Нов скок на цената на таксито с до 20% може да се очаква до края на годината. Разискванията в бранша вече текат и в ход е преслушване на настроенията в общинските власти, които регулират минималната и максималната цена на своя територия. Новият скок би дошъл в година, в която всички общини вече веднъж вдигнаха таваните на цените. Настоящите цени обаче бързо „остаряха“ заради бруталното поскъпване на природния газ, с който масово се движат такситата у нас, до над 5 лв. за кило.
„Факт е, че инфлацията изцяло изяде предишното поскъпване, което в София се случи през януари, а в други градове по различни времена през пролетта“, каза за „Телеграф“ Кирил Ризов, председател на една от големите браншови организации „Съюз Такси“. Ризов обясни, че при цена над 5 лв. да се кара на природен газ (метан) е безсмислено. В момента повечето таксиметрови водачи карат на бензин, чиято цена обаче също не е рентабилна. „По тази причина някои колеги преобразуват горивната си система към пропан-бутан, който в момента е най-евтиното гориво у нас. Проблемът е, че около 70% от колите, особено в София са фабрично произведени да се движат на метан. Преобразуването на пропан-бутан за много от тях е невъзможно, а за тези, за които е възможно, инвестицията е около 2000 лв. Затова много колеги карат на бензин, но разходът за него също е много висок“, каза Ризов.
Вече има и актуално практическо отражение на скока на горивата върху работата на такситата. Според Ризов тези, които нямат алтернатива и карат на метан, седят през повечето време на едно място и не напускат квартала, в който са оставили предишен клиент. Ако в миналото много коли са си позволявали движение „празен“ в търсене на по-натоварени квартали, сега водачите остават да чакат на място за евентуално повикване от близки адреси, за да не изразходват от скъпото гориво.
Преобразуването на пропан-бутан не е добра опция, особено за колите на фабричен метан, смята и Красимир Цветков от Националния таксиметров синдикат. Според него много водачи в последния месец са се ориентирали към смяна на тези автомобили с такива, които вече вървят на пропан-бутан. „Търсят се коли на възраст в законово определената, до 15-годишни, които да имат вече инсталирана пропан-бутанова газова уредба. Това обаче също не е лесно, защото търсенето е голямо, а предлагането малко. Това води до високи цени на автомобилите и прави инвестицията рискова“, добави Цветков.
Предстоят трудни разговори с общинските съвети, са очакванията на Цветков и Ризов. В самия бранш също текат разисквания как пазарът ще приеме едно ново поскъпване. „Ние сме в много неблагоприятно положение. Ако не вдигнем цените, дейността става изцяло нерентабилна и това ще доведе много водачи дотам, че да се ориентират към други браншове. Опасенията от едно увеличение пък са, че ще отблъснем клиентите“, казва Ризов. Според него евентуалното ново увеличение ще бъде между 10 и 20%, като всяка община ще реши за себе си с колко точно да скочат цените. „Предстоят трудни разговори, защото въпреки че от години предлагаме и апелираме да се изработи обективна методика за определяне на горна и долна граница на тарифите, такава все още няма. Ако имаше такава методика, сега щеше да е недвусмислено ясно, че на фона на цената на горивата, тарифите не са актуални“, обясни Цветков.
Същевременно това, което донякъде спасява бранша, е окончателното събуждане след пандемията. „В момента поне не може да има оплаквания, че няма работа. Да, конкретно през август в столицата и големите градове има леко затишие, но то е обичайното за този месец. Като цяло обаче търсенето се възобнови и до голяма степен работата се върна в темповете си от преди пандемията“, заяви Eмил Игнатов, управител на една от големите такси централи в София „Радио СВ“. Според него обаче повечето работа на фона на цените на горивата означава най-вече повече разходи, а не повече приходи.
Помпите се връщат заради скъпото гориво
Въпреки че няма официални данни за увеличен брой формални оплаквания от такси измами, единици клиенти споделят в социалните мрежи, че напоследък са били принудени да плащат подозрително високи суми за курс в София. „Винаги е имало тази практика и винаги ще я има. Вероятно е да е заради скъпите горива, но е и въпрос на култура. Има хора, които каквито и приходи да имат, все ще искат да са повече и ще минават червената линия“, обясни Емил Игнатов. Той призова пътниците да подават сигнали в такси компании винаги, когато имат подозрения, за да се извърши проверка. „В такива случаи шофьорът веднага изхвърча от платформата ни“, категоричен бе той. Очаква се от 8 януари 2023 г. т.нар. помпи, с които таксистите мамят клиентите си, да отидат окончателно в историята. Според влизаща тогава в сила наредба фискалните апарати в колите вече ще отчитат начален и краен час на курса, което ще направи шашмите невъзможни.
Имат право на отстъпка, но не ползват
Таксиметровите водачи, чиито автомобили се водят на тях като частни лица, имат право да ползват 25 ст. отстъпка на литър/кг гориво, но не го правят. Причината е, че ако направят покупката в качеството си на частно лице, нямат право да получат фактура в бензиностанцията. „Всеки сам си преценява кое му е по-важното – да плати по-малко за гориво в момента, или да плати повече данъци и осигуровки накрая на годината, като се окаже, че е формирана твърде висока печалба. Защото всеки път, когато не си вземеш фактура за горивото, ти пропускаш да декларираш разход, с който да си намалиш печалбата“, обясни Емил Игнатов.
Последвайте ни и в Телеграм