Доброволци създават първата у нас офроуд линейка

Ds olil

България е една от малкото страни в ЕС, които не разполагат с превозни средства за помощ на пострадали в труднодостъпни и планински терени. През последните години, най-често след поредния трагичен инцидент в планината, у нас неколкократно се повдига въпроса за закупуване на медицински хеликоптери, до днес реален резултат няма, пише „Труд“. Липсват и специализирани линейки с висока проходимост. Сега това е на път да се промени. Група доброволци планински спасители са се заели сами да направят такъв автомобил. Пилотният им проект стартира миналия септември и се очаква да е бъде завършен през пролетта.

За целта те са стартирали дарителска кампания и с получените средства успяват да закупят джип с висока проходимост, който в момента се оборудва за специфичните цели, които трябва да изпълнява. Купено е и скъпото медицинското оборудване, което ще бъде поместено в офроуд машината. Идеята за всичко това идва от Георги Влайков и екипа на доброволното формирование Сдружение “Аварийно Спасяване Пловдив” и Петър Лесов – председател на клуб “Офроуд Пловдив”.

“Първоначално джипът беше изцяло обслужен – двигател, течности и всички системи. В момента е при майстор, който подготвя купето. След това ще бъде подготвен допълнително за работа на тежки терени – окачване, гуми, шаси и т. н.”, разказа пред “Труд” Влайков, който е председател на сдружението. “Накрая ще започнем да нареждаме медицинското оборудване, което вече е при нас. То включва специална носилка с вакуум матрак, система за аспирация, система за венозна инфузия, ЕКГ монитор, автоматичен дефибрилатор, различни приспособления за обездвижване и травматизъм, медицинска раница с всичко необходимо, радиокомуникация. Цялото изграждане на купето на линейката ще бъде извършено от фирмата, която оборудва линейките на кампанията “Капачки за бъдеще”.

Очаква се стойността на пилотния проект да е около 34 хиляди лева, които вече са събрани, с изключение на последните 6000 лева. Набирането на средства чрез дарителската кампания обаче ще продължи, а с тях ще бъде закупена и оборудвана още една високопланинска линейка. “Ако имаме възможност поне да съберем парите за втори автомобил, ще е чудесно, защото след това ще можем да започнем работа и да го оборудваме постепенно във времето. Нов автомобил от този клас ще струва над 100 000 евро с оборудването, затова търсим бюджетни коли”, обясни председателят на сдружение “Аварийно спасяване Пловдив”.

Националната асоциация на доброволците в България ще бъде един от координаторите на този спасителен ресурс – за да може той да бъде използван максимално ефективно и да достигне до най-нужните места.

Идеята е да бъдат осигурени общо осем офроуд линейки, които да се разположат в различни райони на страната и да са способни бързо да реагират на повиквания. В същото време с тях ще се осигурява медицинско обезпечаване на различни събития в планината – маратони, офроуд фестивали, триатлони и други – като по този начин ще се осигурява издръжката на целия проект.

“Искаме да има достатъчно такива автомобили, които да осигуряват такъв тип събития и да генерират някакъв приход, с който ние да покриваме нуждите от екипировка и консумативи”, обясни Георги Влайков. В същото време, посетителите на масови събития в планината ще бъдат по-спокойни, ако има възможност за бърз транспорт до болница при инциденти, свързани със животозастрашаващи състояния: “Един такъв автомобил може да достави медицински екип на мястото или близо до мястото, където има нужда от него, което ще спести от времето за реакция. След това той ще транспортира пострадалия до най-близкия асфалтов път и ще го предаде на конвенционална линейка, която да го откара в болница”.

Не по-маловажен е и въпросът с екипите, които ще обслужват високопланинската линейка. Сдружението вече разполага с двама лекари и двама парамедици. Още седем човека в момента се обучават за парамедици.

Осигурени са и водачи с умения за офроуд шофиране. Впоследствие ще бъдат обучени и други. “Офроуд шофирането е много специфично и от уменията на водача зависи колко далеч ще стигне линейката”, подчерта Влайков. По думите му, големият плюс на автомобила пред хеликоптерите, в планинското спасяване е, че последните не могат да летят при лоши метеорологични условия.

Около нас, високопроходима техника за медицинска помощ има в Румъния, където се провеждат и курсове за обучение на спасители за работа в труден терен. Много добро планинско спасяване имат също в Словения и Хърватия. “Хърватската служба е отделно звено, изключително добре подпомагано. постоянно им се дарява най-новото, което излиза. Осигурява се обучение на доброволците и те поддържат изключително добро ниво. Мотивацията на хората е много голяма, защото всеки един получава професионално отношение и нужната екипировка”, каза Георги Влайков.

1 час бг

Последвайте ни и в Телеграм