Голяма част от устройствата, дадени на деца за онлайн обучение, веднага били продадени

Ds olil

Голяма част от раздадените на ученици електронни устройства за онлайн обучение веднага са били продадени или оставени в заложни къщи.

Това съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по повод обучението на децата по време на извънредното положение. Тогава децата от семейства, които не разполагаха с компютри или таблети, получиха такива от МОН.

„Получих клипове, в които се вижда в обособените квартали, че „проповедите“ си вървят по телефоните, но не и обучението в електронна среда. Знаем, че нямат книги, но имат смартфони, което е показател за отношението към образованието. Бяха предоставени и устройства за тези деца, но голяма част от тях още вечерта бяха продадени, заложени или препродадени„, каза Красимир Вълчев, който участва в семинар за директори и експерти на образователни институции от цялата страна.

Най-голямото ни предизвикателство остават семейства с липса на ангажираност към образованието. Те се увеличиха като демографски дял, за първи път имаме през последните десетилетия деца, на които родителите им са с ниско образование. Това е заради демографското възпроизводство на неграмотността, посочи министърът.

Още по-ясно се видя (липсата на ангажираност – б.а.) по време на обучението в електронна среда. Родителите отказаха да работят с децата си, коментира министърът на образованието.

„Да, една част от тези деца не са учили заради липса на устройства, но е факт, че имаме преди всичко незаинтересованост за учене“, категоричен бе той. 

“Миналата година си говорихме и със социалните партньори и взехме решение за увеличаване на възнагражденията на учителите, но това повишава и очакванията. Те не са само да се справим с краткосрочните предизвикателства, свързани с COVID, но и да се справим с дългосрочните предизвикателства – да се включим активно и да приобщим всяко едно дете в образователната система; да подобрим образователните резултати; да повишим мотивацията за учене; да го възпитаме и да го направим знаещ, можещ и пригоден за живота човек. Това са ни по-важните предизвикателства, защото пандемията така или иначе ще мине”, заяви просветният министър.

Тази извънредна ситуация, в която бяхме поставени, показа, че системата на образованието е подредена и на нея може да се разчита, каза още Вълчев.

„Скоро ще публикуваме за обществено обсъждане програмите за 5-и и 7-и клас, които променихме. Те са с цел облекчаване без разместване на темите. Целта ни е да подобрим резултатите на учениците – не чрез повече заучаване за външното оценяване, а чрез повишаване на т. нар. когнитивна ангажираност“, добави той.

Тази когнитивна ангажираност ще допринесе за по-дълбокото учене от страна на децата и със способност за смислени концептуализирани търсения на алтернативни източници, а не само за зубрене на учебния материал, коментира Вълчев. Това означава, че децата ще бъдат насърчавани повече да мислят и намират практически решения вместо да зазубрят информация.

„В 7-и и 12-ти клас става ясно, че тази (когнитивна) ангажираност се срива, това е моментът, когато се учи за външното оценяване. Затова са необходими и тези промени и интегралния тест. Промяната на типа учене зависи и от характера на въпросите, които са предоставени на тестовете. Те трябва да са насочени към мерене на функционалната грамотност и уменията за решаване на проблеми“, допълни просветният министър. 

В края на юни, след като излязоха резултатите от външното оценяване, МОН предложи изпитите след 4-ти, 7-ми и 10-ти клас да са с интегрирани тестове. Това ще рече изпитът по Български език и литература да се съчетае с обществените науки, а този по математика – с природните науки. От министерството смятат, че основните предмети български език и литература и математика не са достатъчни.

„Не трябва със самодоволство да се казва колко са високи резултатите на учениците. Те наистина може да са високи от „ефекта на частните уроци“, но ако го махнем, може да не са чак толкова високи резултатите. Нашите резултати може да са високи със заучаването, но не са толкова високи с когнитивната ангажираност“, каза още той.

Тази година учениците ще учат повече като учебно време, защото няма да имаме грипни ваканции. Системата показа, че можем да превключим в електронна среда, допълни Вълчев./offnews.bg

Последвайте ни и в Телеграм