С промените в Закона за лечебните заведения се създава възможност за разграбване на инфраструктурата на болниците, коментира доц. Георги Кючуков, член на Изпълнителното бюро на ПП АБВ. Пред медиите той очерта серия от недостатъци в норматива. В проекта на Министерство на здравеопазването за промени в Закона за лечебните заведения се съдържат три основни момента, посочи медикът.
„Първият, касаеш статута на правителствена болница – база
„Лозенец“. Предвижда се да отпадне статута на „Лозенец“
като правителствена болница и правителството да избере лечебно заведение, което
да обслужва правителството, но в определено по-малък обхват от хора, които
подлежат на това обслужване. По принцип ние подкрепяме идеята, че институция
като правителствена болница не би трябвало да съществува. Такава не съществува
в никоя от европейските страни. Има болница, която обслужва правителството, но
не и правителствена болница. Разликата е в това, че като правителствена болница
досега база „Лозенец“ получаваше допълнителни субсидии, които са в
осемцифрени суми. Това ги поставяше в неравностойно положение с останалите
лечебни заведения. Също така обхватът на хората, които се лекуваха в тази
болница, беше извънредно голям, като се започне от държавните служители, от
чиновници в министерства, та се завърши с някои поп и фолк звезди. Това ще
отпадне, което е правилно. Не е ясно обаче защо отново ще се дава статут на
правителствена болница на някое лечебно заведение. Не е казано кое – това може
да бъде и сегашната болница, някоя от големите държавни болници, може да бъде и
някоя частна болница. Не е ли това начин в друга или в същата болница отново да
се наливат държавни пари“.
Следващото предложение, най-тревожно от гледна
точка на медицинските служители в цялата страна, е възможността определени
части от болничните заведения, от сградовия фонд и от парковете, да бъдат
продавани, когато лечебните заведения имат задължения, посочи доц. Кючуков.
„Няма държавно и общинско лечебно заведение без задължение и общата сума на дълговете на тези заведения, според данни на МЗ, е около 0,5 млрд. лв. В тази връзка това разрешаване на определени части, от една страна, заобикаля закона, който забранява приватизацията на тези лечебни заведения като важни за националната сигурност. На второ място не решава нито един проблем, защото, теоретично погледнато, ако едно лечебно заведение продаде част от двора си, ще изпълни своите задължения към час от кредиторите си, след което отново ще изпадне в задължение. Причината за това не е лошо управление, но е самата философия на здравната система у нас. Философия, при която лечебните заведения са търговски дружества. Работещите в тях са търговци, а стоката е здравето на хората“.
Доц. Кючуков обясни, че причината, поради която Министерство на здравеопазването предлага продажба на определени части, е защото няма никаква възможност държавата да субсидира и подпомага търговски дружества, това е и против законите на ЕС. От друга страна това създава възможност, под натиска на политически партии, на управленски структури, за разграбване на и без това недостатъчно добрата инфраструктура на лечебните заведения. Той е на мнение, че добрите намерения на Министерство на здравеопазването могат да доведат до разграбване на и без това малкото активи на лечебните заведения.
„На последно място това е разрешението на медицински сестри, рехабилитатори, санитари, акушерки да обслужват болни по домовете. Ясно е, че това води до още едно заплащане на медицински услуги, макар че тази практика и сега съществува макар и нелегално. Легализира се една съществуваща практика, която ще бъде изкарана на светло и ще бъде облагана данъчно. В това няма нищо лошо. Така или иначе тя съществува. Въпросът е, че това се прави отново на парче. Като че ли във всичките си свои действия държавните институции целят разделяне на медицинските съсловия на части“, обясни доц. Кючуков.
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram