. по преписка № КЗК-348/2019 г. на чл. 28 от ЗЗК по искане на Българския фармацевтичен съюз (БФС) за оценка на съответствието с правилата на конкуренцията на чл.8, ал.2 от Наредба № 10 от 2009 г. за условията, реда, механизма и критериите за заплащане на лекарствени продукти, медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели, договаряне на отстъпки и прилагане на механизми, гарантиращи предвидимост и устойчивост на бюджета на НЗОК. Вторият е Решение № 786 от 01.10.2020 г. по преписка № КЗК-881/2019 относно съответствието с правилата на конкуренцията на проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина (проект на ЗИД на ЗЛПХМ), публикуван на Портала за обществени консултации на Министерски съвет – посоченият законопроект вече е приет от Народното събрание и е обнародван в ДВ бр. 67 от 28.07.2020г.
В посочените становища се разглежда в детайли комбинираното действие на правната уредба, която едновременно:
– определя, че аптеките нямат право да начисляват надценки, докато търговците на едро, производители и вносители начисляват обичайните си надценки;
– отнема на аптеките отстъпките, предоставяни от търговци на едро, производители и вносители в полза на НЗОК.
Общият извод на КЗК относно дейността на аптеките по отпускане на напълно платени от бюджета на НЗОК лекарствени продукти е, че нормативната уредба следва да бъде изменена, за да се внесе баланс в интересите на търговците на дребно, държавата в лицето на НЗОК и останалите участници във веригата на лекарствоснабдяването.
КЗК достига до следните констатации:
1. За повече от осем години от поставеното от Комисията за защита на конкуренцията Решение № 676/19.06.2012 г. по преписка КЗК-206/2012г., с което е установено несъответствието на липсата на надценки за отпускане от аптеките на напълно платени лекарствени продукти с правилата на конкуренцията, държавата не е предприела действия за промяна на правилата на ценообразуване.
2 Заплащане от 2,00 лева с ДДС по реда на 8, ал. 5 от Наредба № 10 на аптеките за обработване и отпускане на рецептурни бланки за предписани напълно платени продукти не е адекватно и не съставлява възнаграждение за усилията на аптеката.
3. Държавата не осигурява качествен достъп на пациентите до напълно платени от бюджета на НЗОК лекарствени продукти, тъй като аптеките нямат стимули да отпускат подобни продукти.
4. Държавата е прехвърлила на аптеките тежестта на осигуряването на достъпа до лекарствена терапия, заплащана от бюджета на НЗОК – търсената цел на уредбата се прехвърля от държавата върху търговците на дребно като предприятия, чиято дейност цели генерирането на печалба. По своята същност на аптеките като търговци на дребно се възлага да осъществяват социална дейност, която не е стопанска по своя характер.
5. Налице е очевидна неравнопоставеност и дискриминация по стопански критерии между аптеките (търговци на дребно) и търговци на едро, производители и вносители, които не са лишени от нормалните приходи от дейността им. На практика аптеките се явяват в качеството на посредници, които работят в полза на търговците на едро.
6. Аптеките кредитират държавата с косвени данъци ДДС при отпускане на лекарствени продукти, заплащани напълно от бюджета на НЗОК и изпадат в необходимост от кредитиране от търговци на едро и кредитни институции.
7. Държавата създава целенасочено предпоставки за окрупняване на пазара на търговия на дребно с лекарствени продукти и елиминирането на микро и малките предприятия на магистър – фармацевти от него.
8. Държавата не взема предвид естеството на аптеките като здравни заведения.
9. Общият ефект от цялостната регулация е правно положение, което силно стимулира аптеките да напуснат съответния пазар или да ограничат доставките на лекарствени продукти, което е от естество да доведе до значително увреждане на интересите на потребителите на 100% реимбурсирани лекарства, които са всъщност крайната цел на самата реимбурсна политика на държавата.
10. Уредбата е от естество да доведе до ограничаване на конкуренцията чрез намаляване на участниците на пазара (аптеките), в резултат на което би се ограничил изборът на потребителите, като се затрудни достъпът им до тези лекарства.
В заключение е налице препоръка от КЗК държавата да приеме своята функция и да измени нормативната уредба, като внесе баланс в интересите на заинтересованите лица и по този начин да осъществи ефективно целта на правната уредба да гарантира достъп на здравноосигурените лица до лекарствени продукти.
Във връзка с потвърдените от КЗК факти, Българският фармацевтичен съюз ще поиска създаване в кратък срок на работна група с участието на представители на МЗ, БФС и КЗК по привеждане на уредбата на ценообразуването на аптеките в съответствие с правилата на конкуренция.
Оффнюз
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram