Агенция „Пътна инфраструктура“ се нуждае от подкрепата на Народното събрание, каза вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Карджов от парламентарната трибуна тази сутрин, докато представяше на обсъждане проекта на решение за решаване на проблема в АПИ, предаде БГНЕС.
„Оформят се три сериозни проблема, за които мога да ви предложа три решения. Две седмици след приемането на държавния бюджет за тази година и обнародването на ПМС за изпълнението му на 17 март тази година, АПИ обяви нови 7 процедури за избор на изпълнители на текущ ремонт и поддръжка и за ограничителни системи. Най-ранната възможна дата за обявяване на изпълнител по тях е през месец юли и то само, ако няма обжалване пред КЗК и ВАС. Обективно и в двата случая ще се стигне до прекратяване на поддържката на републиканската пътна мрежа преди да са избрани новите изпълнители и да са сключени договорите с тях. Това е риск, който може да бъде преодолян единствено с решение на НС, с което да се даде възможност на АПИ да продължи да възлага дейности по действащите договори до избора на нов изпълнител, като заплаща нововъзникналите задължения от бюджета си за тази година“, каза още Караджов.
По думите му втори проблем са описаните в приложение номер 4 в горните споразумения недовършени дейности завсягат 278 недовършени обекта, магистрали, пътища, тунели, мостове и други. „Те се намират в юридическа несигурност“, каза още Караждов.
Той отбеляза като трети проблем, че през 2021 г. и началото на 2022 г. са изпълнени дейности, възлагани по договорите за текущо поддържане на републиканските пътища като общо претендираната от дружествата за пътно поддържане и ремонт сума, е достигнала общо 1 176 646 119 лева.
Министърът заяви, че големият размер на сумите поражда сериозен юридически проблем – прекомерност на задържаната от държавата сума, което е довело до социално напрежение и освобождаване на персонал от пътностроителни фирми. „Зачестиха и протестите с блокиране на пътища и проходи. АПИ се нуждае от подкрепата на НС, което със своето решение да даде възможност да разплати сумите на доставка и монтаж на ограничителни системи, на пътни знаци и полагане на хоризонтална маркировка, както и половината от претендираните от изпълнителите суми по договорите за ремонт.
„Обръщам се към Народното събрание на Република България с предложение да разреши на АПИ да продължи да поддържа и ремонтира републиканската пътна мрежа по действащите договори до избор на нови изпълнители, както и да дадете възможност да се довършат 278-те недовършени обекти, магистрални пътни участъци, мостове, тунели и други и и да разплати частично претендираните от пътностроителните фирми суми с цел да се намали социалното напрежение“, каза още министър Караджов.
„С това предложение не се узаконяват незаконни договори. Договорите са си действащи и в момента. Те са резултат на открита състезателна процедура по ЗОП, но те са с ограничен предмет и надвишени възлагания. Нови не могат да се правят. Това не е индулгенция за извършваните основни ремонти под формата на текущи. Всичките договори и основните и текущите заедно със съответните им сертификати са обект на щателна ревизия, чиито резултати ще установят точно какво е извършено“, заяви още министърът./КРОСС/
Последвайте PRESSTV вече и в Telegram