Въвеждане на таван на цените на горивата обмислят част от парламентарно представените партии. Предложението е за лимит от 2,70 лв. за литър.
Вече започна и спор коя от партиите първа е дала предложението. От ГЕРБ заявиха, че имат готовност да го внесат за разглеждане в Народното събрание още тази или следващата седмица. Според експерти завишението на цените е факт, други обаче са категорични, че изкуствено ограничение може да доведе до негативен ефект. “Купува се евтин руски петрол, само че плащаме като скъп Брент. Има повече от 1 лв. разлика, която някой прибира, затова трябва да се вземат мерки това нещо да се преустанови”, каза депутатът от ГЕРБ Делян Добрев. БСП отговориха, че са направили предложение за таван още през пролетта, но не са били чути.
“Да припомня, че някои колеги необосновано твърдяха, че тавана на цените поражда дефицити, което не е вярно. Поражда дефицити, когато не се покрива разликата между пазарната цена и фиксираната цена”, обясни Румен Гечев от БСП.
“Тази идея беше лично моя. Аз я представих на колегите от ГЕРБ и преди това на нашата парламентарна група по време на бюджета и се разбрахме след бюджета да го направим”, заяви Йордан Цонев и отправи обвинение: “Както обикновено крадат чужди идеи. Това е правилният подход”. Налагане на ограничение на цените може да е работещ вариант, смятат и от “Има такъв народ”.
“Не е само да се сложи таван. Важно е за какъв период, спрямо кои горива и т.н.”, обясни Любомир Каримански като поясни, че мярката би имала положителен ефект, ако се приложи за кратък период от време.
Не така смятат от “Продължаваме Промяната”, които са категорично против. “Със сигурност може да се отрази зле на бюджета. Прехвърля отговорност от бизнеса към държавата и ще направи промени в пазара, което може да доведе до сътресения”, смята Андрей Гюров. “Демократична България” очакват спад на цените и без таван.
Според икономиста Георги Ангелов цените са завишени и трябват спешни мерки. “При тази цена на руския петрол, ние получихме изключение от ембаргото. Той е много евтин в момента, защото никой не иска да го купува. И себестойността е много под 3 лв”, обясни Ангелов.
Адриан Николов от Института за пазарна икономика обаче е притеснен от ефекта на изкуственото ограничение, който вече може да видим в Хърватия и Унгария.
“От една страна достъпът до самото гориво е много затруднен, затова че хората се презапасяват и има много високо търсене. От друга страна бизнесите затварят, защото не могат да се справят с високата цена на горивата”, поясни Николов. “Това е опит за политическа надпревара. Мирише ми на избори”, допълни той. Според него работещо предложение би било данъчно облекчение.
В следствие на високите горива се получи и ефекта на доминото чрез увеличението на стоки и услуги. Такъв драстичен скок на цените се усеща и в цената на шофьорските курсове. Ако преди 2-3 месеца обучението е струвало средно около 900 лева, сега достига 1200. Кризата с горивата и инфлацията са основните причини за промените в таксите, казват от бранша.
Последвайте ни и в Телеграм