До 50 % по-малко клиенти в търговските вериги

Ds olil

Заради пандемията оборотите им са паднали с над 11 на сто

Коронакризата предизвика спад от 10% до 50% на клиентите в големите търговски вериги, понижение на оборотите.

По-слабо при хранителните и по-ясно изразено при нехранителните хипермаркети.

Това показват резултатите от анкета на тема „Как карантината повлия на модерната търговия?“, в която са участвали осем от компаниите, членове на Сдружението за модерна търговия (СМТ).

Пет от тях са от са хранителния, а три от нехранителния сектор, като някои от тях бяха принудени да затворят част от магазините си по време на извънредното положение.

Участниците в анкетата, които са сред водещите ритейлъри в България с пазарен дял от над 30%, отчитат над 23% среден спад на броя на клиентите в рамките на първите шест месеца на 2020 г.

Цифрите варират межди 10% и 50% за различните вериги за различните периоди на кризата. По-малкият брой клиенти и затварянето на част от магазините са довели и до спад на оборотите от средно 11% за осемте компании през първата половина на годината.

Участниците в проучването споделят, че след първоначалния пик на презапасяване, хората са започнали да пазаруват по-рядко, но по повече артикули и по-прагматично.

По време на извънредното положение веригите са успели бързо да адаптират бизнес моделите си и не са допуснали дефицити от хранителни и други стоки от първа необходимост. Освен това в кратки срокове са изпълнили предписанията на здравните власти и са осигурили безопасността на своите клиенти и служители.

При трите нехранителни вериги, които по време на карантината затвориха 36 от своите 59 магазина, понижението на броя на клиентите е средно с малко над 30%. Най-големите спадове са били отчетени при търговците на играчки и обувки.

От СМТ отчитат и промяна на потребителските навици. Хората масово са започнали да пазаруват с предварително подготени списъци с цел да остават по-малко време в магазините и в същото време да купуват повече стоки. Коронакризата промени отношенията между търговските вериги и ключови партньори като наемодатели, държавата и общините.

При някои от тях промяната е била в положителна посока и е помогнала на търговците. Други партньори, като някои институции, са въвели непазарни регулации и са застрашили функционирането на сектора. Например – затварянето на моловете е довело до необходимост от предоговаряне на условията между тях и търговските вериги.

За съжаление, разбирането на повечето оператори на търговски центрове е било почти нулево, което в ситуация на криза е изправило пред сериозен риск техните наематели.

В крайна сметка, са били намалени или спрени плащания на наеми и са били предоговорени такси за комунално и административно обслужване. При някои от участниците в анкетата този процес е протекъл по-леко, а други заявяват, че преговорите са били трудни и продължават и към момента. /КРОСС/ 

Последвайте ни и в Телеграм